۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۲۵۰۷۹۹
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی:

وقف نهال از سنت‌های کهن اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بابیان این‌که وقف نهال از سنت‌های کهن و حسنه اسلامی است، گفت: یکی از مهم‌ترین وقف‌هایی که در خراسان جنوبی وجود دارد وقف درختان میوه‌دار است که با اهداف مختلفی از جمله عزاداری اهل‌بیت(ع) و کمک به نیازمندان وقف‌شده است.
وقف

حجت‌الاسلام محمد طاهر گرایلی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، بابیان این‌که وقف درخت یکی از سنت‌های کهن در این مرزبوم است، گفت: مردم ایران از گذشته‌های دور و دوران قبل از اسلام برای کاشت درخت و ساختن باغ‌های زیبا علاقه خاصی داشتند و گرایش آن‌ها به اسلام این علاقه را افزایش داد اما در سال‌های اخیر با افزایش شهرنشینی فرهنگ مردم هم در زمینهٔ پرورش گل و گیاه و درختان تغییر کرده و متأسفانه مردم به استفاده از درخت‌ها و حتی گل و گلدان‌های مصنوعی روی آورده‌اند.

 

وی بابیان این‌که درخت در کلام امام صادق(ع) یکی از باقیات‌صالحات است و تا مدت‌ها پس از مگر انسان از ثواب کاشت درختان میوه‌دار بهره‌مند می‌شوند، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین وقف‌هایی که در خراسان جنوبی وجود دارد وقف درختان میوه‌دار است و این درختان با اهداف مختلفی ازجمله عزاداری برای اهل‌بیت(ع) و کمک به نیازمندان وقف‌شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به این‌که به دلیل خشک‌سالی بیشتر درختان و باغ‌های موقوفی برای احیا و افزایش بهره‌وری نیازمند همکاری بخش خصوص با اوقاف هستند، تصریح کرد: احیای موقوفات به معنای اجرای نیت واقف است و با اجرای نیت واقف، نه‌تنها واقف بلکه مردم هم از برکات موقوفات بهره‌مند می‌شوند.

 

حجت‌الاسلام گرایلی با اشاره به این‌که امکان اجاره بلندمدت زمین‌های کشاورزی و اراضی موقوفه فراهم‌شده است، ادامه داد: با اجرای این طرح ضمن افزایش بهره‌وری موقوفات، زمین‌های کشاورزی استان آباد شده و ثمره بهره‌مندی همه اقشار از در درآمدها موقوفه فراهم می‌شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بابیان این‌که وقف درختان میوه‌دار و مزارع کشاورزی یکی از سنت‌های حسنه در زمینهٔ وقف است، تصریح کرد: در شرایط کنونی که بشر بدون توجه به منابع به‌صورت دیوانه‌وار در پی کسب درآمد اقدام به تخریب محیط‌ زیست می‌کند کاشت درختان و کمک به ترمیم محیط‌زیست یکی از وظایف شرعی مردم است.

 

حجت‌الاسلام گرایلی، یادآوری لزوم احترام به محیط‌زیست، آباد کردن محیط زندگی، کاشت درختان و تبیین سیره اجتماعی اهل‌بیت(ع) را در این زمینه از مهم‌ترین رسالت‌های مبلغان در دهه فاطمیه و هفته منابع طبیعی و سایر روزهای سال عنوان کرد./968/ت303/ب5

ارسال نظرات