۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۲۵۰۴۸۹
مدیر مدرسه علوم و معارف اسلامی امام رضا:

پژوهش بهترین و آسان ترین روش برای تبیین ضرورت خودسازی برای دانش آموز است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع)، با بیان این که خودسازی جزو ذات انسان ها است، گفت: روش های اکتشافی مانند پژوهش بهترین و آسان ترین روش برای تبیین ضرورت خودسازی برای دانش آموز است که باعث می شود هم برایش شیرین باشد و هم آن را در زندگی خود به کار برد.
کتاب خودسازي براي خودشناسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، احمد علی ابراهیمی، مدیر مدرسه علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع)، در نخستین همایش علوم و معارف اسلامی، که پیش از ظهر امروز  در این مدرسه برگزار شد، گفت: اهداف و مختصات این همایش و آن چیزی که رویکرد مدارس بعد از تبلیغ و ابلاغ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اتفاق افتاد، باید رویکرد مبتنی بر کاوشگری، پژوهش و اکتشاف باشد.

 

وی افزود: هدف مدارس به ویژه مدارس علوم و معارف اسلامی باید با تأسی از سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و سند تحول انجام شود بنابراین موضوع خودشناسی که در این همایش به آن پرداخته می شود از ضروری ترین موضوع هایی است که در تغییر و تحول انسان به عنوان مقدمه به شمار می آید.

 

ابراهیمی، با اشاره به قبل از انقلاب به موضوع خودسازی توجهی نبود، تصریح کرد: در قبل از انقلاب توجهی به دین نبود و به بحث خودشناسی تنها برخی از خواص جامعه توجه داشتند که تعداد آن ها اندک بود. یکی از دستاوردهای معنوی انقلاب، گسترش مفهوم خودسازی به عموم جامعه بود.

 

 مدیر مدرسه علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع)،  با بیان این که خودسازی جزو ذات انسان ها است، اظهار کرد: در طول مبارزه برای برپایی انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب به عنوان عامل بازدارنده بود و به عنوان یک مسابقه در جامعه مطرح بود که همه برای سبقت گرفتن از یکدیگر در خودشناسی بودند.

 

وی با اشاره به این نکته که  افرادی در زمان دفاع مقدس بودند که در شناخت خود ره صدساله را یک شبه پیمودند، اظهار کرد: دفاع مقدس انسان هایی را ساخت که ما به آن ها غبطه می خوریم و این یکی از دستآوردهای آن دوران بود و شاید بازگشت به آن دوران یکی از مسائلی است که آموزش و پرورش و ساختار فرهنگی باید به آن توجه کند.

 

ابراهیمی خاطرنشان کرد: به برکت نظام اسلامی ایران الگوهای خودساخته در اقشار مختلف جامعه وجود دارد از جمله در بین معلمان، دانش آموزان، اساتید دانشگاه و روحانیت که با مراجعه به زندگی آن ها می توانیم آن ها را سرمشق خود قرار دهیم و این امر برای جوانان و دانش آموزان مهم است.

 

مدیر مدرسه علوم  و معارف اسلامی امام رضا(ع)، هدف از برگزار این همایش اشاره و تصریح کرد: در جهت اعتلای آموزه های دینی این همایش برگزار شد که مسیر را مشخص کند و دانش آموز هدف خود را قبل از ورود به جامعه انتخاب کند و استفاده از روش های اکتشافی در مشخص کردن این مسیر کمک می کند که خودسازی، ضرورت و روش آن را خود دانش آموز کشف می کند که باعث می شود هم برایش شیرین باشد و هم آن را در زندگی خود به کار برد.

 

وی پژوهش را بهترین و آسان ترین روش برای خودسازی عنوان و تصریح کرد: هدف دیگر از این همایش توجه به رویکرد سند تحول آموزش و پرورش است که در آموزش از شیوه تعاملی بهره ببریم و روش «آموختن به» به روش «آموختن از» تبدیل شود و شرایطی فراهم شود تا از سطح هم تراز و ناهم تراز بیاموزیم، چرا که تحقیق هایی که برخی از دانش آموزان انجام می دهند، خیلی آموزنده است.

 

ابراهیمی یادآور شد: بخش مهم از کارهای آموزشی به دانش آموزان در این مدارس واگذار و نتیجه خوبی نیز حاصل شده است و این نقطه عطف تعلیم و تربیت است که سند تحول به آن پرداخته است.

 

لازم به ذکر است در این مراسم از نفرات برتر آثار پژوهشی دانش آموزی در زمینه خودشناسی تقدیر به عمل آمد./1310/پ202/ب5

ارسال نظرات