۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۲۷۵۸۵۹
رییس جمهور ونزوئلا:

نیم قرن مقاومت کوبایی‌ها آمریکا را مجبور به از سرگیری روابط کرد

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور ونزوئلا با ابراز خرسندی از آغاز مجدد روابط دو جانبه کوبا و آمریکا اظهارداشت که از سرگیری روابط دو کشور ثمره بیش از نیم قرن ایستادگی ملت کوباست.
نيکلاس مادورو رييس جمهور ونزوئلا

به گزارش خبرگزاری رسا، نیکلاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا در صفحه توییتر خود اینگونه نوشت که بازگشایی سفارتخانه‌های کوبا و آمریکا آغازگر دور جدیدی از روابط بر مبنای احترام و برابری در سراسر آمریکای لاتین خواهد بود و از حالا به بعد دنیا در انتظار آغاز روابطی بر پایه‌های استوار برابری و مساوات جهانیان با آمریکای لاتین است.

 

وی در ادامه ضمن تمجید نقش مؤثر فیدل و رائول کاسترو رهبران کوبا افزود که دور جدید روابط دو‌جانبه آمریکا و کوبا نتیجه 54 سال مقاومت و ایستادگی ملت کوبا برای حفظ شرف و احترام کشورشان بوده است.

 

وی همچنین اظهار امیدواری کرد فرآیند عادی‌سازی روابط دو کشور موجب لغو همیشگی تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه کوبا شود زیرا این تحریم‌ها متأسفانه طی تمام این سال‌ها صدمات جدی بر اقتصاد کوبا وارد کرده است.

 

رییس جمهور ونزوئلا خاطر‌نشان کرد که هم‌اکنون ملت کوبا در راستای حفظ استقلالشان تمام تلاش خود را می‌کنند تا علاوه بر لغو کامل تحریم‌های اقتصادی بتوانند با قدرت بیشتری بر سیاست‌های مداخله‌گرانه در منطقه آمریکای لاتین غلبه کنند.

 

مادورو همچنین ضمن اشاره به بالا رفتن پرچم کوبا بر فراز ساختمان دفتر حفاظت از منافع ملی آمریکا از اینکه نماد‌های ایستادگی و شرف این سرزمین در آمریکا به اهتزاز درآمده‌اند ابراز خوشحالی کرد.

 

وی در پایان سخنانش خطاب به ملت کوبا و امریکا گام تاریخی دو کشور در راستای از سرگیری روابط را تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که رویکرد جدید این دو کشور راه را برای دیگر مردم این قاره باز کند تا فصل جدیدی از روابط دیپلماتیک در تاریخ روابط بین الملل را رقم بزنند.

 

 روز گذشته پس از نیم قرن روابط دو کشور با برافراشته شدن پرچم کوبا در مقابل دفتر حافظ منافع ملی این کشور در واشنگتن و بازگشایی سفارتخانه‌ها به طور رسمی آغاز شد و آمریکا سفیر خود را به هاوانا (پایتخت کوبا) خواهد فرستاد.

 

دو کشور با میانجی‌گری واتیکان 18 ماه مذاکرات محرمانه داشتند اما 26 آذر (17 دسامبر) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند روابط دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند و زندانیان یکدیگر را آزاد خواهند کرد.

 

پس از آن، اوباما ماه آوریل با رائول کاسترو، رییس‌جمهور کوبا به طور رسمی مذاکره کرد که این نخستین دیدار رهبران دو کشور از سال 1956 بود.

 

پس از آن اوباما در ماه آوریل با رائول کاسترو رییس‌جمهور کوبا به طور رسمی مذاکره کرد که این نخستین دیدار رهبران دو کشور از سال 1956 میلادی (1335 شمسی) تاکنون بوده است.

 

کنگره آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است تاکنون با درخواست اوباما برای لغو تحریم‌های کوبا مخالفت کرده است./994/ب102/د

ارسال نظرات