۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۲۹۴۵۴۱
کارشناس مسائل مذهبی:

گمان بد، برادریِ مؤمنان را تحت الشعاع قرار می دهد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام علوی با اشاره به آیاتی از سوره حجرات، گفت: گمان بد، برادری بین مؤمنان را تحت الشعاع قرار می دهد.
نعمت برادري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید علی علوی کارشناس مسائل مذهبی امشب و در جلسه ای که در چهار راه فرشادی برگزار شد، با اشاره به آیاتی از سوره حجرات گفت: گمان بد، برادری بین مؤمنان را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی با بیان این که در بین سوره های قرآن، سوره حجرات با عنوان سورة الآداب مطرح شده است، گفت: در این سوره، به ادب انسان در برابر خداوند، پیامبر(ص) و دیگر انسان ها اشاره شده است.

حجت الاسلام علوی با بیان آیه دهم سوره حجرات که می فرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ »، ابراز داشت: ادب در برابر خلق از این آیه شروع می شود که خداوند در این آیه مؤمنان را با یکدیگر برادر می خواند.

کارشناس مسائل مذهبی بیان داشت: در آیات یازدهم و دوازدهم سوره حجرات به کارهایی که موجب به هم خوردن پیوند برادری بین مؤمنان می شود، اشاره شده است به همین دلیل خداوند به صورت جدی مؤمنان را از انجام این کارها نهی می کند.

وی به آیه دوازدهم سوره حجرات که می فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ» اشاره کرد و گفت: گمان بد یکی از کارهایی است که بین مؤمنان دشمنی ایجاد می کند، به همین سبب خداوند برخی از گمان ها را گناه می داند.

حجت الاسلام علوی در ادامه افزود: دایره تصورات انسانی یا موافق با چار چوب عقل است که از آن با عنوان علم یاد می شود یا موافق با چار چوب عقلی نیست که آن را گمان می نامند.

کارشناس مسائل دینی با عنوان کردن یک تقسیم بندی دیگر، بیان داشت: علم یا مبنای تجربی دارد یا مبنای الهی و حکمت، و گمان نیز به دو دسته حسن ظن و سوء ظن تقسیم بندی می شود.

وی ابراز داشت: علم تجربی با وجود پیشرفت های زیادی که در طول تاریخ داشته است مبنای ثابتی ندارد و هر لحظه ممکن است با کشف قوانین جدید، قوانین قبلی ارزش خود را از دست بدهند، ولی چنین چیزی در قوانین الهی موضوعیت ندارد.

حجت الاسلام علوی گفت: حکمت الهی هفتاد و سه باب دارد که به اذن خداوند هفتاد و دو باب آن در اختیار پیامبر اسلام قرار داده شده است و این مسأله نشانه ای بر عظمت وجودی پیامبر(ص) است.

وی افزود: تنزل شخصیت پیامبر(ص) در حد یک انسان عادی از دیدگاه اهل تسنن، به خاطر جدایی آن‌ها از مکتب اهل بیت است.

حجت الاسلام علوی در پایان بیان داشت: پیامبری که اهل تسنن برای خود ساخته اند ممکن است برای بعد از خود وصی قرار ندهد و صد و بیست هزار نفر را در گرمای سوزان سه روز نگه دارد تا به آن ها بگوید علی را دوست داشته باشید./867/202/ب1

ارسال نظرات