۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۲۵۹۶۵۶
امام جمعه چناران:

همدلی و همزبانی، اقتدار ملی و شکوفایی در همه عرصه‌ها را به دنبال دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام تاجی همدلی و همزبانی دولت و ملت را با توجه به موقعیت سیاسی ایران در جهان و شرایط داخلی کشور با توجه به انتخابات آتی، سبب اقتدار، عظمت و پیشرفت ایران دانست.
همدلی و همزبانی، اقتدار ملی و شکوفایی در همه عرصه‌ها را به دنبال دارد

حجت الاسلام مظفر تاجی، امام جمعه چناران و عضو نخبگان تبلیغ خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون عنوان دولت و ملت همدلی و همزبانی، گفت: جوامعى که دولت و مردم به یکدیگر اعتماد و اطمینان دارند به سرعت و با قدرت راه آبادى، شکوفایى، اقتدار، عظمت و پیشرفت را طى مى‏‌کند.

 

وی افزود: در این گونه جامعه‏‌ها، در سایه هدف مشترک‏ مردم و دولت، هماهنگى نیروها و امکانات، همکارى و بسیج ‏اندیشه‏‌ها، تعاون دل‌ها و دست‌ها و در یک سخن مشارکت راستین شکل‏ مى‏‌گیرد.

 

عدم فاصله بین مردم و دولت، توفیق در خدمت را در پی دارد

 

حجت الاسلام تاجی بیان داشت: یکى از اسرار توفیق انبیای الهى و موفقیت امام خمینى(ره) در انقلاب ‏اسلامى، همین نبودن فاصله‌ ی فرهنگى بین آنان و مردم بود.

 

وی افزود: در جامعه‏‌اى که اعتماد و اطمینان متقابل وجود ندارد، افراد و گروه‌ها، به جاى اندیشیدن به خدمت و سازندگى، بخشى از نیروها و امکانات خویش را صرف مقابله با بخشى دیگر، و شبهه زدایى از ذهن دیگران مى‏‌کنند و پاره‌‏اى دیگر از امکانات صرف نظارت و مراقبت هرچه بهتر و بیشتر بر رقیب مى‌‏شود و بخشى صرف نظارت‏ برخود کنترل ‏‌گران مى‏‌شود.

 

امام جمعه چناران ادامه داد: عدم اعتماد دولت و ملت در برابر دشمن خارجى، قدرت دفاع نظامى ‏را شدیداً کاهش مى‌‏دهد و در عرصه‌ پیشرفت و سازندگى، حرکت را کند و گاه متوقف مى‏‌سازد.

 

امام جمعه چناران بیان داشت: دامن زدن به اختلافات جناحى و گروهى، رشد علم و فرهنگ را دچار اختلال مى‏‌سازد و اقدامات فرهنگى گروه‌ها و گرایش‏‌ها و نیز فعالیت‌‏هاى مثبت طرفین را خنثى مى‏‌کند و سرانجام جوّ دلهره و وحشت‏ و نفاق بر روابط دولت و ملت حکم‌فرما مى‌‏شود. ملت از دولت‏ بیم ‏مى‌‏برد و دولت از ملت مى‏‌هراسد. و بدین‏‌سان «بى‌‏اعتمادى‏» که‏ آفت‏ بزرگ هرگونه توسعه‏‌ی سیاسى، فرهنگى و اقتصادى است، دامن‌گیر دولت و ملت مى‏‌شود.

 

وی افزود: کتمان قراردادهاى خارجى و ماهیت طرف خارجى‏، سانسور خبرها، مولود بى‌‏اعتمادى در روابط دولت و ملت است که بى‏‌اعتمادى‏ افزون‌‏تر هم مى‌‏آفریند.

 

عضو نخبگان تبلیغ خراسان گفت: در جو بى‏‌اعتمادى ملى‏، خفقان، وحشت و دلهره و اضطراب‏ روانى، گسترش مى‏‌یابد، تملق، دروغ و خوش رقصى و نمّامى از یک ‌‏سو و اتهام و بدبینى و کارشکنى و یأس و نفرین و نفرت از سوى ‏دیگر به چشم مى‌‏خورد.

 

وی ادامه داد: یکى از ضرورى‌‏ترین نیازهاى امروز کشور تقویت و ارتقای اعتماد ملت و دولت است ما قبل از اعتماد سازى‏ در روابط خارجى به گسترش جوّ اعتماد و صداقت و برادرى در داخل ‏نیاز داریم.

 

فلسفه تعیین نام دولت و ملت همدلی و همزبانی

 

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: چرایی و فلسفه نامگذاری‏امسال از سوی مقام معظم رهبری باعنوان دولت و ملت همدلی و هم زبانی مربوط می شود به وقوع رخدادها و چالش‏های مهمی مانند توافق هسته‏ای، انتخابات و تحولات منطقه‏ای در سال جاری که عبور از آن‏ها مستلزم آرامش و ثبات در کشور است.

