۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۶
کد خبر: ۲۷۳۰۰۵
امام جمعه اهر:

مقصود نهایی عبد، خدا است

خبرگزای رسا ـ حجت الاسلام حاجی زاده گفت: امام سجاد مقصود نهایی عبد را خدا می داند، نه غیر او بنابراین از خداوند می خواهد که مقصد و مقصودى غیر از او نداشته باشد.
حجت الاسلام حاجي زاده امام جمعه اهر

به گزارش خبرگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام جواد حاجی زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی و امام جمعه اهر، امروز در برنامه «اوباشدانلیق» شبکه سهند، گفت: اخلاص شرط صحّت عبادت و ریا در آن حرام و موجب بطلان عمل است، در ادامه دعا امام سجاد(ع) مسئلت دارد که اعمال اور را از خودنمایی و ریا دور نگاه دارد.

 

وی افزود: ریا توأمان با شرک است، یکى از مهم ترین آفات توحید، ریا و شرک است، ریاکارى یک نوع نفاق است، زیرا عمل فرد از عقیده و انگیزه اش جدا است. چنین فردى هرگز کار خوب را براى رضاى خدا و یا علاقه به عمل پسندیده و یا به قصد خدمت به خلق انجام نمى دهد، بلکه صرفا براى مردم فریبى و جلب توجه و ستایش آنان است.

 

حجت الاسلام حاجی زاده ادامه داد: امام سجاد(ع) در ادامه از خداوند مسئلت دارد که عبادت و عمل او را از سمعه و شهرت خواهی دور کند، «وَ سُمْعَةِ الْمُسْمِعینَ».

 

وی تصریح کرد: سمعه عبارت است از اینکه انسان عملى نیک همچون اطعام به دیگران و خواندن نماز اول وقت به جماعت در مسجد را نه براى خدا، که براى شنیدن مردم و مشهور و عزیز شدن نزد آنان، انجام دهد.

 

امام جمعه اهر ابراز داشت: تفاوت سمعه با ریا آن است که ریا انجام دادن عمل به انگیزه دیدن مردم مى‏باشد ولی سمعه جهت شنیدن است.

 

وی تأکید کرد: حضرت در ادامه دعا از خداوند می خواهدکه او را از نتیجه آن سمعه و ریا که شرک است حفظ کند و او را مشرک به شرک خفی در درگاه خود قرار ندهد و اعمال او را خالص قرار دهد، «لا نَشْرَکُ فیهِ اَحَداً دُونَکَ».

 

عضو شورای استانی حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: حضرت مقصود نهایی عبد را خدا می داند، نه غیر او بنابراین از خداوند می خواهد که مقصد و مقصودى غیر تو نداشته باشد، «وَلانَبْتَغى فیهِ مُراداً سِواکَ»./854/پ203/ب4

ارسال نظرات