۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۲۶۲۲۹۳
رییس جمهور در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی:

بازرسی های آژانس مدیریت شده خواهد بود/ قول می دهم مذاکرات غرور انگیز باشد

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی درباره مذاکرات هسته ای اظهاراتی را مطرح کرد که نشان می دهد دولت و تیم مذاکره کننده نسبت به پذیرش پروتکل الحاقی و بازرسی از مراکز غیر هسته ای متعهد شده اند، لکن مدیریت اجرای این کار با ایران خواهد بود.
رييس جمهور در جلسه شوراي اداري آذربايجان شرقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان امروز در جلسه شورای اداری استان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: شرایط کشور در سال جاری خیلی حساس است و امروز نفت 50 و چند دلار شده که قیمت آن نسبت به سال‌های گذشته بیش از نصف کاهش یافته اما با همت و حمایت مردم، هدایت رهبری و هماهنگی سه قوا دست به دست هم می دهیم و با عنایت خداوند از مشکلات و سختی ها عبور می کنیم.


وی ادامه داد: ما امروز کار بزرگی داریم و آن مذاکره با قدرت های جهانی است و بخش فنی، بخش سیاسی و بخش حقوقی دارد و کار آسانی نیست، اما هر کس در دنیا و هرکس در آینده شاهد مذاکرات ما باشد و به متن مذاکرات ما مراجعه کند، به شما قول می دهم که از این کار و از عملکرد دیپلمات ها و مذاکره کنندگان ما احساس غرور خواهد کرد.


رییس جمهور کشورمان باتشریح روند مذاکرات هسته‌ای ایران با 5+1 خاطرنشان کرد: در مسیر مذاکرات دو گام مهم پیش رفته ایم که قدم اول توافق موقت ژنو بود که باعث شد مقداری از فشارهای ناحق غیرقانونی، به نام تحریم، بر ملت ما برداشته شد. مثلا ما امروز از صنعت شیشه بازدید کردیم که کار آن به دلیل عدم انتقال یک ماده اولیه که باید از خارج وارد می شد، به تاخیر افتاد؛ اینگونه تاخیر را برای مردم و برای تولید فشار است اما با توافق ژنو بخشی از این فشار ها برداشته شد.


حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: قدم دوم در لوزان برداشته شد که توافقات در مسیر راه و در چارچوب ها و راه حل هایی که مورد تفاهم کلی بود خیلی مهم است که هنوز هم در پی آن پیام های تبریک زیادی را از سران کشورهای مختلف دریافت می کنم.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به مباحث مربوط به پذیرش پروتکل الحاقی در مذاکرات هسته‌ای و با تاکید بر اینکه مدیریت اجرای پروتکل الحاقی با ما و بر مبنای رعایت خطوط قرمز خواهد بود ، گفت: امروز ۱۲۴ کشور دنیا این پروتکل را امضا کرده اند زیرا پروتکل‌ها شامل مقررات بین‌المللی هستند.


رییس جمهوری با اشاره به پذیرش پروتکل‌هایی نظیر پروتکل EKO یا پروتکل‌های بانکی، گفت: نمی‌توان در عرصه بین‌المللی گفت که این مقررات ربطی به ما ندارد و ما می‌خواهیم در هوانوردی از مقررات مربوط به خطوط هوایی یا ساخت تجهیزات هواپیما اجتناب کنیم و یا مقررات بانکی را زیر پا بگذاریم، چرا که اگر این کار را انجام دهیم، دیگر هیچ هواپیمایی از خارج به فضای ایران نخواهد آمد و به هواپیماهای ایران نیز اجازه فرود نخواهند داد و در مبادلات پولی نیز با هیچ کشوری معامله نخواهیم کرد زیرا حساب ارزی برای جابه‌جایی پول و اعتبار وجود ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: همه کشورهایی که به مقررات بین‌المللی می‌پیوندند، عاقلانه تصمیم می‌گیرند و به دنبال حفظ منافع کشور خود هستند و این مقررات را در چارچوب می‌پذیرند، زیرا هیچ‌کس نمی‌خواهد امنیت کشورش را به خطر بیندازد.


رییس جمهوری با اشاره به اجرای پروتکل الحاقی از سوی کشورمان در سال‌های گذشته گفت: باید در حفظ اسرار نظامی کشورمان دقت کنیم و دسترسی بازرسان آژانس براساس پروتکل باید مدیریت‌شده باشد.


حجت الاسلام والمسلمین روحانی با تأکید بر اینکه آنچه رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه فرمودند برای دولت و همه مطاع است، تصریح کرد: اصول و خط قرمزهای نظام را باید مدنظر قرار دهیم. مذاکرات ما در چارچوب خطوط قرمز است. مسایلی نظیر تداوم غنی‌سازی در کشور از جمله این چارچوب ها است چرا که اگر ما نمی‌خواستیم غنی‌سازی کنیم، پرونده در مدت کوتاهی مختومه می‌شد. نظیر اتفاقی که برای کره جنوبی روی داد و ظرف سه ماه پرونده هسته‌ای این کشور بسته شد.


رییس جمهوری ادامه داد: ما می‌خواهیم فناوری در زمینه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه را ادامه دهیم و این خط قرمز ماست، البته مذاکره‌کنندگان ما نیز به خوبی با این خطوط آشنا و آگاه هستند و دولت در این زمینه تخصص‌های لازم را در اختیار دارد.