 

وی افزود: در این‏راستا، پرونده هسته‏ای کشورمان به جهت لزوم تعیین سرنوشت آن در سال جاری و انجام مذاکراتی که به صدور بیانیه مشترک دستگاه دیپلماسی کشورمان با گروه 1+5 منجر شده است از اهمیت ویژه‏ای برخوردار بوده و همدلی دولت و ملت در عدم تمکین به زیاده‏خواهی‏های طرف مقابل و مقاومت در برابر فشارهای اقتصادی تأثیر بسیار زیادی دارد.

 

حجت الاسلام تاجی بیان داشت: همدلی و هم‏زبانی دولت و ملت در عبور کشور از شرایط دشوار اقتصادی ناشی از فشار تحریم‏ها که همه امید دشمنان کشورمان را به خود اختصاص داده است نقش بسیار تعیین‏کننده‏ای دارد.

 

وی افزود: این تأثیرهمدلی و همزبانی با توافق یا عدم توافق نیز تغییر نمی‏کند چرا که در صورت عدم توافق، ایستادگی و مقاومت مردم در تحمل برخی از تنگناهای اقتصادی حرف اول را خواهد زد و علت‏ اصلی لغو تحریم‏ها نیز همین امر خواهد بود چنان‏ که رییس جمهور آمریکا اذعان کرد که فشار تحریم‏ها در عقب‏نشینی ایران از حق هسته‏ای خود تأثیری نداشته است.

 

حجت‌الاسلام تاجی ادامه داد: در صورت توافق نیز رابطه مستقیمی میان استفاده از زمینه‏ها و شرایط برآمده از نتایج کسب‏شده با یک‏صدایی دولت و ملت و همراهی مردم با دستگاه دیپلماسی کشورمان دارد.

 

امام جمعه چناران بیان داشت: خنثی‏سازی پیامدها و عواقب منفی ناشی از واگرایی‏ها و دوقطبی‏سازی‏های فتنه‏گران که به‏ سرمایه اجتماعی نظام لطمه زده و با وقوع رویدادهایی چون انجام توافق یا عدم توافق هسته‏ای و برگزاری دو انتخابات هم‏زمان در پایان سال جاری احتمال تشدید نیز دارد.

 

وی افزود: بسیج تمامی ظرفیت‏ها و نیروهای داخلی در راستای نگاه به درون و مقاوم‏سازی کشور در عرصه‏های مختلف به‏ویژه اقتصادی در سایه همدلی و همکاری بین دولت و ملت و هم‏افزایی استعداد نیروهای داخلی ممکن می شود و سبب جلوگیری از فرسایش توان منطقه‏ای جمهوری اسلامی با توجه به مناقشات حساسی که در کشورهای منطقه ازجمله یمن، عراق، سوریه و... در جریان دارد می شود.

 

بایدهای همدلی و هم زبانی

 

عضو نخبگان تبلیغ خراسان بیان داشت: همدلی و همزبانی دولت و ملت، ترجمان همکاری و همراهی میدانی، تحت عنوان آشنای مشارکت مردم در برنامه های دولت نیز به مفهوم اعتماد متقابلی است که نهایتاً منجر به استفاده پایان ناپذیر دولت از پتانسیل منابع انسانی ملت و جامعه خواهد شد که در هر دو بعد به احیای سرمایه های در حال هدررفت منجر می شود.

 

وی افزود: امروز نظام اسلامی‏ ما با شعار دولت و ملت، همدلی و هم‏زبانی بیش از پیش باید به‏سوی وحدت و هماهنگی حرکت کند. چنین امری هم الزاماتی برای دولت دارد و هم ضرورت‏هایی را برای ملت تعیین می‏کند. این باید ها و الزامات و ضرورت‏ها را باید مورد توجه جدی قرار داد.

 

حجت‌الاسلام تاجی ادامه داد: یکی از الزامات همدلی و هم زبانی دولت و ملت یکی بودن راه و هدف است وقتی هدف مشترک و راه یکی باشد همدلی ها افزایش می یاید؛ همچنانکه مردم تاکنون پا به پای انقلاب و نظام حرکت کرده و در فراز و نشیب ها در صحنه بوده اند. بنابراین دولت باید با درک درست از خواسته ها و مطالبات مردم موجب افزایش همدلی و همراهی مردم شود.

 

امام جمعه چناران گفت: یکی از الزامات همدلی راستگویی و شفاف سازی است بنابراین دولت باید به وعده‌هایی که تابحال به مردم داده عمل کند و به موقع گزارشی از فعالیت‌هایش را ارائه دهد باید در چارچوب توقعات مشروع مردم حداکثر تلاشش را انجام دهد تا اعتماد عمومی مردم بیشتر شود.

