۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۲۵۹۶۵۵
کارشناس مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی:

وسواس سرطان بیماری‌های روانی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی(ره) وسواس را سرطان بیماری‌های روانی خواند و تصریح کرد: برخی بیماری‌ها ممکن است در طول زمان به تعادل برسد یا از بین برود اما بیماری وسواس اگر درمان نشود به تدریج ممکن است به اختلال شخصیت منجر شود.
وسواس سرطان بیماری‌های روانی است

حجت الاسلام نوید جانباز، کارشناس مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به اختلال روانی وسواس اشاره کرد و گفت: درصد قابل توجهی از انواع وسواس در جامعه مشاهده می‌شود چنان که طبق برخی آمارها 20 تا 25 درصد از مردم به نوعی از وسواس دچار هستند.

 

وی با اشاره به تعریف علمی وسواس اظهار داشت: وسواس برخلاف آنچه مشهور شده است و فقط در مورد شستشو بکار برده می‌شود به رفتارها و همچنین افکار اجباری گفته می‌شود که فرد نمی‌تواند از آنها گریزی داشته باشد یا احساس می‌کند در آنها نوعی اجبار دارد که ممکن است این نوع رفتار و افکار نامطلوب و فاسد نیز باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: افراد وسواس به طور لزوم، انسان‌های کم‌هوش و مضطربی نیستند اما تمرکز بیش از حد آنها بر برخی رفتارها، سبب فرسایش ارتباطی آنها با اطرافیان خواهد شد.

 

وی وسواس را سرطان بیماری‌های روانی خواند و تصریح کرد: برخی بیماری‌ها ممکن است در طول زمان به تعادل برسد یا از بین برود اما بیماری وسواس اگر درمان نشود به تدریج ممکن است به اختلال شخصیت منجر شود.

 

حجت الاسلام جانباز، عملکرد والدین را الگوی رفتاری فرزندان دانست و تأکید کرد: رفتار والدین در فرزندان بسیار تأثیرگذار است از این‌رو برخی سخت‌گیری‌ها، روحیه عدم رضایت از فرزندان، راضی نشدن به کم و عدم توجه به اختلالات رفتاری آنها در شیوع برخی ناهنجاری‌ها مؤثر است.

 

وی با اشاره به آموزه‌های دینی برای پیشگیری از وسواس خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(ع) فردی که در اعمالی همچون وضو و نماز افراط می‌کرد نهی می‌فرمودند و برخی شک و تردیدها را القای شیطان می‌دانستند چنان که در احکام شرعی نیز آمده است که فرد کثیر الشک نباید به شکش اعتنا کند تا به وسواس گرفتار نشود.

 

کارشناس مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: در اختلالات روانی، پیشگیری بهتر از درمان است بنابراین خانواده‌ها به امنیت روانی فرزندانشان توجه داشته باشند تا زندگی سالم و آرامی داشته باشند./908/ت302/ی

ارسال نظرات