۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۲۷۳۹۴۲
آیت الله علم الهدی:

عبرت آموزی مقدم بر تجربه اندوزی است/ سرکشی و طغیان از عوامل هلاکت انسان است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان گفت: در آیه 5 سوره الحاقه، دلیل هلاکت انسان را سرکشی و طغیان عنوان می کند، خداوند هر گناهی را که کوچک شمرده شود نمی بخشد چون سرکشی و نافرمانی از خداوند است.
سلسله مباحث تفسير قرآن کريم توسط آيت الله علم الهدي در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد بعد از ظهر امروز در مهدیه مشهد در ادامه تفسیر سوره جمعه، گفت: باورمندی انسان نسبت به آن چه ببیند تا آن چه بشنود متفاوت است.

 

وی یکی از برنامه های معرفتی قرآن را توجه مردم به تاریخ عنوان و اظهار کرد: تاریخ در زندگی انسان مانند آینه است و انسان اندام اجتماعی و زندگی خود را در تاریخ می بیند و با توجه به تاریخ وقتی سقوط جامعه یا فردی را ببینیم، خصوصیتی را که موجب سقوط آن ها شده است و به نتیجه نرسیده اند برای ما هم وجود خواهد داشت.

 

عبرت آموزی را مقدم بر تجربه اندوزی

آیت الله علم الهدی،  به وصیت امیرالمومنین(ع) در تأکید به توجه به تاریخ اشاره و تصریح کرد: حضرت فرمودند:« پسرم احوال گذشتگان را بر خود، قلب و فکرت عرضه بدار، من با تاریخ این گونه برخورد کرده ام و اگر چه با همه اقوام و گذشتگان زندگی نکرده ام اما در احوال آن ها نظر کرده و اندیشیده ام تا جایی که گویی مثل ان ها زندگی و همان دوران را پشت سر گذرانده ام.

 

نماینده مردم در خبرگان رهبری، با بیان این که در توجه به تاریخ باید به نقطه های مثبت و منفی زندگی دیگران توجه کرد، گفت: این دو در مقابل هم هستند و در نقطه های مثبت از قبیل موفقیت، عبودیت و بندگی، توسعه علم و فناوری باید توجه کرد و در بعد منفی زندگی دیگران نیز به سختی ها و بدبختی ها و مفاسدی که موجب ناکامی آن ها شده است و غیره باید توجه کرد و از آن ها درس گرفت.

 

وی عبرت آموزی را مقدم بر تجربه اندوزی دانست و افزود: به آن چه در بینش خود نسبت به نقاط مثبت زندگی دیگران پیدا می کنیم تجربه و آن چه در بینش خود نسبت به نقاط منفی زندگی دیگران کسب می کنیم، عبرت می گویند.

 

آیت الله علم الهدی، ادامه داد: رندگی دارای دو برگ سفید شامل تکامل ها، پیشرفت ها و غیره است و نیز سیاه که شامل مصیبت ها، ذلت ها، سقوط، پریشانی و غیره است و در زندگی خود باید به هر دو برگ توجه داشته باشیم.

 

خطیب جمعه مشهد،  با اشاره به آیه 10 سوره محمد که می فرماید:« أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ دَمَّرَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَلِلْکَافِرِینَ أَمْثَالُهَا» گفت: در این سوره به این امر تأکید شده است که در احوال کافران توجه کنید که امروز امثال آن عقوبت ها وجود دارد.
 

وی با اشاره به این که در 5 جای قرآن به «یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ» اشاره شده است، تصریح کرد: در آیه 11 سوره انعام، آیه 26 سوره نحل، آیه 20 سوره عنکبوت و آیه 42 سوره روم به این امر اشاره شده و در همه این آیات به سیر در زمین و دیدن عاقبت کفار سفارش شده است.

 

آیت الله علم الهدی، سیر در زمین را سیر فکری عنوان و اظهار کرد: این بدین معنا است که مطالعه و تحقیق و بررسی کنید و سرگذشت دیگران را ببینید.

 

نماینده مردم در خبرگان رهبری، در ادامه به تفسیر امام صادق(ع) در خصوص آیه 10 سوره محمد اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت سیر در زمین را به وسیله قرآن سفارش می کند زیرا نکته های تاریخی قرآن با دیگران فرق می کند و قرآن افسانه نیست و در هدایت انسان ها نقش دارد.
 

گذشتگان با وجود داشتن نبوغ بالا به خاطر این که خدا و معاد را باور نداشتند، به هلاکت رسیدند

وی نبوغ گذشتگان را فراتر از نبوغ بشر امروز دانست و تصریح کرد: گدشتگانی از قبیل گالیله و نیوتن اکتشافاتی را بدون امکانات، ابزار، تجربه و مطالعات قبلی کشف می کردند و علت پیشرفت بشر امروز به خاطر تکیه بر نبوغ و تجربیان آن ها است.

 

آیت الله علم الهدی، با بیان این که خداوند می فرماید:« در عاقبت گدشتگان نگاه کنید که خداوند آن ها را چگونه به هلاکت رساند»گفت: انسان هایی در گدشته دارای توانایی، نبوغ و رشد علمی بالایی بودند که در حال حاضر ما از نبوغ آن ها استفاده می کنیم اما به خاطر این که خدا و معاد را باور نداشتند به هلاکت رسیدند.

 

نماینده مردم در خبرگان رهبری، با اشاره به « دَمَّرَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ» اظهار کرد: در این آیه هلاکتی فراگیر را برای کافران بیان می کند و از جمله درباره قوم ثمود که با وجود این که دارای نبوغ بسیار بودند و با تراشیدن سنگ تمام امکانات زندگی خود را در آن پدید می آوردند اما هر چه اکتشافات زیرزمینی در منطفه سکونت آن ها انجام شد، هیچ چیزی باقی نمانده بود.

 

عواملی که موجب هلاکت می شود

وی با بیان این که خداوند در چند آیه علت هلاکت را مشخص کرده است، گفت: در آیه 5 سوره الحاقه، هلاکت را به دلیل سرکشی و طغیان عنوان می کند ، خداوند هر گناهی را که کوچک شمرده شود نمی بخشد چون سرکشی و نافرمانی از خداوند است.

 

آیت الله علم الهدی،جرم و مکاری کردن با خدا را از علت های هلاکت عنوان و اظهار کرد: برخی با خدا مکر می کنند و دین خدا را سکویی برای خود می کنند که این هر شرکی بدتر است و این که جوان را جذب خود کنیم و حرام های خدا مانند بی حجابی و ابزار لهو لهب را به خیال جذب جوان حلال کنیم، این از هر شرکی بدتر است. چون جوان جذب خود کرده ایم و جذب خدا نشده است و با خدا مکاری کرده و عاقبت آن هلاکت است.

 

خطیب جمعه مشهد، گناه و ظلم را از دلایل دیگر هلاکت عنوان و اظهار کرد: جامعه ای که گناه در آن قبح نداشته باشد، این جامعه سقوط می کند. و نیز در آیه 59 سوره کهف به هلاکت به خاطر ظلم اشاره شده است./1310/پ201/ش

ارسال نظرات