۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۲۵۱۳۶۷
رییس فرقه قادریه سودان در گفت و گو با رسا:

عربستان به دنبال تخریب وجهه ایران در سودان است/ جریان‌های سلفی عامل تعطیلی مرکز فرهنگی ایران در خارطوم

خبرگزاری رسا ـ رییس فرقه قادریه سودان با اشاره به تلاش عربستان و قطر برای تخریب وجهه ایران در سودان، تصریح کرد که تعطیلی مرکز فرهنگی ایران در خارطوم به واسطه فشار جریان‌های سلفی صورت پذیرفت.
خارطوم مرکز سودان



شیخ محمد الریح، رییس فرقه قادریه سودان و مدیرکل جمعیت خیریه ثقلین در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا با اشاره به تحرکات گروه‌های تندرو و سلفی در سودان، گفت: تعطیلی دفتر فرهنگی ایران در خارطوم به بهانه ترویج تشیع به خاطر فشارهای جریان های سلفی بر دولت سودان بود.

 


وی افزود: متاسفانه این جریان های تندرو به شدت به شیعیان سودان حمله می‌کنند و جو نامناسبی را علیه اقلیت‌های مذهبی به راه انداخته اند.

 


این عالم سودانی، برخی کشورهای عربی را به تخریب وجهه جمهوری اسلامی ایران در سودان متهم کرد و گفت: عربستان سعودی و قطر مبالغ هنگفتی را صرف ضربه وارد کردن به جایگاه ایران می‌کنند. این درحالی است که ایران تلاش های بسیاری را برای گسترش فرهنگ در سودان به کار گرفته است.

 


شیخ محمد الریح خاطرنشان کرد: عربستان و قطر از هیچ تلاشی برای تخریب رابطه ایران و سودان فروگذاری نمی‌کنند؛ چرا که این دو کشور تقویت روابط ایران و سودان را به ضرر خود می‌بینند.

 


محمد الریح با اشاره به اینکه اغلب جریان های اهل تسنن سودان معتدل هستند، گفت: ما در سودان شاهد آن هستیم که اغلب گروه‌های مردمی از جریان‌های تکفیری فاصله دارند. تکفیری‌ها به هیچ وجه از حمایت مردمی در سودان برخوردار نیستند.

 


مدیرکل جمعیت خیریه ثقلین سودان تصریح کرد که تکفیری‌ها به دنبال آن هستند که خود را به عنوان نماینده اسلام در دنیا معرفی کنند. در منطقه نیز آنها به بهانه دفاع از اهل سنت به پاخواستند اما در ادامه شمار بسیاری از اهل تسنن سوریه، عراق و لیبی را به قتل رساندند.

 


وی افزود: جای هیچ شکی وجود ندارد که تکفیری‌ها ابزار دست استکبار جهانی هستند و همه اقدامات آنان به سود رژیم صهیونیستی است.

 


رییس فرقه قادریه سودان با یادآوری حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مناطقی در این کشور، گفت: رژیم صهیونیستی و سایر کشورهای غربی از همکاری دولت سودان با مقاومت اسلامی عصبانی هستند و فشارهای بسیاری را وارد کردند که این همکاری قطع شود./983/ب911/ک

ارسال نظرات