۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۲۹۵۳۹۵
آیت الله حایری شیرازی:

علم موجب سعادت بشر نمی‌شود/ قانون چک عامل رباخواری شده است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، گفت: دین موتور حرکت انسان به‌سوی سعادت است و از این جهت هرگز علم نمی‌تواند جای دین را بگیرد.
حايري شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محی الدین حایری شیرازی، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، صبح پنج‌شنبه 23 مهر در جلسه درس اخلاق مدرسه علمیه جامعه امیرالمومنین تهران، گفت: به طلاب و حوزویان توصیه می‌کنم که هرگاه می‌خواهید در خصوص انسان و علوم انسانی صحبت کنید، ابتدا یک تعریف کلی درباره انسان ارائه دهید و سپس به بحث اصلی بپردازید.



وی افزود: بشر امروز به ‌وسیله علم به دنبال امنیت، عدالت، حرمت، کرامت انسانی و محبت می‌گردد، اما واقعیت امر این است که هرگاه بشر از راه علم برای توفیق یافتن تلاش کرده است به سراب رسیده است.



استاد برجسته حوزه علمیه در خصوص علم گفت: علم بزرگ ترین مانع برای اسلام بود، اما بزرگان ما متوجه شدند که علم بشر را به جایی نمی‌رساند و بر همین اساس در عصر ما انسان‌ها به اسلام گرایش پیدا کردند.



آیت الله حایری شیرازی با انتقاد شدید از رفتارهای مسلمانان، تاکید کرد: یکی از عمده‌ترین دلایلی که یهودیان، مسیحیان و سایر پیروان ادیان الهی به اسلام نمی‌پیوندند ناشی از اعمال خود مسلمانان است.



نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در خصوص «علم سرابی»، بیان داشت: در عهد حجر زور بازور حرف اول را می‌زد، اما امروز در عهد حاضر زور بازو تقریبا بی معنی است و موشک‌های قاره پیما و خوشه‌ای حرف اول را می‌زنند، پس می‌توان نتیجه گرفت که علم امنیت را زیر سوال برده است.



وی ادامه داد: دین دو کارکرد کلی دارد، در خصوص جنگ با افراد می‌گوید که به هیچ عنوان به کسی تجاوز کنید و نه اجازه دهید که به شما ظلم شود، این‌گونه می‌شود که به هیچ عنوان مسابقه تسلیحاتی به‌وجو نمی‌آید.



استاد برجسته حوزه علمیه با بیان مطلبی درباره عدالت، ابراز داشت: دین می‌گوید انسان‌ها در مقابل هم برابرند، اما علم کاری کرده که شورای امنیت تشکیل شده است و یک عده از کشورهای زورمند بمب ساز برای خود حق وتو نیز قائل شده اند.



آیت الله حایری شیرازی در خصوص رفتار آمریکا، تصریح کرد: عدالت آمریکایی این‌گونه است که 1 درصد از جامعه به دلیل رباخواری 99 درصد از سرمایه ملی را در اختیار خود گرفته‌اند.



وی با ابراز تاسف از اتفاقاتی که در شرکت‌های مواد غذایی رخ می‌دهد، ابراز داشت: امروز شاهد هستیم که در شرکت‌ها آبلیموسازی حتی یک عدد لیمو هم وجود ندارد اما از همان کارخانه‌ها هزاران شیشه آبلیمو بیرون می‌آید، این همان علمی است که دقیقا علیه بشر کار کرده است.



نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مفهوم آزادی، تاکید کرد: در کشورهای غربی آزاید فکری حتی وجود ندارد، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها کاملا مغز افراد را احاطه کرده‌اند، اما علم در خصوص تقلید هم تاکید می‌کند به استفاده از عقل و تفکر برای انتخاب افراد شایسته.



استاد حوزه علمیه اظهار داشت: دین اگر فرمول اجتماعی ارائه ندهد به مصرف نخواهد رسید، مردم علم فاسد را مصرف می‌کنند اما دین پرداخت نشده را پس می‌زنند.



آیت الله حایری شیرازی با انتقاد از کم‌کاری‌های دینی، بیان داشت: ما از دین مدل‌های فکری روانشناسی، اقتصادی و حتی اجتماعی صحیحی را ارئه ندادیم، بر همین اساس است نقاط ضعف در جامعه به چشم می‌خورد.



نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از قانون چک، گفت: رباخواران در جامعه آزادنه می‌کردند، زیرا قانون ضعف دارد و چک عاملی شده است که رباخواران از طریق قانون ضامن اجرایی ربا داشته باشند.



وی تاکید کرد: باید به داشته‌های خود با افتخار نگاه کنیم و به ارزش‌های خود شک نکنیم، زیرا غرب هیچ چیزی ندارد اما با بزک می‌خواهد فقر خود را به ما ارائه دهد، پس باید بر اساس مطالبات رهبر معظم انقلاب به داشته‌ها و اصل درونی خود برگردیم.



آیت الله حایری شیرازی در پایان تاکید کرد: علاقه به امور مختلف می‌تواند انسان را به‌سوی بدبختی و یا حتی خوشبختی سوق دهد، اگر فرد علاقه به مادیات را حتی اگر در راه خدا و یاری به افراد مختلف خرج کند می‌تواند سعادتمند شود، اما اگر همین علاقه به حرص تبدیل شود قطعا فرد را بدبخت خواهد کرد./856/201/ب1

ارسال نظرات