۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۷
کد خبر: ۲۷۰۳۸۲
کارشناس دینی:

تدبر و فهم دعا بر رفتار انسان تأثیر می‌گذارد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی علت عدم تأثیر دعا در رفتار و عمل را دقت نکردن در مفاهیم آن عنوان کرد و گفت: برخی علما به شکلی دعا را تفسیر می کنند که طلاب بعد از جلسه تا یک هفته از معنویات آن بهره مند شوند.
حجت الاسلام عبد الستار حيدري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام عبد الستار حیدری، کارشناس دینی شنبه شب در جمع قاریان و حافظان جلسه قرائت قرآن جوادالائمه(ع) روستای دارالسیاده علوی کاشان در جوار مضجع نورانی حضرت سلطان محمود بن امام باقر(ع)، گفت: دعای ابوحمزه ثمالی نیاز به زمان بسیاری برای تفسیر صحیح و مبسوط دارد، چرا که دعاهای اهل بیت(ع) صرفا برای قرائت کردن نیست، بلکه باید در آن تدبر کرد.

 

وی افزود: علت عدم تأثیر دعا در رفتار و عمل ما، دقت نکردن در مفاهیم دعا است، بنابراین برخی علما به شکلی دعا را تفسیر می کنند که طلاب بعد از جلسه تا یک هفته از معنویات آن بهره مند شوند.

 

حجت الاسلام حیدری با اشاره به این که خطیب نماز جمعه باید با شعور معنوی مردم را موعظه کند تا مردم یک هفته تأمین معنوی شوند، گفت: فلسفه نماز جمعه و شرکت در آن بهره مند شدن از معنویات آن است تا نمازگزاران بتوانند از بلاغت و معنویات خطیب جمعه بهره مند شوند، لذا قرآن کریم نیز سفارش می کند برای رفتن به نماز جمعه  خرید و فروش را رها کنید.

 

این کارشناس دینی گفت: ظرف وجود باید خالی باشد و ذهن نباید درگیر حواشی باشد تا بتوان از مجالس دعا بهره مند شد، چرا که اگر غیر از این باشد دعا تأثیر آنچنانی نخواهد گذاشت.

 

وی با اشاره به این که معرفی کردن خدا به وسیله یک کوه و یا دیگر نعمات او، یک شناخت ناقص و معرفتی غیر صحیح است، گفت: شناخت صحیح آن است که ما خداوند را بشناسیم و بعد به شناخت نعمات او بپردازیم که این نوع شناخت، برترین نوع شناخت نسبت به خدا است و شناخت صدیقین نام دارد.

 

به گفته وی، از امیرمؤمنان(ع) روایت است من هیچ چیز را ندیدم، به غیر از آن که قبل از دیدن آن، خداوند متعال را ببینم و امام حسین(ع) نیز در دعای عرفه می فرماید خداوندا، شناخت تو به وسیله آثارت، موجب دور شدن من از تو می شود، از این رو من باید به طرف تو بیایم و از آن طریق تو را بشناسم.

 

حجت الاسلام حیدری گفت: خداوند غایب نیست، بلکه در همه چیز وجود دارد و در همه حال حضور دارد، از این رو شناخت خداوند به وسیله آثارش اشتباه است.

 

این کارشناس دینی گفت: خداوند اول و آخر و ظاهر و باطن است، بنابراین ما با مشاهده نعمات او، در واقع خود خدا را می بینیم، بنابراین خداوند را نباید به صورت علت و معلولی شناخت./1307/پ202/ی

ارسال نظرات