۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۲۸۲۳۲۶
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

شاخص قبولی عبادت در اسلام ولایت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت مقام امامت در مبانی دینی، گفت: مقام امامت یک شاخص برای دین‌داری است چراکه خداوند در آیه 125 سوره بقره ملاک قبول عبادات حجاج را «وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّی» بیان کرده است.
امامت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد فقیهی، صبح امروز در درس تفسیر حرم مطهر حضرت معصومه (س) که در ضلع شرقی شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد با بیان اینکه در مبانی اعتقادی شیعه عالم بودن امام معصوم به همه نیازمندی‌ها یک اصل است، اظهار کرد: امام معصوم در این دیدگاه و اعتقاد برترین مردم در جامعه اسلامی است.

 استاد حوزه علمیه قم با اشاره روایات مرتبط با موضوع امامت، عنوان کرد: در روایات شیعی و اهل سنت آمده است که حضرت ابراهیم در ابتدا خلیل بودند و پس از مجاهدت‌هایی که درراه خدا داشتند به مقام نبی‌الله رسیدند.

 
وی با اشاره به کرامات خاصه حضرت ابراهیم (ع)، گفت: حضرت به مقام رسالت نیز رسیدند به‌نحوی‌که در مسیر تبلیغ توحید به مقام امامت نائل آمدند.
 
حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به سیر تکامل کرامات حضرت ابراهیم (ع) که بالاترین درجه آن امامت است، اظهار کرد: نبی بودن با رسول بودن متفاوت است چراکه نبی کسی است که اخبار غیبی به وی می‌رسد حال اگر این شخص از سوی خداوند مأمور به تبلیغ شود به مقام رسالت نیز رسیده است.
 
حجت‌الاسلام فقیهی در تبیین واژه کرامت خلیل‌الله که اختصاص به حضرت ابراهیم (ع) دارد، عنوان کرد: در روایت آمده است که حضرت ابراهیم خلیل‌الله شد چراکه ایشان تمام حوائج و خواسته‌های خود را فقط از درگاه احدیت خداوند متعال درخواست می‌کرد.
 
وی با اشاره به آیه‌ای از سوره بقره که می‌فرماید «إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَاماً قَالَ وَ مِن ذُرِّیَّتِی»، گفت: حضرت در این دعای خود از خداوند در حقیقت درخواست می‌کند که از فرزندان من برای مردم امامی قرا بده.
 
وی افزود: این درخواست حضرت نشان از مقام والای امامت است که خداوند متعال این درخواست حضرت ابراهیم را در آیات قرآن کریم آورده است.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 125 سوره بقره که می‌فرماید «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْناً وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّی وَعَهِدْنَا إِلَی إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَن طَهِّرَا بَیتِی لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکفِینَ وَالرُّکعِ السُّجُودِ»، عنوان کرد: در این آیه خداوند متعال به نمازگزاران مسجدالحرام می‌فرماید که پشت مقام ابراهیم نماز خود را بجای آورند.
 
وی افزود: در این دستور نیز باید دقت کرد که چرا خداوند متعال این مقام را مقامی شاخص برای عبادت‌کنندگان خانه خود و به تعبیری حجاج قرار داده است.
 
وی با اشاره به اهمیت وحدت و فرایض حج در مبانی اسلامی، عنوان کرد: این دستور به دلیل کرامات و خصائص حضرت ابراهیم (ع) بوده است چراکه ایشان به بت‌شکن تاریخ در بین یکتاپرستان مشهور و تنها پیامبری قبل از رسول اکرم (ص) بوده است که به مقام امامت نائل شده‌اند./921/پ202/ی
ارسال نظرات