۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۲۷۰۷۲۰
حجت‌الاسلام شامی تشریح کرد؛

علامت و نشانه‌های مؤمنان در روایات

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام شامی با تشریح علامت و نشانه‌های مؤمنان در روایات گفت: مهم‌ترین علامت مؤمن تقوا است، چون رسوخ ایمان در قلب ممکن نیست مگر این‌که در خلوت و تنهایی انسان گناهی مرتکب نشود.
مؤمنان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام حسن شامی، معاون آموزش حوزه علمیه ولیعصر(عج) بناب امروز در جمع طلاب این مدرسه، درباره علامات مؤمن، عنوان کرد و گفت: نخستین علامت مؤمن از منظر امام زین العابدین(ع)، ورع در خلوت است،«الْوَرَعُ‌ فِی‌ الْخَلْوَةِ».
 
وی گناه را علامت ضعف تقوا در مؤمن دانست و ابراز داشت: رسوخ ایمان در قلب ممکن نیست مگر این‌که در خلوت و تنهایی انسان گناهی  مرتکب نشود. 
 
این استاد حوزه با ابزار خواندن عبادات، تأکید کرد: عبادات ابزار حصول تقوا در انسان هستند، عبادات با ویژگی ابزاری خود که سبب تقوای در فرد می شود، نیرو بخش و قوام آفرین ایمان شخص است.
 
وی در ادامه با بیان این‌که انسان در سایه عبادت و قوام ایمان به آثار آن متوجه می شود، تصریح کرد: این اثر که از فیوضات الهی است شکر دارد، زمانی که انسان خدای خود را شاکر است به جهت شکرگزاری از حق تعالی به مزید نعمت و کثرت عنایت حق نائل می‌شود.
 
معاون آموزش این حوزه صداقت در هنگام ترس را علامت دوم مؤمن عنوان کرد و افزود: صداقت حسن و نیکو است، اما آنچه علامت و نشانه مؤمن است صداقت در هنگام خطر است، کنار گذاشتن عناوین مادی و خوف از ضرر دنیوی و شکستن ابهت در میان اطرافیان حکایت از صداقت مؤمن دارد.
 
وی با اشاره به علامت سوم مؤمن، افزود: مؤمن کسی است که در قلت مال و بی چیزی از آنچه دارد صدقه دهد.
 
این استاد حوزه ادامه داد: حضرت چهارمین علامت مؤمن را خویشتن داری در هنگام خشم عنوان می کند، تصمیم گیری در هنگام غضب و عمل به آن در روایات مذموم و ناپسند است، بنا براین تصمیم گیری برای هر عملی باید بعد از فروکش کردن غضب باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: در علامت پنجم مؤمن آمده است؛ «وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ»، صبر در هنگام مصیبت است، حضرت امیر مؤمنان علی(ع) می‌فرماید؛ «وَ علیکُم بالصّبر فانَّ الصّبرَ من الایمان کالرّأسِ من الجَسَدِ»، بر شما باد به صبر و شکیبائی، زیرا نقش صبر در ایمان همانند سر برای بدن است.
 
حجت الاسلام شامی در پایان گفت: هر عمل پسندیده ای نشان ایمان نیست، بلکه نشان ایمان آنچه گذشت و ذکر شد می باشد، یعنی؛ «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ: الْوَرَعُ‌ فِی‌ الْخَلْوَةِ وَ الصَّدَقَةُ فِی الْقِلَّةِ وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ.» امامان معصوم(ع) می خواهند این اوصاف را در مؤمنان ایجاد کنند./854/پ202/ح
ارسال نظرات