 

وی افزود: یکی از راه‌های افزایش همدلی و هم زبانی دولت و ملت، سپردن امور به دست مردم است دولت باید در سپردن کارها به مردم به ویژه در امور اقتصادی بیشتر از گذشته با برنامه‌ریزی مشخص کار کند تا مردم خود را شریک کار دولت بدانند مردم زمانی خود را پشتیبان دولت تلقی می‌کنند که دولت آن دسته از کارهایی که قابل واگذاری به مردم است را به ملت بسپارد.

 

استواری انقلاب و نظام از روی همدلی و همزبانی با مردم بوده است

 

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: در چند سال اخیر در منطقه شاهد بیداری اسلامی بودیم که در ابتدا، به سرعت پیش رفت و چندین تن از سران خودکامه سرسپرده غرب را به زیر کشید، اما در اغلب این انقلاب ها، دولت هایی برخاستند که نه انقلابی بودند و نه اسلامی و نشان داده شد که این کشورها فاصله زیادی با نظام سازی دارند که انقلاب اسلامی ایران توانست آن را ایجاد کند.

 

وی افزود: انقلاب در مصر، تونس، لیبی و... می توانست به پیروزی برسد به شرطی که راه برای ایجاد چند دستگی ها و تفرقه افکنی و نسخه پیچی دشمنانش بسته می شد و این ادامه اتحاد و همدلی انقلابیون حاصلی جز ایجاد نظام و دولتی همسو و همراه نمی توانست داشته باشد کاتالیزوری که راه را برای خدعه های دشمن می بست.

 

امام جمعه چناران بیان داشت: یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران، ایستادگی و مقاومت در برابر قدرت های بزرگ دنیاست کشورهای زورگویی که با انواع و اقسام اقدامات توطئه آمیز، در صدد براندازی نظامی بودند که برخاسته از خواست مردمی همدل و همراه با جامعه بود.

 

وی افزود: رهبر انقلاب در نخستین روز از سال 1384 در بیاناتی در حرم رضوی، همدلی و همبستگی ملت ایران را بهترین سلاح برای خنثی کردن تهدیدات دشمن کشور ارزیابی کردند و عنوان داشتند: (مهمترین سلاح ملت ایران برای خنثی کردن تهدیدها، همبستگی ملی و همدلی است. ملت ایران برای خنثی کردن تهدیدهای دشمن احتیاج به بمب اتمی و سلاح هسته یی ندارد همدلی و همبستگی شما مردم و چنگ زدن شما به ریسمان الهی و ایمان دینی، مهمترین سلاح ملت ایران است؛ این سلاحی است که در طول بیست و شش سال بعد از پیروزی انقلاب تا امروز کارایی خود را نشان داده و بعد از این هم نشان خواهد داد).

 

عناصرو مؤلفه های تقویت کننده اعتماد متقابل بین دولت و ملت

 

حجت الاسلام تاجی گفت: توجه به معارضه دشمن و خودی و غیرخودی، شفافیت اقدامات مسؤولان و عدم قرار گرفتن در موضع تهمت، اجرای اقتصاد مقاومتی و مطالبه آن، عدالت، عدم توهین متقابل و تمرکز بر انتقاد از اعمال نه انگیزه‌ها، عدم تقسیم مردم به تقسیماتی نظیر افراطی و معتدل، گفتمان‌سازی و مطالبه‌ی اصول انقلاب و مردمی کردن اقتصاد و حضور مستقیم متدینان و انقلابیون در اقتصاد، کشاورزی، صنعت و علم و فناوری و.....مواردی است که سبب تقویت اعتماد بین دولت و ملت می شود.

 

وی افزود: نقد منصفانه زمینه ساز همدلی و سبب پیشرفت کشور است به فرموده معصوم(ع) بهترین دوست هر انسان کسی است که عیب‌های او را به دوست خود هدیه کند، اگر طلبه، دانشجو یا مردم به دولت انتقاد کردند این به معنای قبول نداشتن دولت نیست دولتمردان ما نباید ناراحت شوند و بگویند که اینها قصد تخریب ما را داشتند.

 

امام جمعه چناران ادامه داد: به طور قطع نقد، تخریب نیست اگر چه نقد نیز نباید به شکل آتشین باشد که مسؤولان را در اجرای کارها سرشکسته کرده و احساس دلخوری به وجود آورد نقد منصفانه بدون قصد تخریب سبب همدلی و هم زبانی می‌شود.

 

حجت‌الاسلام تاجی در پایان گفت: وقتی دولت و ملت خود را یک پارچه ببینند سبب خود انتقادی می شود و این منصفانه است، انتقاد باید به دور از هرگونه سیاسی کاری صورت بگیرد متاسفانه در رسانه ها، خود انتقادی وجود ندارد بعضی اوقات می بینیم که نقاط قوت را تضعیف و نقاط ضعف را برجسته می کنند که این بسیار ناپسند و مذموم است./933/ت301/ب4

ارسال نظرات