۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۲۷۳۴۷۴
کارشناس مذهبی:

در شب قدر ببخشیم تا بخشیده شویم

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با تاکید بر لزوم شرکت در مراسم روز قدس، با برشمردن بعضی از اثرات عفو در زندگی، گفت: در شب قدر ببخشیم تا بخشیده شویم.
مراسم احياء شب قدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسین ابطحی، کارشناس مذهبی حوزه علمیه اصفهان، بعد از ظهر امروز در جلسه اخلاق به مناسبت ماه مبارک رمضان در مدرسه علمیه ملا عبدالله اصفهان، گفت: روز قدس تنها روز فلسطین نیست و مسأله همه جهان اسلام است و مؤمنان و روزه داران باید در مقابل ظلم کفار بر مسلمین ساکت ننشسته و  اظهار برائت خود را در مراسم روز جهانی قدس به جهانیان اعلام کنند.

 

وی ادامه داد: ما محب اهل بیت(ع) هستیم، اما اینکه بگوییم شیعه امیرالمؤمنین هستیم ادعای بالایی است چرا که سلمان و مقداد و ابوذر از شیعیان واقعی بودند و امام رضا(ع) هم کسانی را که به دیدارشان آمده بودند و خود را شیعه می خواندند مدت 60 روز راه ندادند تا این که با اصرار آن ها بعد از دیدار به آن ها گفتند که نگویید شیعه هستیم بگویید محب هستیم و آن ها هم به اشتباه خود پی بردند.

 

کارشناس مذهبی حوزه علمیه اصفهان افزود: کسی که ادعای محب اهل بیت(ع) را دارد باید به سخنان ایشان اهمیت زیادی بدهد و از جمله دستورات ایشان به مؤمنان این است که اهل بخشش و عفو باشید.

 

حجت الاسلام ابطحی اظهار داشت: در روایت است کسی که اهل عفو نباشد دلش بوی نجاست و کثافت می گیرد، پس یکدیگر را عفو کنید و از خطاهای یکدیگر بگذرید، همچنین کسی که دیگری را عفو کند و از خطایش چشم پوشی کند خداوند عزت دنیا و آخرت را به او می دهد و به حکم آیه قرآن می دانیم که عزت همه اش از جانب خداست.

 

وی یکی از ثمرات اهل عفو بودن را عمر طولانی دانست و ابراز داشت: همچنین مرگ با عزت که امروز کم شده است نصیب اهل عفو می شود و به راحتی و در بهترین شرایط مادی و معنوی جان می دهند که از جمله مرحوم حاج آقای هرندی بود که بر روی منبر و در شب نیمه شعبان و در حالی که حضار را به فرستادن صلوات بیشتر برای ظهور آقا اما زمان(عج) تشویق می کرد، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 

کارشناس مذهبی حوزه علمیه اصفهان توضیح داد: امشب در شب قدر اگر اهل عفو باشیم خداوند مرگ بد و مشکلات نگران کننده را در تقدیرات ما وارد نمی کند و بیایید در شب قدر ببخشیم تا بخشیده شویم و خدایی که امر به بخشش کرده است، خودش بخشنده ترین بخشنده هاست.

 

اهل عفو در قیامت بدون حساب و کتاب وارد بهشت می شوند

حجت الاسلام ابطحی بیان داشت: از دیگر ثمرات بخشش بالا رفتن قوه عقل و فهم و شعور در انسان است و قلب کسی که می بخشد سرشار از احساس آرامش و امنیت شده و از نگرانی ها خلاص می شود و قلبش لبریز از ایمان می شود.

 

وی گفت: در شب معراج پیامیر اکرم(ص) قصرهایی را مشاهده کردند که مشرف بر تمام بهشت و در زیبایی بی همتا بودند، حضرت از جبرئیل سوال کرد این قصرها مال چه کسانی است، جبرئیل جواب داد این ها متعلق به اهل عفو از میان امت شماست.

 

کارشناس مذهبی حوزه افزود: پیامبر(ص) فرمودند" اگر می خواهی در بهشت همنشین من باشی در دنیا اهل عفو و بخشش باش" ، اگر نبخشی دلت تاریک می ماند اما اگر ببخشی دلت روشن می شود.

 

حجت الاسلام ابطحی تصریح کرد: یکی از مواردی که حتی شهدا هم با تمام مقام بالایی که نزد خداوند دارند در قیامت با آن مشکل دارند حق الناس است که خداوند آن را نمی بخشد و تنها راه آن طلب حلالیت از شخصی است که حقی بر گردن شما دارد.  

 

وی ابراز داشت: پیامبر(ص) فرمودند "وقتی روز قیامت بر پا می شود منادی ندا می دهد که هر کس بر گردن خداوند حقی دارد قیام کند، جز عده معدودی بلند نمی شوند که اهل عفو و بخشش هستند و این ها بدون حساب و کتاب وارد بهشت می شوند" ، و بدانید که حق الناس های اهل عفو را خود خدا بر عهده می گیرد.  

 

کارشناس مذهبی حوزه اظهار داشت: اگر ما خود را محب اهل بیت(ع) می دانیم امام علی(ع) بسیار اهل بخشش بودند و به امام حسن مجتبی(ع) گفتند که تنها یک ضربت به قاتل من بزنید و با او  مدارا کنید، حتی اگر می بینیم که طرف مقابل ما پر رویی می کند باز هم در تعالیم دین داریم که تا می توانید از حق شخصی خود بگذرید تا مشمول آثار بی نظیر آن قرار بگیرید.

 

حجت الاسلام ابطحی در پایان ابراز داشت: 3 مرحله مؤمن در بخشش در حدیثی از امام صادق(ع) به خوبی بیان شده است که می فرمایند" مر حله اول در بخشش این است که ظاهر خود را طوری نشان دهی که آن شخص را بخشیده ای و کینه ای از او در دل نداری، مرحله دوم آن است که واقعاً دلت را از کینه او پاک کنی و مرحله سوم احسان به اوست که هدیه ای برای او بخری"./939/پ202/ب4

ارسال نظرات