۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۲۷۹۳۱۸
حماس:

برای عدم متهم شدن به طرفداری از طرفی خاص از سوریه خارج شدیم

خبرگزاری رسا ـ یکی از اعضای ارشد حماس اعلام کرد خروج اعضای این جنبش از دمشق فقط به این خاطر بوده که حماس متهم به طرفداری از طرفی خاص نشود و حماس برای بازگشت روابطش با هر کشوری مشکل ندارد.
دکتر صلاح بردويل

به گزارش خبرگزاری رسا، صلاح البردویل یکی از اعضای ارشد حماس اعلام کرد تصمیم خروج اعضای این جنبش از سوریه به این خاطر بوده است که متهم به طرفداری از یک طرف معین نشود.

 

البردویل در گفت‌وگویی با خبرنگار «النشره» در فلسطین گفت: تصمیم حماس برای خروج از سوریه در زمان آغاز حوادث این کشور (حدود 4 سال پیش) از دیدگاه حماس تصمیمی درست بوده تا متهم به طرفداری از طرفی معین نشود. وی سپس علت خروج حماس را «دستپاچگی و سردرگمی» حماس میان ملت سوریه و نظام این کشور توصیف کرد.

 

وی افزود: دیدگاه ما درست بوده و همچنان به آن معتقدیم و بر این اساس هرگونه دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر را رد می‌کنیم و دوست نداریم کسی ما را بر اتخاذ موضعی مشخص مجبور کند.

 

برای تقویت روابط با هر طرفی در جهان عرب مشکل نداریم

 

البردویل که مسؤول رسانه‌ای حماس است وجود هر طرف خارجی برای اصلاح روابط میان این جنبش و نظام سوریه را رد، اما تاکید کرد: حماس برای تقویت روابط با هر طرفی در جهان عرب مشکلی ندارد.

 

وی در ادامه بعید دانست که کسی در جهان عرب منفی یا مثبت برای بازگشت روابط حماس با سوریه پیش‌قدم شود اما ابراز امیدواری کرد که سوریه آرام شود و مسائل تمام کشورهای عربی حل شود زیرا ادامه این وضعیت به سقوطی عربی منجر خواهد شد.

 

روابط حماس با روسیه جدید نیست

 

البردویل درباره دعوت رسمی «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه از حماس برای سفر به مسکو پس از دیدار لاوروف و خالد مشعل در دوحه گفت: روابط حماس با روسیه جدید نیست و پیش‌تر نیز مقامات حماس به این کشور دعوت کرده‌اند.

 

وی افزود: این درست است که تغییرات و تحولات بسیاری در منطقه رخ داده که ادامه این روابط را به موانعی روبرو کرده اما در نهایت معتقدم که حماس با مقاومت در برابر دشمن اسرائیلی قدرت خود در صحنه سیاسی را حفظ کرده است.

 

حماس روابط خود با ایران را از دست نداده و از دست نخواهد داد

 

البردویل پیرامون رابطه حماس با ایران گفت برخی خیال می‌کنند که روابط با جمهوری اسلامی ایران به ویژه پس از سفر هیأت حماس به عربستان بد شده اما همه این‌ها ادعاهایی رسانه‌ای و نادرست است. حماس روابط خود با ایران را از دست نداده و از دست نخواهد داد.

 

وی تصریح کرد: حماس به دنبال روابط با تمام کشورهای حامی فلسطین است.

 

این عضو حماس در ادامه گفت: شکی نیست که مسأله سوریه بر  این روابط تاثیر گذاشت و موضع حماس درباره یمن نیز بی‌تاثیر نبوده؛ این فقط شکلی از اشکال سردی در روابط است اما به حد قطع شدن نرسیده است. هیچ یک از طرفین نمی‌خواهد روابط خود را با طرف دیگر تحریم کنند زیرا مشترکاتی وجود دارد که امکان عبور از آن در روابط میان حماس، ایران و حزب‌الله وجود ندارد./994/د102/ک

 

منبع: فارس

ارسال نظرات