۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۲۸۸۵۳۶
کارشناس و پژوهشگر علوم دینی؛

تکبر و غرور از دیدگاه اسلام در پایین‌ترین سطح نیز مذموم است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و پژوهشگر علوم دینی با بیان این که تکبر و غرور از دیدگاه اسلام در پایین‌ترین سطح نیز مذموم است، گفت: تکبر تیری است که شیطان بر چله کمان نهاده و انسان را از نزدیک‌ترین فاصله نشانه رفته است.
مهدي آذري فرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، مهدی آذری فرد، کارشناس و پژوهشگر علوم دینی چهارشنبه شب در جمع بسیجیان پایگاه مقاوت بسیج شهید مرتضی مطهری شهرستان کاشان، گفت: با توجه به تأکیداتی که قرآن کریم و لسان روایات در مورد مسأله تکبر و غرور داشته اند و به روشنی مؤمنان را از آن نهی کرده‌اند، متأسفانه در جامعه امروزی شاهد آن هستیم که این عامل خطرناک گریبان بسیاری از افراد را گرفته و اغلب به همراه مسؤولیت خودنمایی می‌کند.

 

وی افزود: تکبر تیری است که شیطان بر چله کمان نهاده و انسان را از نزدیک‌ترین فاصله نشانه رفته است، چرا که او خود زخم‌خورده تیر تکبر است.

 

آذری فرد با اشاره به این که شیطان اولین کسی است که تکبر ورزید و در برابر فرمان خداوند متعال مبنی بر سجده به حضرت آدم، خود را از آتش و او را از خاک دانست و از درگاه خداوند متعال رانده شد، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید وَ لا تَمشِ فی الأرضِ مَرَحا به معنای این که بر روی زمین با تکبر و غرور راه نروید.

 

کارشناس و پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: قرآن کریم تکبر و غرور را مستقیما مورد بحث قرار نداده، بلکه به یکی از ساده ترین آثارش که طرز راه رفتن متکبرانه است اشاره کرده، از این رو تکبر حتی در پایین ترین سطح آن هم مذموم است.

 

این استاد دانشگاه افزود: از امام صادق(ع) روایت است انّ لِجَهنم وادیاُ لِلمتکَبّرین یقال لَه سَقَر شکی الی الله عزّوَجل عن شدّه حرّه، در جهنم وادی و مکانی وجود دارد به نام سَقَر که مخصوص متکبران است و این وادی از شدت گرمایش به خداوند شکایت می کند.

 

وی یاد آورشد: در بحارالانوار علامه مجلسی آمده است که پیامبر(ص) هرگز اجازه نمی داد هنگامی که ایشان سواره بود، افراد در کنار وی راه بروند و می فرمود شما به فلان مکان بروید تا من هم خود را برسانم، چرا که حرکت پیاده در کنار سواره، سبب غرور سواره و ذلت پیاده می شود.

 

آذری فرد در ادامه سخن پیامبر را از والاترین مقام و کامل ترین انسان دانست و گفت: متأسفانه برخی افراد به محض قرار گرفتن در پست و مقام، باد غرور آنها می گیرد و خود را جدای از پایین دستان می دانند و با قشر ضعیف‌تر بیگانه می شوند./1307/202/ب2

ارسال نظرات