۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۲۵۰۸۱۲

کتاب دوجلدی درآمدی بر نظریه اسلامی پیشرفت اقتصادی در بازار نشر

خبرگزاری رسا ـ کتاب دوجلدی درآمدی بر نظریه اسلامی پیشرفت اقتصادی به همت حجت‌الله نیکی ملکی ـ علی حاجی‌خانی با همکاری دانشگاه تربیت مدرس مرکز مطالعات فرهنگ و اندیشه دینی و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام کمیسیون مطالعات اسلامی از سوی انتشارات کتابدار روانه بازار نشر شد.
کتاب دوجلدي درآمدي بر نظريه اسلامي پيشرفت اقتصادي  جلد اول کتاب درآمدي بر نظريه اسلامي پيشرفت اقتصادي جلد دوم کتاب  درآمدي بر نظريه اسلامي پيشرفت اقتصادي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جامعه آرمانی اسلامی و اصول حاکم بر سیاست‌های کلی به کمک مفهوم ویژه‌ای از نظام اقتصادی اسلام تبیین می‌شود.

 

جلد اول کتاب درآمدی بر نظریه اسلامی پیشرفت اقتصادی دربردارنده «مقدمه، مفهوم نظام اقتصادی اسلام و بخش‌های «مبانی بینشی نظام اقتصادی اسلام، ترسیم جامعه آرمانی اسلام از دید اهداف و متغیرهای کلان اقتصادی و شاخص‌های توسعه انسانی، ترسیم جامعه آرمانی از دید الگوهای مطلوب مصرف و کار و تولید و سرمایه‌گذاری» است.

 

در این کتاب در رابطه با انواع نظام آمده است: «نظام انواع گوناگونی به صورت ذیل دارد: نظام‌های تکوینی غیررفتاری، نظام‌های مصنوعی غیررفتاری، نظام‌های رفتاری. به مجموعه‌ای از رفتارهای ارادی انسان که بر اساس مبانی فلسفی و مکتبی معین، در راه رسیدن به هدف‌های مشخص، هماهنگی دارند، نظام رفتاری گفته می‌شود.»

 

بخش اول این کتاب از فصل‌های «معرفت‌شناسی، خداشناسی (رابطه خداوند با جهان طبیعت و انسان)، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی در نگرش اسلامی و آخرت‌گرایی در برابر دنیاطلبی» گردآوری شده است.

 

در بخش دوم این جلد از کتاب «اهداف کلان نظام اقتصادی اسلام، ویژگی‌های مطلوب کلان اقتصادی از دید اسلام و شاخص‌های توسعه انسان‌محور در جامعه مطلوب و آرمانی اسلام» مورد بررسی قرار گرفته است.

 

فصل‌های «رفتار مصرفی در جامعه آرمانی اسلامی، الگوی عرضه نیروی کار در جامعه مطلوب اسلامی و رفتار سرمایه‌گذاری در جامعه مطلوب اسلامی» در بخش سوم این جلد از کتاب آمده است.

 

بخش چهارم این دوره 2 جلدی با عنوان «اصول کلی و ثابت راهبردی یا اصول حاکم بر سیاست‌های کلی» در جلد دوم کتاب آمده است.

 

فصل‌های «مصالح فرد و جامعه در اقتصاد، آزادی‌ها و مسؤولیت‌های اقتصادی مردم از دیدگاه اسلام، نقش دولت اسلامی در اقتصاد، جایگاه دولت در نظام اقتصادی اسلام (دولت مصالح)، مالکیت مختلط، رقابت و تعاون در نگرش اسلامی» بخش چهارم را تشکیل داده است.

 

از دیگر فصول بخش چهارم «اعتدال در رفتارهای اقتاصدی اصل اساسی اسلام، بررسی فقهی و اقتصادی اصل اساسی اسلام، بررسی فقهی و اقتصادی مالکیت فکری، توزیع ثروت‌ها و درآمدها در جامعه مطلوب اسلامی، احکام فقهی پول اعتباری و نظریه‌های ربا و بهره» است.

 

گفتنی است، جلد اول کتاب درآمدی بر نظریه اسلامی پیشرفت اقتصادی به همت حجت‌الله نیکی ملکی ـ علی حاجی‌خانی در 362 صفحه و جلد دوم این کتاب در 417 صفحه با شمارگان 500 نسخه و به قیمت دوره دوجلدی 38000 تومان با همکاری دانشگاه تربیت مدرس مرکز مطالعات فرهنگ و اندیشه دینی و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام کمیسیون مطالعات اسلامی از سوی انتشارات کتابدار روانه بازار نشر شده است./992/پ201/ق

ارسال نظرات