۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۲۶۷۰۵۳
یکی از علمای لبنان:

فتوای مراجع باید در راستای بالابردن فرهنگ عمومی استفاده شود

خبرگزاری رسا ـ یکی از علمای لبنان با تأکید بر لزوم دوری از توهین به مقدسات اسلامی، گفت: فتوای مراجع باید در راستای بالابردن فرهنگ عمومی استفاده شود.
سيد جعفر فضل الله

 

 

به گزارش مرکز رصد خبرگزاری رسا، سید جعفر فضل الله، از علمای شیعه لبنان در گفت‌وگو با شبکه ماهواره ای المیادین با تأکید براینکه رژیم صهیونیستی تأثیر مستقیمی بر درگیری‌های طایفه ای و مذهبی دارد، خاطرنشان کرد: درگیری های موجود بیشتر از آنکه درگیری‌های مذهبی باشد، درگیری‌های سیاسی است.

 


این عالم لبنانی راهکار اصلی برخی بیگانگان برای نفوذ در جهان اسلام را ایجاد تفرقه بین مذاهب تأکید و تصریح کرد: مصالح سیاسی از محرک های اصلی ایجاد تفرقه بین پیروان مذاهب و دامن زدن به اختلافات موجود بین آن ها است.

 


حجت الاسلام فضل الله خواستار عبرت گیری از تاریخ برای عدم تکرار فتنه های مذهبی شد و گفت: مذاهب مختلف مانند تشیع و تسنن باید راه رسیدن به خداوند متعال باشد نه اینکه به موضوعی برای درگیری بین مسلمانان تبدیل شود.

 


وی منطق عصبیت را مشکل اصلی جهان اسلام معرفی کرد و افزود: متأسفانه برای برخی تنها عنوان مذاهب از اهمیت برخوردار است و ماهیت اسلام و احکام آن از هیچ ارزشی برخوردار نیست. هر مذهبی که تهی از آموزه های اسلامی باشد بدون شک بی ارزش است.

 


این عالم لبنانی گفت: رژیم صهیونیستی و آمریکا نیز با تکیه بر همین مشکلات توانست اختلافاتی جدی را بین مسلمانان ایجاد کند.

 


حجت الاسلام فضل الله با یادآوری فتوای علامه راحل محمد حسین فضل الله در حرمت سب صحابه رسول الله (ص)، خاطرنشان کرد: فتوای مراجع شیعه و مفتی های سنی باید به عنصری برای بالابردن فرهنگ بین مردم تبدیل شود. از سوی دیگر باید توجه داشت نباید بین مسلمانان روحیه تخریبی و الغایی وجود داشته باشد، دشنام و لعنت مقدسات می‌تواند بسیاری از مشکلات را به بار آورد که اولیای ما نیز همواره به مخالفت با آن می‌پرداختند.

 

 

هدف اسرائیل از فتنه مذهبی سرپوش گذاشتن بر ضعف خود است

 


وی گفت: در هرجایی که استکبار جهانی حس کند نمونه ای موفق از اسلام ممکن است از سوی دیگران الگو گرفته شود، به مقابله با آن می‌پردازد. این مقابله با رصدی دقیق از وضعیت موجود در جهان اسلام و پژوهش هایی عمیق صورت می‌پذیرد.

 


حجت الاسلام فضل الله با اشاره به جنگ داخلی در لبنان، تأکید کرد: هدف از جنگ داخلی در لبنان فراموشی مسأله فلسطین بود. پس از سال 2000 و آزادسازی رژیم صهیونیستی، صهیونیست ها همه تلاش خود را برای ایجاد درگیری سنی و شیعی در منطقه به کار گرفتند که این امر در سال های بعد به طور گسترده در عراق پیگیری شد.

 


وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی امروز با مشکلات داخلی بسیاری مواجه است که راهکار خروج از این مشکلات را در ایجاد فتنه در جهان اسلام می‌بینند./983/ب912/ک

ارسال نظرات