۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۲۵۶۹۱۷
مفتی مصر:

اسلام به مرزهای مکه محدود نمی‎شود

خبرگزاری رسا ـ مفتی مصر با انتقاد از تخریب آثار تاریخی خاطرنشان ساخت که تخریب آثار باستانی برگرفته از جهل تروریست نسبت به احکام اسلامی است.
شوقي علام مفتي مصر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، شوقی علام، مفتی مصر، امروز در بازدید از بخش آثار فرهنگی موزه لوفر پاریس، یورش تروریست‎ها به آثار تاریخی در کشورهای منطقه را محکوم کرد و گفت: آثار تاریخی و فرهنگی ریشه در تمدن مردم جهان دارد.


وی افزود: هر آثار باستانی در جهان نشان دهنده قدمت تاریخی و فرهنگی آن کشور است.


مفتی مصر فتواهای تروریست‎ها را باطل خواند و تصریح کرد: فتوای تخریب آثار باستانی و فرهنگی که از سوی جریان‎های تروریستی صادر می‎شود نشان دهنده جهل آنان به اسلام پاک است.


وی ادامه داد: اسلام هیچگاه تحقیق و کسب اطلاع در مورد امت‎های پیشین را حرام نداسته است. تروریست‎ها به علت جهل نسبت به احکام اسلامی و تمسک به فتواهای شاذ، حکم به تخریب آثار باستانی می‎دهند. اسلام مطالعات پیرامون آثار تاریخی را به سبب گرفتن درس عبرت نیکو می‎داند.


شوقی علام محافظت از آثار تاریخی که برخی از آنان به دوران اسلام رجوع می‎کند را بسیار ضروری دانست و تصریح کرد: در قوانین بین المللی محافظت از آثار تاریخی بسیار تاکید شده است.


اسلام، تمدن و فرهنگ‎های متعدد را در بر می‎گیرد


وی همچنین در خطبه‌های نماز جمعه در شهر پاریس، پایتخت فرانسه گفت: رسالت اسلام جهانی و برای همه مردم بوده است و تنها محدود به مرزهای مکه نمی‌شود، بلکه همه جهان را شامل می‌شود.


شوقی علام تصریح کرد: اسلام از طریق این جهان‌شمولی توانسته است، تمدن‌ها و امت‌های قدیم را با وجود فرهنگ‌های متنوع و ادیان متعدد و عرف‌های مختلف آن دربرگیرد.

 

مفتی مصر خاطرنشان ساخت: اسلام پایه و اصول همزیستی و سازش با یکدیگر در هر مکان و زمانی و در جمیع احوال را به گونه‌ای بنا نهاده است که مسلمانان در هماهنگی و ادغام کامل با جهانی هستند که در آن زندگی می‌کنند و بدون کوتاهی و تقصیری در اصول اسلامی با یکدیگر همکاری، ارتباط و سازش دارند.


وی تصریح کرد: مسلمانان بر اساس این اصول و ثوابت در ترسیم تمدن انسانی و استفاده مشترک از دستاوردهای خود در گذر تاریخ گام نهاده‌اند، و رسول اکرم (ص) نمونه‌ها و الگوهایی برای همزیستی با یکدیگر در داخل و خارج دولت اسلامی برای ما به جای گذاشته‌اند./994/ب902/د

ارسال نظرات