۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۲۷۴۴۸۲
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

کسب و کاری که مانع از یاد خدا شود مورد مذمت قرآن است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با بیان این‌که به تصریح قرآن مؤمنان کسانی هستند که کسب کارشان مانع از برپایی نماز، انفاق، پرداخت زکات نمی‌شود، گفت: در قرآن کسب و کاری که مانع از یاد خدا شود مذمت شده است.
حجت الاسلام ناصر رفيعي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه، عصر امروز در آئین جمع خوانی که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با بیان این‌که از نظر قرآن کسب ‌و کار مانع از برپایی نماز نیست، اظهار کرد: به تصریح قرآن مؤمنان کسانی هستند که کسب کارشان مانع از انفاق و پرداخت زکات نمی‌شود؛ اینها اهل ذکر، نماز، زکات هستند و یاد قیامت همواره در آن‌ها زنده است.
 
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: آن چیزی که در قرآن مذمت شده این است که کسب ‌و کار مانع از یاد خدا شود؛ فرق تجارت با بیع این است که تجارت شغل فرد تلقی می‌شود و بیع شامل معاملات موردی هم می‌شود.
 
وی ادامه داد: روایات فراوانی در کسب حلال داریم مثلاً تجارت عقل را زیاد می‌کند یا امام صادق(ع) درجایی دیگر می‌فرماید که جمع مال برای حفظ آبرو، پرداخت بدهی‌ها و رسیدگی به خویشاوندان امری بزرگ و پسندیده در قرآن است.
 
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با اشاره به این‌که خداوند ذات ربا را باعث نابودی اموال قرار داده است، عنوان کرد: احتکار نیز از نگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام بسیار مذمت شده است.
 
وی افزود: فردی آمد محضر امام صادق(ع) و گفت می‌خواهم درآمد حلال کسب کنم حضرت فرمود چند نصیحت را از من بشنو عیب کالا را نپوشان، کسی که به تو اعتماد کرده است کلاه سر او نگذار، حق بگیر و حق هم بده و در کاسبی نترس همچنین خیانت نکن.
 
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به این‌که خداوند در قرآن می‌فرماید« إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّکُمْ عَن ذِکْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ»، گفت: در این سه حربه شیطان معین‌ شده است که می‌فرماید جز این نیست که شیطان مى‏خواهد میان شما در ارتکاب و اعتیاد به شراب و قمار دشمنى و کینه بیفکند و شمارا از یاد خدا و از نماز بازدارد، پس آیا دست‏بردار هستید.
 
وی ادامه داد: شیطان خیلی شادمان می‌شود که مردم باهم دعوا داشته باشند بنابراین به قمار و شراب توصیه می‌کند چراکه این دو کینه به وجود می‌آورد و خداوند متعال در آخر این آیه تأکید کرده است چرا متوجه نمی‌شوید./921/پ202/ف
ارسال نظرات