۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۹
کد خبر: ۲۷۰۶۶۴
حجت‌الاسلام ماندگاری:

ضررهای دنیایی دارای مصلحت پنهانی هستند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با بیان این‌که خداوند حکیم است و آنچه از او به ظهور می رسد از سرچشمه حکمت و مصلحت جاری می شود، گفت: اگر نقصان و ضرری نیز متوجه انسان می شود، از حکمت و مصلحتی پنهانی برخوردار است، هر چند آدمی به سبب علم اندکش از آن مصالح بی خبر است.
ضررهای دنیایی دارای مصلحت پنهانی هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ماندگاری، کارشناس مذهبی شامگاه یک شنبه هفتم تیرماه در نشست تربیت خانواده از دیدگاه آیات و روایات که در مهدیه تهران برگزار شد، با اشاره  به خطبه ای از دعای شریف شعبانیه افزود: آگاهی خداوند به تمام اسرار بندگان، تاثیر تقدیر الهی بر تمامی امور در زندگی انسان و توکل، تکیه بر خدا و غرق شدن در دریای عفو او از جمله نکات مهم است.

 

این کارشناس مذهبی افزود: خداوند حکیم است و آنچه از او به ظهور می رسد از سرچشمه حکمت و مصلحت جاری می شود. بنابراین اگر نقصان و ضرری نیز متوجه انسان می شود، از حکمت و مصلحتی پنهانی برخوردار است، هر چند آدمی به سبب علم اندکش از آن مصالح بی خبر است.

 


وی تصریح کرد: اگر معتقد باشید که خدا هنگام مصیبت و گرفتاری به یاریتان خواهد شتافت یا اینکه هر درد و رنج به اندازه سرور و شادمانی منشأ الهی دارد، در این صورت، درد و رنج و یأس و نومیدی از شما دور خواهد شد.

 


حجت الاسلام ماندگاری در ادامه افزود: خداوند رحمت محض است و هیچ چیز در دایره هستی خارج از پوشش رحمت او نیست، حتی خشم و غضب الهی نیز از سرچشمه رحمتش می جوشد.

 

وی تأکید کرد: اگر انسان بپذیرد همه چیز دست خداست، ناامید نمی‌شود. اگر انسان ناامید می‌شود، به این خاطر است که خودش را منشأ اثر می‌داند. اما کسی که توجهش به منشأ فیض و مبدأ کرامات است ناامید نمی‌شود.

 


حجت‌الاسلام ماندگاری افزود: امام ما هم مظهر این امیدواری است؛ امید و خوشبینی به خدا و این‌که هر چیزی خدا عطا می‌کند، زیباست.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه انسان سالک امیدش به خداست افزود: با بینش و نگرش موحّدانه به هستى و یقین به اینکه احدى جز خدا در عالم کاره‌اى نیست، سالک امیدش تنها به خدا و فضل و رحمت الهى و طمعش تنها به لطف و عنایت حضرت حق است و به خود و اعمال خویش، به دیگران و کارهایشان و به اسباب و وسائط، کوچک‌ترین امید و طمعى نمی‌بندد. چشم امید داشتن به غیر خدا با روح توحید سازگار نیست و چنین کارى سبب خشم خدا می‌شود.

 


وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان بایستی این دنیا را با بزرگی و بی‌انتهایی آخرت مقایسه کند و بداند که هر آنچه که در این دنیا به دست می‌آورد در همین دنیا می‌بایست بجا بگذارد./817/پ202/ب4

ارسال نظرات