۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۲۸۶۷۳۹
معاون حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد؛

حوزه علمیه وامدار هیچ دستگاهی نیست/ وقف، منبعی پایدار برای حوزه‌های علمیه

خبرگزاری رسا ـ معاون اداری مالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر این که برای این که حوزه وامدار هیچ دستگاهی نباشد باید منابع پایداری داشته باشد، گفت: وقف بهترین منبع پایدار برای تأمین منابع مالی حوزه های علمیه است.
حجت الاسلام محمد آبادي پيشه

حجت الاسلام محمد آبادی پیشه، معاون اداری مالی حوزه های علمیه کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حفظ استقلال را یکی از راهبردهای مهم در حوزه های علمیه دانست و گفت: حوزه هیچ گاه نخواسته وامدار هیچ دستگاه و سیستمی باشد.

 

وی با تأکید براین که برای این که حوزه وامدار هیچ دستگاهی نباشد باید منابع پایداری داشته باشد، افزود: وقف بهترین منبع پایدار برای تأمین منابع مالی حوزه های علمیه است.

 

معاون حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: به همین منظور کمیته ای با ابتکار سازمان اوقاف و امور خیریه و شورای عالی حوزه های علمیه و با موافقت رهبر معظم انقلاب ایجاد و چند سالی است که فعالیت های خوبی نیز داشته است.

 

حجت الاسلام آبادی پیشه با بیان این که احصاء و احیاء موقوفات حوزه های علمیه از سوی این کمیته مشترک در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: احیاء مناسب موقوفات مدارس علمیه در سراسر کشور می تواند بسیاری از مشکلات مالی حوزه های علمیه را برطرف کند.

 

وی به روز رسانی موقوفات حوزه های علمیه را یکی از موارد مهم قابل پیگیری در کمیته مشترک اوقاف و حوزه علمیه دانست و بیان داشت: علاوه بر این جهت تقویت و گسترش وقف جدید برای حوزه علمیه شعاری با عنوان هر طلبه یک وقف از سوی حوزه انتخاب کردیم.

 

معاون حوزه های علمیه با بیان این که احصاء و احیاء موقوفات حوزه علمیه در سراسر کشور یکی از راهبردهای مهم کمیته مشترک اوقاف و حوزه علمیه است، بیان داشت: به همین منظور با همکاری سازمان اوقاف، در هر استان حضور پیدا می کنیم و خوشبختانه مدیران حوزه و اوقاف استان ها نیز در این مسیر بسیار جدی هستند.

 

حجت الاسلام آبادی پیشه با اشاره به این که تاکنون اقدامات بسیار خوبی در خصوص شناسایی و احیاء موقوفات مربوط به حوزه های علمیه در کشور صورت گرفته است، ادامه داد: عزم مدیریت حوزه و همچنین سازمان اوقاف احیاء دقیق این موقوفات است.

 

وی با بیان این که متأسفانه آمار مشخصی از میزان و تعداد موقوفات حوزه های علمیه کشور در دست نیست، تصریح کرد: تنها راه به دست آوردن آمار دقیق در این خصوص احصاء موقوفات مدارس علمیه است که این اقدام از سوی کمیته مشترک در حال پیگیری است.

 

معاون اداری مالی حوزه های علمیه با اشاره به این که نبود آمار دقیق از تعداد موقوفات تنها مربوط به موقوفات حوزه علمیه نیست، گفت: حتی در خصوص دیگر موقوفات کشور نیز علیرغم این که اقدامات بسیار خوب و مناسبی صورت گرفته، اما همچنان در این خصوص نیز آمار دقیق نیست.

 

حجت الاسلام آبادی پیشه ادامه داد: در بسیاری از نقاط کشور موقوفات حوزه های علمیه یا تصرف شده و یا در اختیار برخی علما و بزرگان است و ما در این کمیته در حال شناسایی و آماده سازی آن هستیم تا در جهت ساماندهی و احیاء آن گام برداریم./950/302/ب3

ارسال نظرات