۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۲۵۹۱۷۹

فرانسه به تروریست‌های سوری سلاح‌های مرگبار داده است

خبرگزاری رسا ـ بر اساس یک گزارش، فرانسه به تروریست‌های سوریه سلاح‌های تهاجمی تحویل داده است.
سلاح

 

به گزارش خبرگزاری رسا، بر اساس مندرجات کتابی با عنوان «پشت پرده دیپلماسی فرانسه،» فرانسه در سال 2012 به رغم تحریم تسلیحاتی سوریه -- که اتحادیه اروپا از سال 2011 به اجرا گذاشته بود--  به تروریست‌های سوری سلاح‌های تهاجمی تحویل داد. 

 

«فرانسوا اولاند» رییس جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای در ماه مه سال 2014 با «زویه پانون» نویسنده این کتاب، گفته است: «ما زمانی (تحویل سلاح) را آغاز کردیم که اطمینان یافتیم این سلاح‌ها به دست‌های مطمئن می‌رسند. در مورد سلاح‌های مرگبار، این سرویس‌های ما بودند که اقدام به تحویل آن‌ها کردند.» 

 

بر اساس این گزارش، کار‌شناسان مسائل دیپلماتیک و نظامی فرانسه به تروریست‌های سوری که با دولت سوریه در جنگ هستند توپ‌های 20 میلی‌متری، مسلسل‌های 12. 7 میلی‌متری، راکت انداز و موشک‌های ضد تانک تحویل داده اند. 

 

نویسنده این کتاب خاطر نشان کرد: تحویل این سلاح‌ها -- که در نیمه دوم سال 2012 آغاز شده بود-- به صورت غیر منظم صورت می‌گرفت و هدف آن بیشتر کمک به تروریست‌ها بود تا آن‌ها با تغییر جریان جنگ (به نفع خود) بتوانند تأثیر سرنوشت سازی داشته باشند. در آن زمان، تحریم اروپا در خصوص ارسال سلاح به سوریه برقرار بود. 

 

این تحریم در سال 2013 لغو شد. فرانسه تاکنون رسما فقط به تحویل سلاح‌های غیرمرگبار -- مانند جلیقه‌های ضد گلوله و عینک‌های دید در شب -- به تروریست‌ها اذعان کرده است. 

 

شاهدی که نخواست نامش فاش شود به نویسنده این کتاب گفته است: برای این ارسال‌های مخفیانه، «ما مجبور شدیم بیشترین میزان احتیاط را رعایت کنیم.» 

 

وی همچنین به پاک کردن نشان ساخت روی سلاح‌ها و تشکیل یک زنجیره سیاسی-نظامی به منظور اطمینان یافتن از نظارت دقیق و رسیدن محموله‌ها به مقصد مورد نظر اشاره کرد. 

 

این کتاب از «نیکولا سارکوزی» رئیس جمهور سابق فرانسه تا «فرانسوا اولاند»، به رشته پیشرفت‌ها و پسرفت‌های نظامی- دیپلماتیک اشاره می‌کند که از نقل قول‌های بازیگران عرصه دیپلماتیک و نظامی به دست آمده است. /982/د102/ک

 

ارسال نظرات