۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۲۸۷۹۵۹
به همت مؤسسه مطالعات راهبردی علوم اسلام صورت می گیرد؛

طراحی و مدل سازی سیستم رفاه بر اساس نگرش اسلام

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام گفت: سیستم رفاه بر اساس نگرش اسلام به عنوان یکی از 40 سیستم زیربنایی هر تمدن، پروژه سنگین علمی پژوهشی است که به بررسی تطبیقی سیستم رفاه در اسلام و سایر نظام های جهان می پردازد.
حجت الاسلام سيدمحسن دعايي، مديرعامل موسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام

حجت الاسلام سیدمحمدمحسن دعائی، مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در خصوص تازه ترین فعالیت های این مؤسسه گفت: سیستم رفاه بر اساس نگرش اسلام توسط دانش آموختگان دوره تربیت محقق سیستم های دینی در حال انجام است.

 

وی افزود: طراحی این سیستم به عنوان یکی از 40 سیستم زیربنایی هر تمدن، پروژه سنگین علمی پژوهشی است که در آن 15 پژوهشگر طی دو سال در سه فاز تولید شبکه مسائل و کلیدواژه ها، استخراج آیات و روایات بر اساس این واژه ها و مدل کردن این آیات و روایات در سرفصل های 200 گانه سیستم رفاه اسلامی فعالیت دارند.

 

حجت الاسلام دعائی درباره زمینه های اجرایی و کاربردی این سیستم تصریح کرد: نسخه مادر پژوهشی به عنوان برنامه رفاه نظام اسلامی قابل استفاده وزارتخانه رفاه و تعاون است؛بخش هایی همچون کمیته امداد و سایر نهادهای حمایتی نیز می توانند از این پروژه جهت اسلامی سازی راهبردها و روندهای خود استفاده کنند.

 

مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام اظهار کرد: تاکنون حدود 10خرده سیستم دیگر نیز با موضوعات حجاب، مدیریت احساس، همسرداری و غیره، ذیل سیستم های کلان که شامل 40 سازه لازم برای پی ریزی تمدن اسلامی هستند، تولید شده که به صورت کارگاهی در نقاط مختلف کشور ارائه و مورد استقبال بسیار واقع شده است.

 

تحقق عدالت اجتماعی در سیستم رفاه اسلامی

وی با بیان این که این پژوهش ها برگ زرینی از افتخارات علمی پژوهشی حوزه به شمار می رود، خاطرنشان کرد: سیستم رفاه بر اساس نگرش اسلام، در مقابل سیستم های رفاه جهانی(غربی و شرقی) و شامل بررسی تطبیقی نگاه اسلام و سایر سیستم هایی که در سطح بین الملل فقر وثروت را در جامعه کنترل ومدیریت می کنند، است.

 

حجت الاسلام دعائی گفت: در سیستم های رایج کسب ثروت، عده ای از بهره مندی های حداقلی برکنار می مانند اما در فرضیه سیستم رفاه اسلامی این نکته مورد توجه قرار گرفته است که بر اساس نگاه اسلام( که ثروت را ستون خیمه رفاه مادی جامعه می داند) در کسب ثروت حلال و توزیع آن و تأمین رفاه، به گونه ای عمل می شود که عدل اجتماعی و شبکه ای محقق شود.

 

وی ادامه داد: سیستم رفاه بعد از تحقق، به گونه ای عمل خواهد کرد که می توان ادعا کرد جامعه ای که این سیستم در آن حاکم است، عدالت اجتماعی حاکم است.

 

سایر فعالیت های مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در ادامه تشریح فعالیت های این مؤسسه با اشاره به فعال شدن نمایندگی این مؤسسه در کرج، از آغاز به کار نمایندگی های یزد، شیراز و سرخس در سال جاری خبر داد.

 

وی همچنین با اشاره به رونمایی از پایگاه آموزشی مؤسسه در اوایل سال جاری، افزود: این پایگاه از معدود پایگاه های آموزشی است که تئوری تمدن نوین اسلامی و تولید علم دینی را برای نخبگان و دغدغه مندان عمل به مطالبات رهبر معظم انقلاب به صورت عمیق ارائه کرده است.

 

حجت الاسلام دعائی اضافه کرد: مرکز نور حکمت رضوی نیز به عنوان مرکز تخصصی حکمت و کلام اسلامی، تحت نظر مؤسسه مطالعات راهبردی و به منظور تربیت فرهیختگان مسلط به معارف حکمی اسلام و تدریس متون تخصصی فلسفی و کلامی حوزه، اواخر سال گذشته افتتاح شد و در سال جاری با گزینش 30 نفر از علاقمندان رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

 

مؤسسه صدف عفاف نور نیز در ادامه دوره های آموزشی ترویجی خود و با هدف تأمین متون آموزشی خانواده اسلامی برای نسل جوان و ایجاد زمینه برای تشکیل خانواه تراز اسلام، در سال جدید دوره تربیت محقق نظام خانواده اسلامی را ویژه بانوان حوزوی آغاز کرده است./930/302/ب3

ارسال نظرات