۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۲۸۱۴۴۰

نگاهی به مجموعه کتاب‌های زنان اسوه

خبرگزاری رسا - مجموعه کتاب‌های زنان اسوه در چهار جلد پالتویی با معرفی زینب بنت جحش، سوده، ماریه و میمونه به کوشش محمدرضا باقری از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
زنان اسوه زنان اسوه زنان اسوه زنان اسوه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حوزه نمایندگی ولی فقیه در حج و زیارت چهار جلد جدید از مجموعه کتاب‌های زنان اسوه را که به معرفی زینب بنت جحش، سوده، ماریه و میمونه از همسران گرامی رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم، می‌پردازد به کوشش محمدرضا باقری و تدوین پژوهشکده حج و زیارت منتشر و روانه بازار نشر کرد.

 
در مقدمه کتاب زینب بنت جحش از زنان اسوه آمده است: در صدر اسلام و جامعه نوپای اسلامی، زنان همواره حضوری پررنگ و نقشی مؤثر در گسترش و تحکیم اسلام داشته و الگوهای شایسته‌ای در اخلاق و ایمان به بشریت عرضه کردند.
 
همسران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم از جمله زنان برجسته‌ای بودند که به سبب پیوند با پیامبر گرامی اسلام و جایگاه ویژه‌ای که داشتند، همواره مورد توجه دیگر زنان و الگوی آنان در جامعه اسلامی به شمار می‌آمدند. از این‌رو، خدای تعالی در آیات 30 تا 31 سوره احزاب، پاداش عمل صالح و جزای عمل زشت احتمالی ایشان را دوچندان برشمرده است.
 
زینب بنت جحش که کتاب حاضر، روایت‌گر بخش‌هایی از تاریخ زندگی اوست، از جمله همسران شایسته و پرهیزگار پیامبر گرامی اسلام بود که ضمن داشتن صفات اخلاقی و انسانی والا، زنی پرکار به شمار می‌آمد. آشنایی با ابعاد گوناگون زندگی فردی و اجتماعی او، کمک ارزشمندی در دستیابی به سبک زندگی اسلامی، به ویژه برای زنان جامعه ما، خواهد بود.
 
در مقدمه کتاب سوده از زنان اسوه می‌خوانیم: سوده اولین همسر پیامبر اکرم بعد از وفاع حضرت خدیجه سلام الله بود. او از زنان پیشگام در پذیرفتن اسلام بود و همسر وی سکران بن عمرو نیز در پی او مسلمان شد. این دو در راه اسلام، سختی‌ها و شکنجه‌های بسیاری متحمل شدند و در این راه مجبور شدند به حبشه هجرت کنند.
 
از آنجا که خانواده سوده کافر بودند، وی نمی‌توانست پس از مرگ همسرش نزد آنان بازگردد؛ چراکه بی‌گمان با شکنجه و تهدید روبه‌رو می‌شد و خانواده‌اش او را مجبور می‌کردند به کفر بازگردد.
 
ازدواج پیامبر صلی الله علیه و آله با سوده در چنین شرایطی، می‌توانست نوعی تکریم استقامت و ثبات او در راه ایمان باشد؛ ضمن آنکه برای مجاهدان اسلام که همواره از شرایط خانواده خود پس از شهادت می‌ترسیدند، نویدی بود که زنان و فرزندان آنان بی‌سرپرست رها نخواهند شد.
 
تاریخ نه تنها درباره جمال، ثروت یا موقعیت اجتماعی سوده گزارشی نکرده است، بلکه گفته می‌شود که او به هنگام ازدواج با پیامبر خدا حدود 55 سال سن داشته و زنی سنگین وزن بود. او پیامبر اکرم بسیار مهربان بود و از دختران نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله، با دلسوزی و احترام نگهداری می‌کرد.
 
کتاب ماریه از زنان اسوه نیز در مقدمه خود درباره این همسر گرامی رسول خدا آورده است: بانو ماریه قبطیه، یکی از همسران پیامبر گرامی اسلام بود. کنیزی که مقوقس، پادشاه مصر، به عنوان تحفه‌ای گران‌بها برای پیامبر اکرم فرستاد. وی در جامعه‌ای که هنوز از افکار جاهلی رنج می‌برد، زندگی پرتنشی داشت که شاید تنها، لذت افتخار زندگی با نبی مکرم اسلام این تنشها را برای او تحمل‌پذیر می‌ساخت.
 
پیامبر اکرم نیز در مقام یگانه منادی یکتاپرستی در عصر جاهلیت، همواره و از همه فرصت‌ها برای پیاده‌سازی فضیلت‌های اخلاقی در جامعه استفاده می‌کردند که از جمله مهم‌ترین آنها، ارزش‌گذاری انسان‌ها براساس تقوای الهی و نه ثروت، طبقه اجتماعی و دیگر تفاوت‌های زندگی دنیوی بود.
 
برخوردی که پیامبر خدا با ماریه قبطیه داشتند و جایگاهی که این زن باتقوا در زندگی ایشان پیدا کرد، خود بهترین گواه بر این ادعاست. وی با حمایت پیامبر اکرم و با یاری خداوند، از تهمت ناروایی که به وی زده شد، رهایی یافت؛ تهمتی که نه تنها عفت او، بلکه حقانیت رسالت پیامبر را نشانه گرفته بود. این بانو آنقدر ظرفیت و ارزش وجودی خود را بالا برد که از سوی خدای متعال، توفیق مادری ابراهیم (پسر پیامبر) را نیز کسب کرد.
 
در مقدمه کتاب میمونه از زنان اسوه نیز آمده است: میمونه، زن پارسایی که خود را به پیامبر بخشید، در سرزمینی می‌زیست که مردم آن پیش از ظهور اسلام، به چپاول و غارت اموال دیگران مشغول بودند؛ تعصب‌های باطل قبیله‌ای، بت‌پرستی، ظلم و خون‌ریزی بر همه عرصه‌های زندگی آنها حاکم شده بود و زنان، از بی‌ارزش‌ترین، مظلوم‌ترین و بی‌دفاع‌ترین اقشار این جامعه به حساب می‌آمدند.
 
در چنین جامعه‌ای، گفتار و کردار حضرت محمد صلی الله علیه و آله، برای زنان، بشارت احیای حقوق و ارزش آنان را می‌داد. پیامبر، بهترین مردان را کسانی می‌دانست که با همسرانشان رفتاری نیکو داشته باشند. در عمل نیز رابطه پر مهر و محبت ایشان با همسرانش، بهترین الگو برای همه زنان و مردان بود.
 
بانون میمونه که در این کتاب به بخش‌هایی از زندگی او پرداخته شده است، زنی با ایمان بود که نه تنها در خوشی‌ها، بلکه در سختی‌ها و جنگ‌ها نیز همسر خود را همراهی می‌کرد و برای پیشرفت اسلام، از هیچ‌گونه جان‌فشانی و فداکاری فروگذار نبود. وی از راویان حدیث رسول اکرم صلی الله علیه و آله بوده و احادیثی نیز از وی در فضایل اهل بیت علیهم‌السلام نقل شده است.
 
این کتاب‌ها به ترتیب در قطع پالتویی، (زینب بنت جحش) شمارگان 500 نسخه و قیمت 2500 تومان، (سوده) شمارگان 500 نسخه و قیمت 2100 تومان، (ماریه) شمارگان 500 نسخه و قیمت 2500 تومان و (میمونه) شمارگان 500 نسخه و قیمت 1800 تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده‌اند./920/پ201/ق
ارسال نظرات