۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۲۹۴۶۲۹
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

عالم محور بودن مراسمات محرم، هیئات مذهبی را از آسیب های عزداری حفظ می‌کند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: دور ماندن عزاداری محرم از آسیب های شکلی و محتوایی در گرو عالم‌محور بودن مراسمات است.
حجت الاسلام خادمي- نشست توجيهي رؤساي هيئات مذهبي و مداحان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی امروز و در آستانه فرا رسیدن ماه محرم در نشست آموزشی و توجیهی هیئات مذهبی بر مدیریت بهتر برنامه های عزاداری ماه محرم تأکید کرد و افزود: باید تمامی فعالیت ها در مجالس و محافل ماه محرم از سوی روحانیان مبلغ، رؤسای هیئات و مداحان به درستی مدیریت شود.

 

وی با بیان اینکه لازم است امور هیئات و برنامه‌های عزداری ماه محرم مدیریت بهتری شوند، اضافه کرد: باید هیأت‌های مذهبی بیش از آن که مداح محور باشند عالم محور و مسجدمحور باشند.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی و مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی تصریح کرد: عالم محور بودن مراسمات محرم سبب دور شدن هیئات عزاداری از آسیب های شکلی و محتوایی می شود.

 

حجت الاسلام خادمی با بیان اینکه برگزاری مناسب محافل و مجالس عزاداری امام حسین(ع) از توصیه های مؤکد ائمه اطهار(ع) است، خاطرنشان کرد: روحانیان مبلغ و مداحان باید توجه داشته باشند مطالب سخنرانی و نوحه های آنها در کنار شور عزاداری، به شرکت کنندگان در مراسم شعور حسینی نیز بدهد.

 

وی افزود: در مجالس عزاداری ماه محرم بایستی مطالبی مطرح شود که منجر به معرفت افزایی اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان شود چرا که تنها هدف برگزاری این مراسم ها، اشک ریختن عزاداران نیست بلکه لازم است معرفت اسلامی و حسینی آنها نیز در این برنامه ها افزایش یابد.

 

حجت الاسلام خادمی با تأکید بر اینکه مردم نیز باید تلاش کنند تا از فضیلت های ماه محرم و سخنرانی مذهبی روحانیان و نوحه های مداحان حداکثر استفاده را ببرند، تصریح کرد: ماه محرم تنها به لباس سیاه پوشیدن، زنجیرزنی و سینه زنی نیست بلکه این ماه دانشگاهی است که به شرکت کنندگان در مراسمات عزاداری شهادت حضرت سیدالشهدا(ع)، درس سبک زندگی اسلامی و حسینی می دهد.

 

وی ادامه داد: عزاداران حسینی می بایست تلاش کنند در این دانشگاه درس های سبک زندگی حسینی را فراگرفته و آن را در طول سال اجرایی کرده و به دیگران نیز منتقل کنند.

 

حجت الاسلام خادمی از رؤسا و مسؤولان هیئات مذهبی استان خواست تا برنامه های دسته روی و سینه زنی خود را مطابق برنامه اعلام شده از سوی نهاد تبلیغات اسلامی اجرا کنند تا در ترافیک شهر اختلالی ایجاد نشده و برای شهروندان مزاحمتی به وجود نیاید.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: همچنین این نهاد در طول دهه نخست ماه محرم و سایر مناسبت های این ماه، بر فعالیت هیئات مذهبی و مداحان نظارت ویژه ای خواهد داشت و انتظار می رود تا این تشکل ها با رعایت قوانین و موارد مطرح شده، عزاداری های شهادت امام حسین(ع) را به دور از هر گونه آسیب برگزار کنند چرا که آسیب های عزاداری محرم در جنبه های شکلی و محتوایی نتیجه ای جز وهن شیعیان و نگاه منفی دیگران در پی ندارد.

 

گفتنی است، امسال در استان خراسان شمالی همزمان با ماه محرم برنامه‌ها و مراسمات عزاداری شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش در هزار و 68 هیأت مذهبی و 969 باب مسجد با همکاری بیش از 900 روحانی مبلغ و 800 مداح اهل بیت(ع) برگزار می شود./9314/202/ب2

ارسال نظرات