۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۲۶۲۴۲۹
نماینده ولی فقیه در استان گلستان:

پویایی اسلام ثمره اجتهاد و تفقه است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله نور مفیدی با اشاره به این که مکتب شیعه با دارا بودن اجتهاد توانسته است پویا بودن دین را حفظ کند و پاسخگوی نیازهای زمان باشد، گفت: تفقه در دین و دین شناسی، ضروری ترین کار امروز است چرا که باعث پویایی دین می شود.
آيت الله نورمفيدي، نماينده ولي فقيه گلستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید کاظم نور مفیدی، نماینده رهبر معظم انقلاب در استان گلستان، امروز در نشستی در مدرسه علمیه نواب با اشاره به آیه مبارکه «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» اظهار کرد: شرایط امروز شرایط خاص و ویژه ای برای حوزه ها و کلا برای اسلام به وجود امده است.

 

وی با بیان این که اسلام و شیعه هیچ وقت به اندازه امروز با چنین شرایطی رو به رو نشده بود، گفت: این هجمه ها به انحا و شیوه های مختلف علیه اسلام و به ویژه مکتب شیعه و اهل بیت(ع) صورت می گیرد.

 

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: اگر ما این شرایط را در نظر بگیریم و بدانیم در چه شرایطی قرار گرفته ایم و سپس این آیه را مد نظر قرار دهیم، می فهمیم که وظیفه علما و حوزه های علمیه چقدر سخت خواهد شد.

 

این استاد حوزه با توضیح مختصری پیرامون این آیه شریفه اضافه کرد: این آیه در زمان جنگ هایی که پیامبر شخصا در آن ها شرکت نمی کردند، نازل شده است و به توصیه این آیه شریفه نباید همه در جنگ شرکت کنند بلکه باید عده ای در محضر رسول خدا(ص) در دین تفقه کنند و کسانی که از جنگ بر می گردند را انذار کنند و دین را به آن ها آموزش دهند.

 

وی با تصریح بر این نکته که شرکت در جنگ به عنوان جهاد و دفاع از مرزها فی نفسه دارای ارزش بالایی است، افزود: اما باید به این نکته هم توجه داشت که فریضه مهم تر این است که تعدادی از مؤمنان در محضر رسول خدا(ص) در دین تفقه داشته باشند و دین را به دیگران هم آموزش بدهند.

 

نماینده ولی فقیه در گلستان ادامه داد: همان طور که از روایات ائمه اطهار بر می آید، آیات قرآن ایستا نیستند و این آیات مانند خورشید و ماه در جریان و تازه اند و امروزه هم قطعا کاربرد دارند. آیات قرآن همیشه نو و تازه اند و اگر ما این ایه را در این زمانه مد قرار دهیم به نکاتی که در زمان پیامبر(ص) بیان شد می رسیم.

 

آیت الله نورمفیدی با با بیان این که ارزش قلم عالم از خون شهید بالا تر است، گفت: شهید را هم عالم تربیت می کند. علم است که مجاهد تربیت می کند و به میدان می فرستد؛ اگر عالم نباشد شهید هم نیست.

 

این استاد حوزه با طرح سوالی در رابطه با دین شناسی، افزود: با توجه به این که زمانه عوض شده است، چه رابطه ای بین دین و زمان وجود دارد؟ یا باید وجود داشته باشد؟.

 

وی با تصریح بر این که زمان بدون توقف و با تحولاتت علمی و صنعتی و تکنولوژی رو به جلو به حرکت خود ادامه می دهد، اضافه کرد: بعضی ها می گویند دین برای 1400 سال قبل است و چگونه می تواند پاسخ گوی زمانه امروزه باشد؟.

 

آیت الله نور مفیدی با مطرح کردن این سوال که آیا دین متوقف است و با زمان جلو نمی رود؟، گفت: اگر این گونه باشد و دین پویا نباشد دین پس می افتد و در جا می زند.

 

وی با اشاره به این که مکتب شیعه با دارا بودن اجتهاد توانسته است پویا بودن دین را حفظ کند و پاسخگوی نیازهای زمان باشد، گفت: امروز با توجه به این که قوانین کشور بر اساس اصول اسلام بنا شده است، باید فقه و حوزه های ما بتوانند به مباحث و مشکلات اجتماعی و حکومتی به وجود آمده پاسخگو باشند.

 

آیت الله نور مفیدی همچنین با بیان این که امروزه مردم از زندگی ماشینی خسته شده اند و با پیدایش انواع عرفان های نو ظهور به سمت این عرفان ها کشیده می شوند، تأکید کرد: حوزه های ما باید بتوانند پاسخگوی این نیاز مردم و مقابله کننده با این عرفان های کاذب باشند.

 

وی با بیان این که امروزه جریان هایی با اسم و عنوان اسلام تیشه به ریشه اسلام می زنند و افراد زیادی را از اقصی نقاط جهان جذب می کنند، گفت: قطعا اعمال این گروه ها ریشه در مسائل فکری و اعتقادی دارد و جز با این کارها نمی توانند این افراد را جذب کنند.

 

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان گلستان یاداور شد: امروز اسلام اهل بیت(ع) در مقابل اسلام های نو ظهور که گاهی با نام اهل بیت هم فعالیت می کنند قرار گرفته است. اگر ما بخواهیم از مکتب اهل بیت دفاع کنیم بهترین راه این است که ما این مکتب را با منطق واستدلال و همراه با همان خلوص و معنویتی که در خود اهل بیت وجود داشته است به مردم ارائه دهیم.

 

وی با تصریح بر این که ارائه درست و به روز مکتب اهل بیت(ع) همراه با اشراف کامل بر عرفان ها و فرقه های نو ظهوو به مردم دنیا بهترین راه حفظ این مکتب است؛ ابراز کرد: اگر این مکتب را به این شیوه ارائه دهیم دیگر نیاز به هیچ گونه توهین و لعن و بد اخلاقی و نزاع نیست.

 

آیت الله نور مفیدی در پایان با سنگین خواندن مسؤولیت روحانیت در مقایسه با دیگر حوزه ها، ادامه داد: این سنگینی از این جهت است که یک عالم دینی با فکر و اخلاق و اعتقاد کار دارد که این حوزه از سخت ترین حوزه های کاری است.

 

وی اضافه کرد: امروز احترام و جایگاه یک عالم دینی بیشتر از دیگران است زیرا راه آنان همان راه انبیا است و فقط انبیا هستند که در طول تاریخ ماندگار شدند و راهشان ادامه پیدا کرد./930/پ202/ب5

 

ارسال نظرات