۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۲۸۳۹۶۱
استاد حوزه علمیه قم:

مراحل چهارگانه رشد در اسلام معرف ساختار اجتماعی در جوامع اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تأثیر واژه اسلام در زندگی فردی و اجتماعی مردم گفت: اسلام آوردن در مبانی اعتقادی اسلامی مراحلی دارد که جوامع انسانی را به‌حد اعلای فکری و عملی می‌رساند.
حجت الاسلام فقيهي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد فقیهی، صبح امروز در درس تفسیر روزانه حرم مطهر حضرت معصومه(س) که در ضلع شرقی شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به اینکه در آیه 130 سوره بقره خداوند متعال می‌فرماید«وَمَن یَرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلاَّ مَن سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَیْنَاهُ فِی الدُّنْیَا وَإِنَّهُ فِی الآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ»، اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید«و کیست که از آیین ابراهیم روى گرداند جز آنکه قدر خود را نشناخته و خود را به نادانى زند و ما به‌یقین او را در دنیا به نبوّت و امامت و حکمت برگزیدیم و حتماً در آخرت از شایستگان است».

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به برخی از متن آیه که در رابطه با خصوصیات اخلاقی حضرت ابراهیم است، گفت: خداوند حضرت ابراهیم را این‌گونه معرفی می‌کند که می‌فرماید«وَلَقَدِ اصْطَفَیْنَاهُ فِی الدُّنْیَا وَإِنَّهُ فِی الآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ» یعنی حضرت ابراهیم کسی است که در دنیا او را خالص کردیم و از مخلصین بود و در آخرت هم از صالحین قراردادیم.

 

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به اصل سؤال که چرا این جریان برای حضرت ابراهیم از سوی خداوند واقع شد، ابراز داشت: علت این موضوع را خداوند این‌گونه بیان می‌دارد که می‌فرماید« إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ» یعنی «آنگاه‌که پروردگارش پس از ارائه شواهد توحید به نحو الهام به او گفت اسلام آور حضرت ابراهیم در پاسخ گفت به پروردگار جهانیان اسلام آوردم و پس از بعثت به نحو وحى به او گفت تسلیم امر شو پس گفت تسلیم اوامر خدا شدم».

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره امر بودن فعل«أَسْلِمْ» ابراز داشت: امر بودن فعل به معنای امر به معنای صرف نیست بلکه امتحانی برای حضرت ابراهیم(ع) که حضرت در پاسخ دادند من اسلام می‌آورم.

 

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به رابطه‌ای که واژه اسلام بین معبود و بنده ایجاد می‌کند، ابراز داشت: این رابطه نشان از تسلیم محض بنده است که به معنای آن است که نافرمانی نمی‌کند.

 

وی با شاره به معانی تسلیم گفت: یکی از مراحل اولیه اسلام قبول ظاهری است همه اوامر و ناحیه خدا را زباناً انسان می‌گوید قبول دارم.

 

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به مراحل ایمان در انسان اظهار داشت: پس از آنکه انسان در مقابل خدا تسلیم شد مقدمات ایمان در او به وجود می‌آید.

 

وی با اشاره به قبول قلبی اسلام که همان ایمان تفصیلی است، اظهار کرد: سومین مرتبه از اسلام این است که همه قوای انسان تسلیم خداوند می‌شوند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حالات انسان در آخرین مرحله انسان عنوان کرد: صبر، رضا و زهد از حالتی است که در انسان در ایمان و یقین حقیقی ایجاد می‌شود.

 

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به مرحله چهارم اسلام گفت: عبد در این مرحله غیر از خدا کسی دیگر را مالک نمی‌بیند و جز خدا در این زمین چیزی به چشم وی می‌آید که این مرحله چهارم ایمان را نیز ایجاد خواهد که ایمان تمام وجود او را دربر می‌گیرد./921/پ202/ی

ارسال نظرات