۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۲۵۴۲۷۳
رییس‌جمهور بولیوی:

سفارتخانه‎های آمریکا عامل اصلی کودتا در کشورهای مختلف است

خبرگزاری رسا ـ رییس‌جمهور بولیوی اعلام کرد سفارت‌های ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کنند روندهای دموکراتیک در آمریکای لاتین را از طریق کودتا تخریب کرده و به آن آسیب برسانند.
مورالس-ريس جمهور بوليوي

 
به گزارش خبرگزاری رسا، اوو مورالس، رییس‌جمهور بولیوی طی سخنرانی خود در افتتاحیه اجلاس ملت‌ها که به طور همزمان با هفتمین اجلاس سازمان کشورهای آمریکایی در پاناما برگزار می‌شود اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا در پس تلاش‌های کودتاگرانه برای بی‌ثبات سازی دولت‌های مترقی آمریکای لاتین قرار دارد.

 

وی اذعان داشت که واشنگتن از طریق سفارت‌های خود تلاش کرده که روندهای دموکراتیک این منطقه را تخریب کند.

 

«مورالس» روند انتخاباتی که از ژانویه سال 2006 (دی 1384) به رهبری وی آغاز شده را به عنوان نمونه‌ای از این مداخلات نام برد و گفت: حزب راست، اپوزیسیون و سفیر آمریکا مثل همیشه توطئه کردند تا این روند تحکیم پیدا نکند.

 

رییس‌جمهور بولیوی در ادامه گفت: دشمنان داخلی، خارجی و به خصوص سفارت آمریکا را مورد شناسایی قرار دادیم؛ دوستان به من می‌گفتند که مراقب سفارت آمریکا باشم؛ هر جا که سفارت آمریکا باشد، کودتا نیز هست.

 

وی همچنین افزود: طی روند سازندگی، سفیر آمریکا نشست‌هایی با مخالفان و افراد باقی مانده از نئولیبرالیسم برگزار کرد و در نهایت مجبور شدیم که وی را اخراج کنیم و بدون سفیر ایالات متحده هم اکنون از لحاظ سیاسی و دموکراتیک بهتر از قبل هستیم.

 

«مورالس» در بخش دیگری از سخنرانی خود تاکید کرد که نئولیبرالیسم به آمریکای لاتین و کارائیب تعلق ندارد زیرا تعامل امپریالیستی در این منطقه به پایان رسیده است.

 

رییس‌جمهور این کشور آمریکای جنوبی به روندی که بولیوی برای رهایی یافتن از امپریالیسم به لحاظ سیاسی و اقتصادی از سال 2006 پشت سر گذاشته اشاره کرد، خواستار وحدت ملی شد و گفت: مسئله حائز اهمیت، اتحاد برای پیروزی در مقابل هرگونه تجاوز و مداخله خارجی است.

 

وی در رابطه با اظهارات اخیر «اوباما» که تصریح کرده ونزوئلا تهدیدی برای امنیت آمریکا نمی‌باشد گفت که امضای یک فرمان اجرایی بدترین خطای «اوباما» بود.

 

«مورالس» چهارشنبه گذشته هشدار داد که ایالات متحده آمریکا از حضور خود در اجلاس سازمان کشورهای آمریکایی جهت برنامه‌ریزی برای نحوه سلطه بر قاره آمریکا استفاده خواهد کرد.

 

پیشتر پیش‌بینی شده بود که رؤسای جمهور آمریکای لاتین در اجلاس مذکور از «اوباما» درخواست کنند که فرمان اجرایی خود علیه ونزوئلا را لغو کند و تحریم ناعادلانه کوبا را نیز از میان بردارد./994/ب102/د

ارسال نظرات