۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۲۸۰۱۸۵
استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد:

دنیا خاستگاه رسیدن به بهترین درجات اخروی است

خبرگزاری رسا ـ استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به این که دنیا، خاستگاه رسیدن به بهترین درجات اخروی است، گفت: ما خلق شدیم که به تکامل برسیم و در آموزه های دینی، زندگی مقدمه آخرت و بستر تکامل است.
دنيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم حیدری، استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، امروز درسلسله نشست های در سایه سار رضوان که با موضوع « قناعت» در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: در اندیشه دینی، زندگی مزرعه آخرت است و به این علت مزرعه نامیده شده است که انسان باید کار و تلاش کند.

 

وی با اشاره به این که دنیا، خاستگاه رسیدن به بهترین درجات اخروی است، تصریح کرد: ما خلق شدیم که به تکامل برسیم و در آموزه های دینی، زندگی مقدمه آخرت و بستر تکامل است.

 

این استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد در پاسخ به این پرسش که رمز رسیدن به تکامل در این عالم چیست، گفت: انسان موفق، انسانی است که از زندگی راضی است و انسان رضایتمند به نتیجه رسیده است که در زندگی مشکل دارد اما با زندگی مشکل ندارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: تمام انسان ها در زندگی مشکل دارند و امکان ندارد انسانی در زندگی مشکل نداشته باشد؛ خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی کَبَدٍ؛ هر آینه آدمى را در سختى و رنج آفریده‏ایم».

 

حیدری ابراز کرد: افرادی با زندگی مشکل دارند که زندگی را سیاه و تاریک می بیننند و همیشه اظهار نارضایتی می کنند؛ از این رو انسان نا موفق، با زندگی مشکل دارد و از آن شکایت می کند.

 

این کارشناس مسائل خانواده اظهار کرد: برخی افراد روزه نمی گیرند، به این دلیل که احساس تشنگی و گرسنگی می کنند. در حالیکه نمی دانند انسان ها باید روزه بگیرند تا طعم تشنگی و گرسنگی را بچشند.

 

کسب مهارت زندگی، احساس رضایت از زندگی را به دنبال دارد
وی با خاطرنشان کردن این که زمانی با زندگی مشکل نداریم که مهارت زندگی را آموخته باشیم، ابراز کرد: دنیا مزرعه اخرت است، زندگی پیچیده و پر رمز  و راز است، همان گونه که در آموزه های دین، دنیا پرستی مطرود است، بی فکری و برنامه نداشتن در زندگی نیز مطرود است.

 

این استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: راز شکست های ما در زندگی این است که ما مهارت زندگی را بلد نیستیم؛ از این رو مادران نیز باید به فرزندان خود مهارت زندگی را بیاموزند و به آن ها یاد بدهند که زندگی همراه با فراز و نشیب است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امروزه روان شناسان غربی کتاب های زیادی نوشته اند که مهارت زندگی را یاد می دهد، نیمی از این کتاب ها سخنان امامان معصومین(ع) است و نیمی از آن ها با فرهنگ ما هماهنگ نیست.

 

حیدری با خاطر نشان کردن این که لذت قیمیتی است، اما نباید به هر قیمتی لذت برد، ابراز کرد: روان شناسانی که اعتقاد دارند انسان باید همیشه در لذت جویی به سر ببرد و تنها باید به لذت فکر کند، اما از این که از چه طریقی لذت ببرند، سخنی به میان نمی آورند، این گفته آن ها با فرهنگ اسلامی ما ناسازگار است. 

 

این کارشناس مسائل خانواده اظهار کرد: رضایت قیمتی است، اما نباید آن را به هر قیمتی به دست آورد. آموزه های دین آمیزه ای از شیوه های شناختی، عاطفی و روانی است. اگر مهارت های زندگی دینی را همچون مثلث بدانیم، شناخت در رأس آن قرار دارد، بنابراین اگر شناخت درست باشد، احساسات و عواطف نیز درست است.

