۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۲۷۹۷۹۶
کارشناس مذهبی:

خداشناسی روشنی بخش هر تاریکی و شفای بیماری است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با اشاره به این که خداشناسی از طریق خودشناسی حاصل می شود، گفت: خداشناسی روشنای تاریکی و شفای هر بیماری است، کسی که خدا را بشناسد، تنها نخواهد بود.
خداشناسی روشنی بخش هر تاریکی و شفای بیماری است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم محمدزاده، کارشناس مذهبی شب گذشته در سلسله نشست های در سایه سار رضوان که با موضوع « خداشناسی از طریق خود شناسی»، در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: اهمیت دادن به نماز یکی از مصادیق خود شناسی است. اگر به نمازاهمیت ندهیم مشمول شفاعت هیچ یک از ائمه معصومین(ع) قرار نمی گیریم.

 

وی با بیان این که خودشناسی یکی از راه های اصلاح نفس است، خاطر نشان کرد: اگر انسان بخواهد به کمالات نفسانی برسد باید اول عیوب خود را اصلاح کند و دور شدن از رذایل اخلاقی، انسان را به معرفت نفس می رساند.

 

محمدزاده افزود: سوره مؤمنون در رابطه با خلقت انسان صحبت می کند، در این سوره از این که انسان از چه چیزی آفریده شده است و به کجا خواهد رفت و رسید صحبت شده است. در ابتدای آیات، تشخیص بین آدم های خود شناخته از غیرآن ها داده شده است.

 

وی با اشاره به آیه «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، به راستى که مؤمنان رستگار شدند.» ابراز کرد: مؤمنون چند ویژگی دارند که از جمله آن ها، خضوع و خشوع با تمام وجود در نماز است.

 

این کارشناس مذهبی گفت: حضرت علی(ع) می فرمایند: «مَن عَرف نَفسه فَقد عَرف ربّه، هر که خود را شناخت، خداى خویش را شناخته است»، از این رو کسی که خود را بشناسد می تواند به شناخت خالق هستی راه پیدا کند.

خودشناسی، نافع ترین معارف است
وی گفت: خداوند متعالی در آیه 4 سوره تین درباره خلقت انسان می فرماید:« لَقد خَلقنا الانسَان فِی احسن تَقویم، ما انسان را در بهترین صورت و نظام آفریدیم.»، ذات اقدس الهی انسان را در بهترین صورت ها و سیرت ها خلق کرده است و هیچ موجودی در این عالم، به زیبایی انسان نیست.

 

محمدزاده افزود: پرودگار عالم زیبایی ظاهری و باطنی انسان را با فهم و شعور همراه کرده است و از این رو است که تکالیف را به انسان فضل و واجب کرده است.   

 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا سایر مخلوقات تکلیف ندارند، ابراز کرد: تمام موجودات عالم هستی برای انسان آفریده شده اند، تا انسان از آن ها بهره مند شود و بتواند بندگی خدا را به جا آورد. 

 

این کارشناس مذهبی با بیان این که خودشناسی، نافع ترین معارف است، افزود: از این رو شخصیت و انسانیت انسان در این است که حقیقت خود را بشناسد  و بداند چه بوده است و چه شده است و چه خواهد شد؟

 

محمدزاده به تفاوت میان جسم و روح اشاره کرد و گفت: جسم زمینی و روح آسمانی است؛ جسم مربوط به عالم دنیاست و روح مربوط به عالم آخرت است و اگر انسان ایمان و عمل صالح داشته باشد، روح بعد از مرگ انسان، مسیرش را در عالم ملکوت طی می کند.

 

وی افزود: روح در تمام  اعضا و جوارح انسان است، اما جایگاه مشخص ندارد؛ روح قدرت حرکت دادن جسم را دارد، روح بر جسم آگاهی و احاطه کامل دارد، اما جسم از شناخت روح ناتوان است.

 

محمدزاده به آثار و نتایج خداشناسی در زندگی انسان اشاره کرد و گفت: کسی که خدا را بشناسد، تنها نخواهد بود؛ چرا که خداشناسی سبب بی نیازی از خلق می شود. خداشناسی، نیروی هر توان، روشنای تاریکی و شفای هر بیماری است./1309/پ202/ح

ارسال نظرات