۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۲۶۰۴۹۸

کتاب «در راه» در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد

خبرگزاری رسا ـ به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مراسم رو‌نمایی از کتاب « در راه » انجام شد.
ادبيات جنگ

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رو‌نمایی از کتابی با مضمون دفاع مقدس، غروب سه‌شنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه، با حضور آقایان سعید علامیان، نویسنده کتاب، سید مهدی میر‌کریمی، مسؤول انتشارات بین الملل و علی خسروی نیک، آزاده جانباز، در محل نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، برگزار شد.



در ابتدای این مراسم علامیان، با بیان این‌که قبل از نگارش کتاب درباره آمار تعداد شهدای سرباز تحقیق به عمل آورده، گفت: طبق آمار سایت شاهد ما حدود 59370 شهید سرباز داریم، با این اوصاف بی مهری بزرگی صورت می‌گیرد اگر ما به مقوله شهدای سرباز در ادبیات هشت سال دفاع مقدس نپردازیم، به همین خاطر بنده تلاش کردم تا گوشه‌ای از خاطرات یکی از آن هزاران سربازی را که در جبهه‌های حق علیه باطل جنگیده‌اند را به زبان داستان باز‌گو کنم.



وی افزود: شخصیت اصلی داستان، زندگی جوانی را روایت می‌کند که در سال 1361 به خدمت سربازی اعزام می‌شود و با وجود این‌که می‌توانسته به‌دور از جبهه‌های جنگ خدمت کند، به‌طور داوطلبانه به خط مقدم جبهه می‌رود و پس از زخمی شدن به مدت 8 سال زندگی خود را در اردوگاه‌های عراق و در اسارت به‌سر می‌برد.



نویسنده کتاب ضمن اشاره به برخی از ویژگی‌های کتاب، گفت: یکی از ویژگی‌های خاص این کتاب این است که راوی داستان علاوه بر بازگو کردن خاطرات خود از دوران اسارت، احوالات خود را نیز به مخاطب خود می‌گوید، نکته دیگری که این کتاب را با سایر داستان‌های دوران اسارت متمایز می‌کند است که شخصیت اصلی داستان، اردوگاه را مانند یک زندان می‌داند و خود را به عنوان یک زندانی در آنجا تصور می‌کند.



خسروی نیک با بیان این‌که تمام آن چیزی که در این کتاب آمده بر اساس زندگی واقعی وی است، گفت: در ابتدا قرار نبود این کتاب منتشر شود و فقط به صورت گفتمانی از خاطرات بنده بود، اما به اصرار دوستان و این‌که باید واقعیات دوران اسارت به کسانی که جنگ را ندیده‌اند و اسارت را درک نکرده‌اند منتقل شود، تصمیم بر این شد که با کمک نویسنده مجموعه از خاطرات بنده از دوران اسارت به‌صورت یک مجموعه داستان به رشته تحریر در آورده شود.



وی افزود: مردم نیاز دارند تا واقعیات دوران دفاع مقدس را بدانند و تنها چیزی که من را مجاب کرد تا این خاطرات را بازگو کنم، احساس وظیفه‌ای بود که نسبت به آن دوران بر دوش خودم می‌دیدم، اما به‌دلیل برخی ملاحظات و این‌که نمی‌خواستم نام کسی در این داستان آورده شود، از گفتن برخی حرف‌ها خودداری کردم.



در پایان این مراسم میرکریمی ضمن تشکر از آزاده جانباز و نویسنده اثر، گفت: نشر بین الملل به این دلیل اقدام به چاپ این اثر کرد که این کتاب به هیچ عنوان صرفا به مصائب دوران اسارت نمی‌پرداخت و ابعاد دیگری از آن دوران را با زبانی جدید و از نگاه کسی که به‌صورت داوطلبانه در جنگ شرکت کرده را بازگو می‌کرد.



وی در خاتمه گفت: بازخورد‌های خوبی تا به‌حال از کسانی که این مجموعه داستان را خوانده‌اند دریافت کرده‌ایم و نکته مشترکی که در مواجهه با تمام مخاطبان داریم این است که، کسی شخصیت داستان را اسیر در یک دنیای سیاه و سفید ندیده و بلکه وی را گاهی در دو‌راهی‌های عجیبی می‌بیند که در دوران اسارت کمتر می‌شود آن‌ها تصور کرد./9598/پ201/ق

ارسال نظرات