۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۲۷۸۴۸۷
تولیت مسجد مقدس جمکران:

اطلاق عالم طبیعت به عالم خلقت، نگاه سکولار و منکرانه نسبت به جهان بینی عالم است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با اشاره به اینکه وقتی که می گوییم خلقت، یعنی خالقی هست و آن چه که ما مشاهده می کنیم مخلوق آن خالق است، بیان کرد: اما وقتی که گفته می شود طبیعت، در واقع یک نگاه سکولار و یا نگاه منکرانه‌ای نسبت به عالم و جهان بینی عالم را در پی دارد.
حجت‌الاسلام محمد حسن رحيميان توليت مسجد مقدس جمکران

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان در هشتاد و دومین جلسه شورای معاونان مسجد مقدس جمکران با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار کرد: اعمال انسان در پیشگاه خداوند متعال در نامه عملش احصاء و ثبت می شود، گرچه خود انسان فراموش می کند.


وی ادامه داد: مخصوصاً موضوعاتی که تکرار شونده است زود فراموش می شود، موضوعاتی که تکرار نمی شود و گاهی ممکن است یکبار در عمر انسان اتفاق بیفتد مثلاً یک بار رفته باشیم حضرت امام(ره) را دیده باشیم، معمولاً به یاد انسان می ماند، اما غالباً اعمال و گفتار و رفتارهایی که تکرار شونده است و در متن زندگی، معمولاً فراموش می شود.


تولیت مسجد مقدس جمکران تاکید کرد: ولی گفتار، اعمال و نیات انسان‌ها در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی ثبت و ضبط است. "و وجدوا ما عملوا حاضراً" و آن چه را که انسان در این دنیا انجام داده است می یابد در حالی که آن عمل حضور دارد. در جای دیگر قرآن نیز آمده است: "یوم تجد کل نفس ما عملت من خیر محضراً و ما عملت من سوء" که خود عمل در روز قیامت حضور پیدا می کند. خود عملی که انسان انجام داده در آن جا مجسم می شود.


حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با اشاره به نکته ای در مورد عالم خلقت و طبیعت و نوع نگاه به آن بیان کردند: مثلاً گفته می شود ابزاری به نام دوربین توسط بشر اختراع شده، اما در واقع این است که کشف شده است، چون بشر چیز جدیدی را به وجود نیاورده است و همه آن چه را که بشر درست کرده، در واقع کشف آن ویژگی ها است که در عالم خلقت وجود دارد.


وی تاکید کرد: اگر چنانچه این ویژگی هر کدامش در نظام اتمّ خلقت الهی وجود نداشت بشر هرگز نمی توانست هیچ کار جدیدی را انجام دهد. معلوم می شود موج در عالم هست. تبدیل صوت به امواج در متن عالم خلقت وجود دارد و خلق شده است یعنی همه آن چه را که بشر به آن دسترسی پیدا کرده است با فکر و اندیشه خودش در واقع کشف آن چیزی است که خداوند در عالم خلقت قرار داده است.


تولیت مسجد مقدس جمکران ادامه داد: بعضی هم می گویند در عالم طبیعت. نکته ای که آیت الله جوادی آملی مکرر تکرار می کنند این است که در کتاب های مربوط به علوم انسانی و علوم طبیعی و حتی علوم ریاضی اصطلاح متعارف این است که می گویند در عالم طبیعت اینگونه است و... وقتی می گوییم طبیعت، یک معنی از آن انتزاع می شود و وقتی که می گوییم عالم خلقت معنی دیگری از آن به دست می آید.


حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با اشاره به اینکه وقتی که می گوییم خلقت، یعنی خالقی هست و آن چه که ما مشاهده می کنیم مخلوق آن خالق است، بیان کرد: اما وقتی که گفته می شود طبیعت، در واقع یک نگاه سکولار و یا نگاه منکرانه‌ای نسبت به عالم و جهان بینی عالم را در پی دارد، بنابر این باید توجه داشته باشیم از تعبیر این که در عالم طبیعت اینگونه است و... اجتناب کنیم و همیشه بگوییم در عالم خلقت. آن وقت با این نگاه به این نتیجه می رسیم که ما نه فقط در عرصه علوم انسانی باید دنبال علوم اسلامی باشیم که در عرصه علوم طبیعی و ریاضی هم اصلاً ما چیزی غیر اسلامی نداریم.


وی افزود: فیزیک هم همه‌اش الهی است و فیزیک غیر الهی نداریم که بخواهیم تفکیکش بکنیم. شیمی تمامش الهی است، وقتی که نگاهمان عالم خلقت باشد نه عالم طبیعت./1323/د102/ی

ارسال نظرات