۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۲۶۰۷۶۷

شرط کوبا برای بازگشایی سفارت آمریکا در این کشور

خبرگزاری رسا ـ رییس‌جمهور کوبا بازگشایی سفارت آمریکا در کوبا را منوط به حذف نام کوبا از لیست کشورهای حامی تروریسم دانست.
رييس جمهور آمريکا و کوبا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، رائول کاسترو، رییس‌جمهور کوبا پس از بدرقه فرانسوا اولاند رییس‌جمهور فرانسه در فرودگاه «هاوانا» (پایتخت کوبا) اعلام کرد که هاوانا و واشنگتن تا اواخر ماه مه (خرداد) سفرای خود را منصوب خواهند کرد؛ با این وجود، جف راتکه سخنگوی ایالات متحده آمریکا اذعان داشت که هنوز هیچ جدول زمانی خاصی برای انتصاب نمایندگان دیپلماتیک در هر 2 کشور تعیین نشده است.

 

رییس‌جمهور کوبا تصریح کرد که انتصاب سفرا پس از اینکه آمریکا نام این کشور جزیره‌ای را از لیست کشورهای حامی تروریسم حذف کند محقق خواهد شد.

 

وی در این خصوص خاطرنشان کرد: ظرف مدت 45 روز که در 29 مه (8 خرداد) به پایان می‌رسد، دیگر این نوع اتهامات ناعادلانه برداشته می‌شوند و می‌توانیم سفرا را منصوب کنیم.

 

«کاسترو» در رابطه با مذاکرات هر 2 کشور که از اواخر ژانویه (بهمن 93) جهت بازگشایی سفارت‌ها آغاز شده‌اند، گفت: در حال حاضر وزارت امور خارجه مشغول مباحثه پیرامون تشریفات اداری جهت انجام مقتضیات لازم می‌باشد.

 

کوبا خواستار حذف نام خود از لیست آمریکایی کشورهای حامی تروریسم شده و چنین مسأله‌ای را به عنوان یک شرط برای آغاز مذاکرات بازسازی ارتباطات مخدوش شده طی بیش از نیم قرن قرار داده است.

 

در ماه آوریل (فروردین) دولت «باراک اوباما» رییس‌جمهور آمریکا تقاضای کوبا را به کنگره کشور خود ارائه داد؛ زمان تعیین شده برای پاسخ نهایی به این درخواست 29 مه (8 خرداد) است.

 

پاسخ آمریکا

 

پس از اظهارات رییس‌جمهور کوبا، «جف راتکه» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن با دوره‌های زمانی تعیین شده برای اعلام مبادله سفرا با کوبا کار نخواهد کرد زیرا هنوز موضوعات متعددی برای بحث میان طرفین باقی مانده‌اند.

 

«راتکه» در ادامه گفت: هیچ دوره زمانی مشخصی برای این موضوع وجود ندارد؛ هنوز در مذاکرات از سرگیری روابط دیپلماتیک هستیم./994/ب103/د

ارسال نظرات