۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲
کد خبر: ۲۹۰۲۹۶
امام جمعه فاروج:

مردم بیش از گفتار و کلام روحانیت به رفتار آنها توجه دارند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه فاروج با تأکید بر تزکیه و تقوا در رفتار طلاب و روحانیان گفت: مردم بیش از آنکه به گفتار و کلام روحانیت توجه داشته باشند به رفتار و کردار این قشر نگاه می کنند.
حجت الاسلام قليزاده- امام جمعه فاروج

حجت الاسلام عباسعلی قلیزاده، امام جمعه فاروج، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه، با تأکید بر تلاش و فعالیت بیشتر در راستای فراگیری علوم دینی، اظهار کرد: تفاوت روند تحصیل در مدارس علمیه به نسبت سایر مراکز علمی و آموزشی در این است که در حوزه های علمیه، طلاب تکلیفی فراتر از آن چه که در مورد سایر علوم مد نظر است، داشته و به همین دلیل نیز می بایست جد و جهد آنها بیش از سایر علم آموزان باشد.

 

وی با بیان اینکه تحصیل علوم دینی و گام نهادن در مسیر هدایت خود و سپس اصلاح و هدایت افراد و جامعه توفیق باارزشی است که نصیب طلاب و روحانیان شده است، خاطرنشان کرد: طلاب باید با درک این موهبت بزرگ، همت خود را بلند کرده و نقطه اوج علوم اسلامی را مد نظر قرار دهند و برای دست یابی به آن تلاش کنند.

 

حجت الاسلام قلیزاده ادامه داد: اگر طلاب در راه تحصیل علوم حوزوی، مخلصانه تلاش کرده و برای رسیدن به هدف غایی خود به صورت جدی وارد میدان شوند مورد عنایت باری تعالی قرار گرفته و در آینده نیز کلام و تبلیغ آنها بر قلوب مردم مؤثر خواهد بود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فاروج با بیان اینکه به طور کلی در تمامی امور داشتن اخلاص برای مؤفقیت ضرورت دارد، افزود: اخلاص و فعالیت در راه کسب رضای الهی در بخش طلبگی و حوزوی اهمیت بیشتری دارد چرا که قدم نهادن در مسیر تحصیل علوم دینی و تهذیب خود و جامعه، رزق و توفیق ذی قیمتی است که نصیب همه افراد نمی شود.

 

حجت الاسلام قلیزاده گفت: اگر طلاب حوزه های علمیه قصد دارند به مدارج بالای علمی رسیده و در زمینه ترویج آموزه های اسلامی در جامعه مؤفق باشند می بایست افزون بر کسب علوم دینی، به آموخته های خود عمل کرده و آنها را به دیگران آموزش دهند.

 

وی تصریح کرد: وقتی فرد و یا افرادی را به عملی توصیه می کنیم پیش از این توصیه ابتدا باید خود عامل آن امر باشیم به همین دلیل در زمینه مواردی که خود به آنها عمل نمی کنیم و یا در عمل به آنها ضعیف هستیم نمی توانیم دیگران را به انجام آن توصیه و ترغیب کنیم.

 

حجت الاسلام قلیزاده تأکید کرد: ما طلاب و روحانیان نمی توانیم دیگران را به انجام عملی توصیه کنیم که خود در انجام آن کاهل هستیم و یا آن مورد را در زندگی شخصی و خانوادگی خود رعایت نمی کنیم.

 

امام جمعه فاروج با تأکید بر تزکیه و تقوا در رفتار طلاب و روحانیان گفت: مردم بیش از آنکه به گفتار و کلام روحانیت توجه داشته باشند به رفتار و کردار این قشر نگاه می کنند.

 

به گفته وی مردم متوجه عملکرد ما هستند و آن را با گفتار و کلام ما بر روی منابر مقایسه می کنند و اگر خدای ناکرده رفتار و روش ما در زندگی، با گفتارمان در مجالس و محافل منافات داشته باشد در آن صورت دیگر کلام و منبر ما ارزشی نخواهد داشت بلکه به ضدارزش نیز تبدیل می شود.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به تأثیر حوزه های علمیه و طلاب و روحانیان در طول تاریخ اسلامی، اظهار کرد: طلاب و روحانیان در تمامی اعصار اسلامی دوره غیبت حضرت ولی عصر(عج)، پیشگامان حرکت های اصلاحی جوامع دینی بوده اند.

 

حجت الاسلام قلیزاده با بیان اینکه روند مزبور در مورد تاریخ ایران بعد از اسلام نیز صادق بوده است، اضافه کرد: نقش حوزه های علمیه، روحانیان و علمای دینی در شکل گیری نهضت بیداری اسلامی و پس از آن وقوع انقلاب اسلامی در سرزمین ایران بسیار ویژه و تأثیرگذار بوده به گونه ای که تمامی تاریخ نگاران، روحانیت را رهبر، سردمدار و عامل اصلی بیداری مردم و انقلاب اسلامی در ایران می دانند.

 

گفتنی است، در سال تحصیلی جدید هزار و 563 طلبه خواهر و برادر در 15 مدرسه علمیه سطوح یک، دو و سه استان خراسان شمالی مشغول تحصیل هستند./9314/302/ب3

ارسال نظرات