 

انسان موفق، زندگی خود را با آموزه های اسلام هماهنگ می کند
وی با بیان این که موفقیت انسان در این است که زندگی خود را با آموزه های دین هماهنگ کند، ابراز کرد: اگر شناخت انسان اشتباه باشد، این شناخت روی هیجانات، احساسات و عواطف اثر می گذارد و در مقابل اگر شناخت انسان واقع گرا باشد، عواطف و احساسات او نیز واقعی است.

 

این استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با یادآوری این که حقیقت دنیا این است که با مشکلات همراه است، گفت: اگر کسی دنیا را بشناسد از بلاهای آن غمگین نمی شود و اگر انسان قوانین دنیا را بشناسد، به بن بست نمی رسد و دچار افسردگی نمی شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که انسان مؤمن در سختی ها و مشکلات با سربلندی زندگی می کند، افزود: مؤمن در اوج سختی ها و مشکلات، چون واقعیت دنیا را می داند، می گوید « ما رأیت الا جمیلا» و الاّ اسارت و از دست دادن عزیزان در روز عاشورا، زیبایی نیست، اما حضرت زینب(س)  چون واقعیت دنیا را شناخته است این جمله را بر زبان جاری می کند.

 

حیدری در ادامه با بیان این که قناعت، از جمله کلیدهای احساس آرامش و رضایتمندی در زندگی است، ابراز کرد: باید مقوله قناعت را از کار و تلاش متمایز کرد؛ چرا که انسان مؤمن در مقام عمل تلاشگر است و در مقام احساس و روحیه قانع است.

 

تلاش مؤمن در حد اعلی و مصرف او در حد ضرورت است
این کارشناس مسائل خانواده به جایگاه قناعت در اسلام اشاره و تصریح کرد: در آموزه های دین، اسلام از افراد می خواهد در حد توان خود تلاش کنند و در مقام روحیه و احساس، قانع باشند؛ از این رو تلاش باید در حد والا باشد و مصرف باید در حد ضرورت باشد.

 

وی به سیره ائمه اطهار(ع) اشاره و ابراز کرد: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در عصر خود، داراترین افراد بودند، اما به حداقل اکتفا می کردند. خزانه های دولت در دست حضرت علی(ع) بود، اما ایشان به زندگی حداقلی اکتفا می کردند و قبل و بعد خلافت، زندگی ایشان تفاوتی نمی کرد.  

 

این استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: حضرت علی(ع) چاه حفر می کردند و سپس آن را به نیازمندان و ایتام می دادند، امام حسن و امام حسین(ع) نیز کشاورزی می کردند و بارها معاویه از امام حسین(ع) درخواست کرد که زمینشان را به او بفروشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با یادآوری این که ثروت، شرط لازم خوشبختی است، اما کافی نیست، افزود: شیعه باید با عزت زندگی کند و برای زندگی راحت به ثروت نیاز است اما این ثروت باید با تقوا همراه باشد تا انسان مغروز نشود.

 

حیدری با اشاره به این که هر کس قانع باشد، سبکبال زندگی می کند، ابراز کرد: قناعت بدین معنا است که انسان در هر زمینه ای درست مصرف کند و آسوده ترین انسان ها کسانی هستند که در زندگی قناعت پیشه می کنند و حریص نیستند. 

 

این کارشناس مسائل خانواده اظهار کرد: گواراترین زندگی، زندگی است که در آن قناعت باشد و افرادی از زندگی لذت نمی برند که حریص هستند و اهل قناعت نیستند و  به این دلیل که همیشه از لحاظ مادی به بالاتر از خود نگاه می کند، هیچ گاه از زندگی لذت نمی برد.

 

وی ابراز کرد: ما باید شاکر خداوند باشیم و قدر این نظام اسلامی را بدانیم، نظام جمهوری اسلامی ایران از نظام شاهنشاهی بهتر است؛ ما نباید فقط کاستی های جمهوری اسلامی را ببینیم، بلکه بایستی خوبی های آن را نیز ببینیم./1309/پ201/ح

ارسال نظرات