۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۰
کد خبر: ۲۹۵۳۴۶
مروری بر بیانات مرحوم آیت الله آقا تهرانی؛

نمی‌تواند کسی مدعی ایمان واقعی باشد اما مهاجرت و مجاهدت نکند

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: هجرت و جهاد جزء حقیقت ایمان نیست بلکه از لوازم ایمان است؛ به این معنی که هر کس ایمان واقعی داشته باشد حتماٌ مجاهدت و مهاجرت هم خواهد داشت و اگر مجاهدت و مهاجرت نداشته باشد مؤمن نیست.
آقا تهراني مجتبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شب گذشته در برنامه سلوک عاشورایی که با محوریت امر به معروف و نهی از منکر، رادیو معارف گزیده ای از بیانات مرحوم آیت الله مجتبی آقاتهرانی، استاد اخلاق حوزه علمیه را پخش کرد؛ آن مرحوم با اشاره به آیه 72 سوره انفال گفت: بین ایمان و مهاجرت و مجاهدت رابطه تنگاتنگی وجود دارد.


وی با بیان این که ایمان یک حقیقت و ماهیت است و در آیه هم مقدم بر هجرت و جهاد شده است، خاطرنشان کرد: هجرت و جهاد جزء حقیقت ایمان نیست بلکه از لوازم ایمان است؛ به این معنی که هر کس ایمان واقعی داشته باشد حتماٌ مجاهدت و مهاجرت هم خواهد داشت و اگر مجاهدت و مهاجرت نداشته باشد مؤمن نیست.

آیت الله آقاتهرانی افزود: ایمان عبارت از یک تعلق قلبی است و هر کس دلبسته به خدا شد مؤمن است و فرق میان ایمان و اعتقاد این است که در امور اعتقادی باید با برهان ثابت شود اما ایمان نیاز به برهان ندارد؛ به این معنی که دلبستگی به محصول کار عقلی می‌شود ایمان بنابراین مسأله ایمان امری است که با اشرف ابعاد وجودی انسان که قلب است رابطه دارد.

وی با بیان این که در تمام ادیان بحث ایمان و کفر مطرح است، اظهار داشت: هرکس که دلبسته به خدا شد و باور به خدا داشت این دو اثر که مجاهدت و مهاجرت هستند در او جود خواهد داشت زیرا این دو لازمه وجودی ایمان هستند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: چون ایمان دارای مراتب و شدت و ضعف است اثر وجودی آن هم شدت و ضعف خواهد داشت و نمی‌شود کسی بگوید من مؤمن ام اما مجاهدت و مهاجرت به طور کلی نداشته باشد.

وی با بیان این که تمام انبیا این دو را داشته اند، گفت: امام حسین(ع) هم این دو را داشت که مهاجرت را در قالب حرکت از مدینه به مکه و از مکه به کربلا و مجاهدت را هم در خود کربلا داشت و ایمان خود را به تمام  معنا به نمایش گذاشت./843/پ202/ف
ارسال نظرات