۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۰
کد خبر: ۲۶۵۳۰۸
استاد حوزه علمیه:

انتظارِ مسؤولیت آور، سازنده است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام قرنی گفت: یک ملاک کلی که بتوانیم آن را در نظر بگیریم این است که آن انتظاری که مسؤولیت آور باشد، انتظار سازنده است.
انتظارِ مسؤولیت آور، سازنده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الا سلام قرنی کارشناس مذهبی شامگاه چهارشنبه 13خرداد ماه در مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره ختم قرآن که در مصلای بزرگ ری برگزار شد، با اشاره به معنای فرج افزود: انتظار فرج به معنای کلی آن یعنی هر انسان مؤمن و مسلمانی اگر در وضعیت سخت قرار گرفت آن را پایان راه تلقی نکند و با امید و توکل به حق و اقدامات مناسبی که خودش می تواند انجام دهد، وضعیت بهتری پیش رویش ساخته و به آن برسد.

 

وی در ادامه افزود: مسأله مهم تر در باب انتظار فرج، فرج انتظار امام عصر(عج) است و در قرآن مجید این مسأله تشریح شده است. خداوند در آیه 55 سور نور می فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئا» خداوند وعده داده به کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام داده اند، حاکمیت زمین را به آنها دهد.

 

وی با اشاره به ملاک تشخیص انتظار سازنده و انتظار مخرب افزود: یک ملاک کلی که بتوانیم آن را در نظر بگیریم این است که آن انتظاری که مسؤولیت آور باشد، انتظار سازنده است یعنی من بدانم منتظر واقعی امام عصر (عج) چه کسی است، چه ویژگی ها و چه وظایفی دارد. اما انتظار مخرب برداشت نادرستی از انتظار است که در ذهن برخی جای گرفته و می گویند ما منتظر هستیم به گونه ای که «دستی از غیب برون آید و کاری بکند.

 

وی در ادامه افزود: هر منتظر واقعی باید در حد توان خود برای اصلاح خود و جامعه تلاش کند، اما چون تحقق عدالت کلی از دست تک تک ما بر نمی آید، ما باید تا ظهور حضرت حجت صبر کنیم تا ایشان و یارانش این وعده الهی را تحقق ببخشند و ریشه ظلم و ظالم را بخشکانند.

 

وی با اشاره به وظایف منتظر واقعی افزود: کسی که می خواهد از یاران امام زمان (عج) باشد باید منتظر باشد. حال چگونه منتظر باشیم؟ امام بیان می کند: باید اهل تقوا و ورع باشد. ورع یک درجه از تقوا بالاتر است، تقوا آنجاست که در برخورد با گناه خویشتن دار باشیم و گناه نکنیم اما ورع آنجایی است که در امر شبهه ناک نیز متوقف شویم.

 

حجت الاسلام قرنی تصریح کرد: شخص منتظر باید خیلی اهل احتیاط باشد، یعنی آنجا که یقین به گناه ندارد نیز خویشتن دار باشد. حسن خلق داشته باشد و اخلاقش، اخلاق اسلامی باشد؛ بنابراین اگر کسی از انتظار غیر از این برداشت را داشته باشد انتظار مخرب و ویرانگر می شود.

 

وی با اشاره به اینکه انتظار چه  آثاری در ابعاد فردی انسان دارد افزود: در بُعد فردی باید به گونه ای باشیم که امام عصر ما را بپذیرد و لایق باشیم که در رکاب امام عصر (عج) قرار بگیریم بنابراین تمام تکالیف منتظر واقعی که در حدیث فوق توضیح داده شد را انجام دهیم. اما در بُعد اجتماعی وقتی کسی خودش را بر اساس آموزه های اسلامی ساخت، مطمئناً به فکر اصلاح جامعه نیز می باشد زیرا برتری جامعه اسلام به این است./817/پ202/ب4

ارسال نظرات