تبریک رییس جمهور به سپاه پاسداران

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک اعیاد شعبانیه به ویژه میلاد امام حسین(ع) و روز پاسدار اظهار داشت: در چنین روزی سپاه پاسداران راه امام حسین(ع) را انتخاب کرد و در روزهای اولیه از انقلاب و دستاورد های آن حراست و بعد هم در زمان جنگ تحمیلی نقش خود را ایفا کردند و امروز سپاه تنها نهاد بزرگ نظامی هست که تجهیزاتش توسط دشمن تامین شده به این معنی که سپاه آنها را غنیمت گرفته و تبدیل به سلاح سازمانی کرده است.


رییس جمهور افزود: به سپاه پاسداران تبریک می گویم که بخش بزرگ بار دفاع مقدس در دیروز و  بخش بزرگی از امنیت ملی امروز را بر دوش کشیدند. از طرف ملت ایران از این نهاد سپاس گذاری می کنم به خاطر فداکاری های دیروز و آمادگی و ایستادگی امروزش و از ملت بزرگ که با ایستادگی از همه مشکلات عبور کردند، تقدیر می کنم.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره تاریخ، تمدن، جایگاه و نقش آذربایجان و تبریز در تحولات ملی و منطقه ای اظهار داشت: آذربایجان شرقی با همه تاریخ پر افتخارش و با همت والایش برای کشور افتخار  آفریده است، همه ملت وقتی اسم آذربایجان شرقی ذکر می شود احساس غرور می کنند، آذربایجان شرقی سر ایران است، البته این سر همیشه سودای ایران داشته و امروز سودای عظمت کل ایران را دارد.


حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: رحمت و بزرگواری و استقبال مردم بی نظیر است و عشق به ایران و اسلام در سیمایشان مشخص است و اگر به ما نیز نگاه محبت دارند به این دلیل است که ما را خادم دین و کشور می دانند و امیدواریم بتوانیم با تصمیماتی که می گیریم قدم کوچکی برای مردم این استان برداریم.


با آیت الله شبستری رفاقتی قدیمی از قبل انقلاب دارم


حجت الاسلام والمسلمین روحانی با تشکر آیت الله شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی یادآور شد: با ایشان رفاقتی قدیمی از قبل انقلاب داریم؛ ایشان در استان نقش مهمی در ایجاد اتحاد دارند، به گونه ای که همه باید احساس پدری نسبت به ایشان داشته باشند که ایشان نیز نسبت به همه مردم و احزاب این حس را دارند.


وی با بیان این‌که لهجه های مختلف در ایران اسلامی و گویش های متنوع عظمت کل ایران را نشان می دهد و این تقسیم بندی ها به خاطر شناسایی است، نه اینکه این مردم را از آن مردم جدا کند، تأکید کرد: تهران نمی تواند به همه جا رسیدگی کند و هر چه امور به استان ها واگذار می شود به نفع مرکز و استان هاست.


حجت الاسلام والمسلمین روحانی با تاکید بر این‌که باید بخش بزرگی از صنعت و اقتصاد کشور را به مردم واگذار کنیم، اقتصاد توسط مردم و بخش خصوصی اداره شود، افزود: تنها راه ایجاد اشتغال تولید داخلی است، زمانی که به یک فرد بیکار وام می‌دهیم، شغلی ایجاد نمی شود، تولیدی صورت نمی گیرد بلکه فقط بیکار را تبدیل به بیکار بدهکار می‌کنیم، در حالی که ما باید تولید را به حرکت درآورده و تولید غیردولتی را توسعه بخشیم.


وی یکی از شرایط تسهیل امر سرمایه‌گذاری را ایجاد امنیت دانست و گفت: مقررات زاید حاکم در ایران مانع سرمایه‌گذاری است و بایستی باطل شود. زمانی دولت موفق می‌شود که سرمایه‌گذار با علاقه وارد کار شود، در اینصورت آرامش و ثبات اقتصادی در کشور حاکم می‌شود.


حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این‌که دولت به صورت همزمان نمی‌تواند تمامی طرح ها را اجرا کند، افزود: در دستور کار دادن راه‌های مواصلاتی برای جذب سرمایه امری مهم است.هر چند هنوز نیاز به کمک دولت داریم اما باید امور مربوط به راه و جاده، و راه آهن به بخش خصوصی واگذار شود.


وی در پایان با اشاره به این‌که در سفر اول خود به استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی دو قول داده بودم که اولین ان در رابطه با احیای دریاچه ارومیه بوده است، گفت: مردم نگران این معضل هستند و حق هم دارند که نگران باشند چون موضوع خیلی مهمی است همین که امسال به نقطه تثبیت وضعیت رسیدیم و کاهش آب دریاچه متوقف شده، خیلی مهم است.


رییس جمهور ایران خاطرنشان کرد: وعده دوم ایجاد مرکز فرهنگ و هنر و ادب در این استان برای همه ی آذری زبان ها بود که انجام گرفت؛ در کنار زبان فارسی به عنوان زبان ملی، سایر زبان ها و گویش ها نیز جایگاه خودشان را دارند و باید به آن ها ارزش بدهیم، قرار ما این است که وعده هایی را بدهیم که بتوانیم آن را اجرا کنیم و یا بخش بزرگی از آن را به انجام برسانیم./935/پ202/ج

ارسال نظرات