۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۲۸۱۹۴۷
آیت الله جوادی آملی:

جهان را محبت اداره می‌کند نه جنگ و خونریزی

خبرگزاری رسا ـ آیت الله جوادی آملی در دیدار مردم شهرستان پاکدشت با بیان اینکه با خشونت جامعه اداره نمی شود، تصریح کرد: جهان را محبت اداره می‌کند نه جنگ و خونریزی؛ همه عائله خداوند هستند و از او روزی می گیرند، مگر خودشان به جان هم بیفتند و از روزی هم بخورند.
آيت الله جوادي آملي، ديدار بسيجيان پاكدشت آيت الله جوادي آملي، ديدار بسيجيان پاكدشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در دیدار بسیجیان و عموم مردم شهرستان پاکدشت با روایت حدیثی از امام رضا(ع) گفت: نباید از همدیگر فاصله گرفت، دور هم جمع شوید، وقتی شیعیان کنار هم باشند، حرف های اهل بیت (ع) را نقل می کنند که این از اخلاق شیعیان است.

 

وی ادامه داد: احادیث معصومین (ع) جاذبه‌ای در شیعیان ایجاد می‌کند که جامعه را با عاطفه و از دو دلی دور می‌کند.

 

این استاد اخلاق با بیان اینکه هیچ گاه سنگ روی سنگ بند نمی شود، افزود: هیچ ساختمانی سنگهایش روی هم نمی ماند مگر آنکه ملات نرمی آنها را به هم نزدیک کند؛ پس اگر نرمش ملات نبود سنگ روی سنگ بند نبود، احادیث ائمه معصومین (ع) هم در جامعه مانند همان ملات است و همان عاملی هست که ما را به دور هم جمع می کند.

 

وی اساس دنیا را بر پایه تفرقه عنوان کرد و ابراز داشت: البته تمام تلاش فرستادگان خدا برای دوستی در جامعه بوده است.

 

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه بالاتر از محبت، مودت است، اظهار کرد: اهل بیت (ع) از قرآن جدا نیست، اگر اجر رسالت پیامبر (ص) دوستی اهل بیت (ع) است، یعنی مزد پیامبر (ص) دوستی با قرآن است؛ پس اگر قرآن را دوست داریم در پی آن هم باید متکلم قرآن را هم دوست بداریم که در پایان آن میرسیم به دوستی با ذات اقدس الهی.

 

وی با ابراز اینکه با خشونت جامعه اداره نمی‌شود، تصریح کرد: جهان را محبت اداره می‌کند نه جنگ و خونریزی؛ بارها در دنیا جنگ اتفاق افتاده، همه دیده‌اند که کار با جنگ پیش نمی رود بلکه با محبت جلو می رود.

 

مؤلف کتاب مفاتیح‌الحیاة با اشاره به اینکه مکه قبل از اسلام مهد بت پرستی بود، خاطر نشان کرد: این شهر به خاطر وجود پیامبر (ص) تبدیل به بلد امین شد و همچنین شهر یثرب بعد از آمدن تمدن و هجرت پیامبر (ص) نام مدینه به خود گرفت و مردمان آن که مهاجر دوست بودند از مهاجران مکه استقبال کردند.

 

وی بیان کرد: همانطور که چندگونه جهاد داریم، هجرت اکبر، اوسط و اصغر هم داریم، هجرت میانی آن است که از باب علم هجرت کنی.

 

آیت الله جوادی آملی اضافه کرد: ستاره و آفتاب نمی تواند معبود باشد، بلکه باید آفریننده‌ آنها را معبود دانست، در اینجا حرف از توانایی ستاره و خورشید نیست، بلکه حرف از این است که باید کسی را پرستید که بتوان به آن دل بست نه اینکه به آن احتیاج داشت، خورشید گاهی طلوع میکند و گاهی غروب، پس نمی تواند معبود کسی باشد.

 

این مفسر قرآن کریم در پایان با اشاره به آیات سوره هود تأکید کرد: همه عائله خداوند هستند و از او روزی می‌گیرند، مگر خودشان به جان هم بیفتند و از روزی هم بخورند، خداوند ایمان را دلپذیر قرار داده طوری که همه آن را مانند عسل دوست دارند.

 

گفتنی است در ابتدای این دیدار که در مسجد قائم آل محمد(عج) روستای احمد آباد دماوند برگزار شد، حجت الاسلام حسن لزومی به معرفی شهرستان پاکدشت و ارائه گزارشی از فعالیت های فرهنگی انجام شده در این شهرستان پرداخت.

لازم به ذکر است امام جمعه، فرمانده سپاه، نماینده ولی فقیه در سپاه، مسؤول ستاد بازسازی عتبات عالیات، رییس امور مساجد و رییس ستاد نماز جمعه شهرستان پاکدشت و جمعی از بسیجیان در دیدار با آیت الله جوادی آملی حضور داشتند./804/پ203/ص

 

ارسال نظرات