۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۲۷۹۷۹۹
مدیر حوزه‌های علمیه استان تهران:

توسعه و رشد حوزه‌های علمیه از اوجب واجبات است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه استان تهران با اشاره به اهمیت مسأله علم در اسلام، گفت: پایه دین در اسلام بر علم و معرفت گذاشته شده است و بر همین اساس توسعه و رشد حوزه‌های علمیه از اوجب واجبات است.
حجت‌الاسلام والمسلمين غفوري حجت‌الاسلام والمسلمين غفوري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری، مدیر حوزه های علمیه استان تهران در مراسم شب شهادت امام صادق(ع) که شامگاه دوشنبه در جامعه امیرالمومنین(ع) تهران برگزار شد با اشاره به وجود مشکلات متعدد در جامعه، گفت: زمانی که از مشکلات اجتماعی سخن گفته می شود توجه افراد به مسائل مادی جلب می شود، در حالی که ریشه و اساس مشکلات جز فرهنگ، دین، عقیده و متخلق شدن به فضائل اخلاقی چیز دیگری نیست و مشکلات با تحقق این موارد در جامعه برطرف خواهد شد.

 

وی افزود: امام صادق(ع) در نخستین فرصتی که بدست آورند جلسات بحث و درس را برپا می کنند، آیا کاری ضروری تر از این مطلب نبود، زمانی که هنوز تمامی عالم در توحش بسر می بردند حضرت کلاس های بسیار با کیفیتی در رشته های مختلف برگزار کردند، این مساله باید برای ما شیعیان مورد مطالعه قرار گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین غفوری در ادامه سخنان خود تأکید کرد: تاثیر همان دوره به قدری بوده است که تا قیامت تمامی دنیای اسلام از آن بهره خواهند برد، اساس دین در اسلام بر علم و معرفت گذاشته شده است، البته مسائلی همچون حب و بغض از اهمیت بالایی برخورداراند ولی اگر علم و معرفت، دیانت مؤمن را تشکیل ندهد مگر ممکن است حب او صحیح باشد.

 

وی افزود: تشکیل این گروه های انحرافی از گذشته تا به امروز به چه دلیل رخ می دهد؟ امام صادق(ع) سعی داشتند جامعه ای ایمانی بر اساس علم و معرفت را تشکیل دهند، اهمیت حوزه های علمیه با توجه به وجود این گروه ها احساس می شد.

 

مدیر حوزه های علیمه استان تهران با بیان اینکه علت به وجود آمدن شبه های مختلف از سوی دشمن باید بررسی شود، تصریح کرد: شبه افکنی یک روش تاثیر گذار علیه تشیع و اسلام بوده است ولی در این زمان این موضوع در اوج خود قرار داشته و دشمن  باران شبهات را در میان جامعه روانه می کند.

 

وی با بیان اینکه دشمن تصور می کند جامعه در بحث علم و معرفت دچار آسیب است، خاطرنشان کرد: دشمن در مباحث مختلف شبه افکنی کرده و در آن را شبکه های اجتماعی پخش می کند، یک جوان این شبهات را مطالعه می کند ولی به پاسخ آن دسترسی ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین غفوری در ادامه سخنان خود ابراز داشت: معرفت این شهیدان بزرگوار نسبت به خداوند سبب شد تا باب معرف به سمت آنان باز شود، معرفتی که سبب شد عزیزترین سرمایه زندگی خود یعنی جان خود را برای خداوند فدا کنندع زیرا یک شهید می داند این مسیر ارزش جان فشانی را دارد.

 

قلم عالمان دینی حقیقت عالم ماده را برای انسان ها روشن می کند
وی با بیان اینکه آنچه که شهدا را به این مقام والا رسانده قلم علمای دین بوده است، تاکید کرد: این قلم عالمان دینی است که حقیقت عالم ماده را برای انسان ها روشن کرده و نقاب را وابستگی های مادی بر می دارد، این معرفت است که پرده از چهره وابستگی های انسان مومن برداشته و او را از قیود مادی آزاد می کند.


مدیر حوزه های علمیه استان تهران با اشاره به سخنی از آیت الله جوادی آملی، ابراز داشت: تفاوت حوزه های علیمه و علمای دین با سایر علوم طبیعی این است که بزرگترین سمینارها برای بررسی آنچه که اشتراک بین انسان و حیوان است تشکیل می شود ولی آنچه که عالم دینی بررسی می کند وجه مشترک بین انسان و فرشتگان است.

 

وی افزود: امام راحل(ره) این موضوع را برای جوانان ما توضیح دادند و شهدا فرشته بودن را بر انسان مادی بودن ترجیح دادند، آنچه امروز از نان شب به آن احتیاج داریم رشد حوزه های علمیه و تشکیل درس در میان مردم است.

 

حجت الاسلام والمسلمین غفوری در ادامه سخنان خود افزود: اگر زلزله در مبانی تشیع  رخ دهد شخصی جز عالم دینی نمی تواند به علاج آن بپردازد، آن اساسی که انسان باید به فکر تقویت و پیشرفت آن باشد موضوع تربیت عالم دینی است تا اساس و ایمان مردم تقویت شود.

 

وی با اشاره به هدف تشکیل جمهوری اسلامی، گفت: این انقلاب دقیقا آرزوی اولیاء دینی در تاریخ بوده است، این آرزو در این نظام محقق شده است.

 

مدیر حوزه های علمیه استان تهران با اشاره به اینکه اگر یک عالم دینی فاسد شود، جامعه فاسد خواهد شد، گفت: اگر عالمی فاسد شود زلزله ای در اعتقادات مردم زخ خواهد داد که منجر به فساد در میان تمامی مردم می شود.

 

وی افزود: آنچه اهمیت دارد آگاهی از احکام معاملات در جامعه است و قرار است کرسی ها درس احکام معاملات در سطح شهر تهران ایجاد شود.


توسعه و رشد حوزه های علمیه از اوجب واجبات است
حجت الاسلام والمسلمین غفوری با بیان اینکه وقف در حوزه های علمیه متوقف شده است، گفت: عدم بیان نقش حوزه های علمیه در جامعه سبب توقف وقف در این زمینه شده است، حوزه های علمیه اساس جامعه است، توسعه و رشد حوزه های علمیه از اوجب واجبات برای کسی است که بتواند در هر زمینه ای قدمی بردارد.811/پ202/ح

ارسال نظرات