۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۲۷۹۷۶۱
مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی مشهد:

وحدت مسأله‌ای برای تعامل بین شیعه و اهل تسنن است/ اهل‌بیت حافظان اصلی دین اسلام

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(ع) گفت: مسأله وحدت در واقع برای ایجاد تعامل بین شیعه و اهل تسنن است و بنا نیست کسی عقاید خود را رها کند و شیعه شود بلکه مسلمانان باید با هم همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند؛ ائمه(ع) بنا به موقعیتی که داشتند در حفظ اسلام بسیار کوشیدند.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد جواد نظافت، مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(ع) در نشست فعالان فرهنگی با عنوان «وحدت» که عصر امروز در فرهنگ سرای قرآن و عترت برگزار شد با بیان این که اسلام چگونگی روابط بین انسان ها را تنظیم می کند، اظهار کرد: اسلام به عنوان یک دین کامل است و سبب تنظیم روابط انسان با خود، انسان با طبیعت و انسان با سایر افراد مختلف می شود، یک انسان مسلمان باید طبق موازین اسلام عمل کند.


وی با اشاره به داستان حضرت ابراهیم(ع) در قرآن، گفت: حضرت ابراهیم(ع) به صورت تدریجی نسبت به فعل بت پرستی در بین مشرکین اعلام بیزاری کردند و در این فاصله اذهان عموم را با مسأله خداپرستی آشنا تا زمینه دعوت به سوی توحید فراهم شود و از این رو مسلمان نیز باید  مثل خورشید بر همه بتابد و مثل باران برهمه ببارد مگر این که فردی در مقابل دریافت حقیقت مقاومت کند.


مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(ع) با بیان این که آیات قران به دو بخش تقسیم می شوند، گفت: آیات محکم  به عنوان راه نجات بشر محسوب می شوند ولی عده ای نیز برای ایجاد شک و شبهه در قرآن به دنبال آیات متشابهات هستند.


وی در ادامه با اشاره به محکمات شیعه،  تصریح کرد: مرجعیت فکری شیعیان و مسلمانان، ولایت امیرمؤمنان و ائمه معصومین(ع) است  که یکی از محکمات شیعه و مسلمانان به شمار می رود و از این رو مسلمانی که در مسیر ائمه نباشد اگر چه مسلمان، ولی در مسیر هدایت قرار ندارد، بلکه در ضلالت به سر می برد.


حجت الاسلام نظافت در ادامه بیان کرد: مسلمانان باید برای حفظ عقاید خویش تلاش و پافشاری داشته باشند، چرا که در قیامت باید پاسخ‌گوی این عقاید  و ارزش ها باشند؛ وجود حب و بغض(برائت) نسبت به دوستان و دشمنان پیامبر(ص) و خاندان ایشان در درون مسلمانان وجود دارد  ولی باید این دو را مرز بندی کرد.


مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(ع) با تأکید این که وحدت به معنای دست کشیدن از عقاید نیست، اظهار کرد: مسأله وحدت در واقع برای ایجاد تعامل بین شیعه و اهل تسنن است و بنا نیست کسی عقاید خود را رها کند و شیعه شود بلکه مسلمانان باید با هم همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند.


حجت الاسلام نظافت با تأکید این که پیام وحدت پیام عقلایی با در نظر گرفتن مصالح اسلام است، خاطرنشان کرد: ائمه(ع) بنا به موقعیتی که داشتند در حفظ اسلام بسیار کوشیدند، در واقع  ولایت حکم مغز گردو را دارد و از این رو وقتی پوسته سالم باشد، مغزش نیز سالم می‌ماند.


وی با اشاره به رفتار حضرت علی(ع) با افرادی چون ابوبکر و عمر و عثمان و بیان این که سیره اهل بیت(ع) سیره عقلایی بوده است، خاطر نشان کرد: حضرت با در نظر گرفتن مصالح اسلام و مسلمین رفتار می کردند، از این رو وقتی عمر بن خطاب از ایشان برای جنگ با ایرانیان و رومیان مشورت می‌گیرد، امام علی(ع) با وجود اختلافی که بین آن ها بود به او کمک می کند چرا که  پرچم اسلام در دست عمر بود و ایجاد خطر برای او، اسلام را نیز تهدید می کرد. 


مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(ع) به نمونه های دیگری از عملکرد ائمه(ع) بر اساس مصالح اسلام و مسلمین اشاره کرد و افزود: استدلال امام حسن مجتبی(ع) از صلح اجباری با معاویه، داستان حضرت موسی و خضر نبی بود و این که حضرت خضر کشتی را سوراخ کرد تا کشتی به دست پادشاه غاصب نیفتد و ایشان فرمودند اگر کشتی سوراخ شود بهتر از این که اسلام به خطر افتد؛ امام حسین(ع) نیز برای دفاع از اسلام ناچار به جنگ شدند ولی ترویج و حفظ اسلام در زمان امام سجاد(ع) با دعا صورت گرفت.


حجت الاسلام نظافت با بیان این که یهودیان بیشترین سود را از جنگ و تفرقه بین شیعه و سنی می برند، افزود: دلیل کشتار شیعیان در سوریه و پاکستان این است که وهابیون تصاویر و فیلم و صوت مجالس شیعه را به روحانیان و مردم اهل تسنن نشان دادند تا آن ها را نسبت به شیعیان بدبین و تفرقه ایجاد کنند، در واقع از این طریق، وهابیون شیعه‌کشی را باب کردند./844/پ202/ح

ارسال نظرات