۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۲۸۳۹۷۲

تظاهرات معترضان لبنانی در خیابان‌های بیروت امروز ادامه دارد

خبرگزاری رسا ـ معترضان لبنانی اعلام کردند که در ادامه اعتراض‌های خود به اوضاع آشفته این کشور امروز (شنبه) تظاهرات گسترده‌ای را در خیابان‌های بیروت برگزار خواهند کرد.
تظاهرات در بيروت لبنان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، تجمع "گندتان درآمده است" اعلام کرد که امروز شنبه تظاهرات گسترده‌ای را در مرکز بیروت برگزار می‌کند.

 

این موضوع در کنفرانس مطبوعاتی مطرح شد که دیروز در میدان شهدا در مرکز بیروت انجام شد و در آن، جنبش مذکور از تمامی شهروندان لبنانی خواست که به صورت گسترده در این تظاهرات شرکت کنند.

 

براساس برنامه‌ریزی‌ها تظاهرات مذکور چندین خیابان پایتخت را مملو از جمعیت خواهد کرد. در همین راستا از دیروز صدها نفر تحصن اعتراض آمیزی را در بیروت ترتیب داده و خیمه‌هایی را در مرکز بیروت بر پا کردند تا برای تظاهرات امروز آماده شوند.

 

در ناآرامی هایی که همزمان با برپایی تظاهرات مسالمت آمیز مردمی در لبنان از هفته گذشته ایجاد شده، تاکنون حدود 164 تن از نیروهای امنیتی و 61 تن از تظاهرکنندگان زخمی شده اند.

 

درباره عوامل موثر بر شکل گیری این اعتراضات می‌توان گفت که دو دسته از علل را می توان در این زمینه موثر ارزیابی کرد.

 

نخست عللی که از فضای عمومی لبنان و از  رکود سیاسی حاکم بر این کشور ناشی می شود که به علت توافق نکردن احزاب و گروههای سیاسی بر سر نامزد رئیس جمهور، برگزار نشدن انتخابات پارلمانی به علت توافق نکردن درباره قانون انتخابات حاصل شده و خود موجبات ایجاد خلاء و رکود فعالیت ها را در خیلی از بخش ها پدید آورده است .

 

دسته دوم به عللی مربوط می شود که خاص شکل گیری جنبش اعتراضی  موسوم به "گندتان در آمده "است که در فراهم کردن بستر این اعتراضات موثر بوده و اساسا می توان آن را به علت شتاب زا تعبیر کرد. در تئوری های مربوط به جنبش‌های  اجتماعی علت یا علل شتاب زا به عوامل و متغیرهای گفته می شود که نقش جرقه را در آغاز یک انفجار اجتماعی بازی می‌کند و اگر چه نقش و اندازه آن به لحاظ حجمی کوچک به نظر می رسد اما آثار و پیامدهایی که به دنبال می آورد به مراتب گسترده تر است . از این دید انباشت زباله در بیروت را می‌توان به عامل شتاب زا تشبیه کرد.

 

بررسی های موجود حاکی از این است که تا پیش از این مسؤولیت جمع آوری زباله های بیروت بر عهده یک شرکت وابسته به جریان المستقبل به رهبری سعد حریری است که از عوامل عربستان به شمار می رود اما این شرکت چند هفته است که فعالیت خود را به حالت تعلیق در آورده و شرکت دیگری نیز یا به دلیل رکود حاکم بر دولت و یا به دلایلی که هنوز معلوم نیست به سرعت جایگزین نشده و لذا انباشت زباله آن هم در گرمای تابستان صدای اعتراض مردم و جوانان را در آورده و آنها را به سمت نهادهای ریاست جمهوری و پارلمانی کشانده است.

 

هر چند نمی‌توان از نقش مسؤولان دولتی لبنان در بروز و ادامه خلأ سیاسی و بحران های اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن غافل شد اما آنچه در این میان قابل تامل است اینکه نمی توان از نقش و دخالت بازیگران آشوب سازی همچون عربستان در این قضایا غافل شد. زیرا عربستان از یکسو مانع از این شده است که لبنان قبل از تعیین سرنوشت سوریه از خلأ سیاسی خارج شود و از دیگر سو همچنانکه گفته شد مسئولیت جمع آوری زباله بر عهده یک شرکت وابسته به جریان المستقبل به ریاست سعد حریری بوده است ./1321/ب102/د

ارسال نظرات