۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۵
کد خبر: ۲۹۵۵۹۶
رییس بنیاد فارِس المومنین:

مفسدان اقتصادی باور الهی ندارند/ ایمان واقعی همراه با باور قلبی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه با تقبیح مفاسد اقتصادی موجود در جامعه، گفت: دزدان بیت المال قطعا ذره‌ای به خداوند و عذاب الهی باور ندارند.
حجت الاسلام والمسلمين علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، استاد حوزه علیمه، شامگاه پنج‌شنبه 23 مهر در مسجد امیر(ع) تهران، گفت: گام اول در مسیر شناخت الهی این است که نسبت به یک حقیقت علم پیدا کنیم، آن حقیقت وقتی جاری شود می‌تواند فرد به سمت کمال حرکت کند.



وی افزود: اگر نفس فرد با چیزی که در آن تمرکز کرده است گره بخورد تبدیل به اعتقاد وی می‌شود، اما اعتقاد پیدا کردن به حقیقت، عاملِ عمل نیست و باید فرد ایمان و باور پیدا کند.



رییس بنیاد فارِس المومنین در خصوص اعتقادات مقطعی، بیان داشت: بسیاری از طبیبان می‌گویند سیگار ضرر دارد اما برخی از آن‌ها خودشان سیگار می‌کشند، با وجود اعتقاد به ضرر سیگار این‌کار را ادامه می‌دهند، مردم نیز معمولا به حرفی که می‌گویند اعتقاد دارند اما عمل نمی‌کنند، در خصوص قانون هم افراد ادعای قانون‌پذیری دارند ولی در عمل قانون گریزی را زرنگی هم می‌دانند.



حجت الاسلام علوی تهرانی، اظهار داشت: همه ما به توحید هم اعتقاد داریم اما باور توحیدی نداریم، زیرا اگر اعتقاد داشتیم سمت گناه نمی‌رفتیم، بر اساس روایات نیز کسانی به بهشت می‌روند که باور توحیدی منهای گناه داشته باشند.



رییس بنیاد فارِس المومنین با بیان مطلبی درباره ایمان، بیان داشت: ایمان فرد وی را به‌سوی عمل می‌کشاند، وگرنه  فرد می‌تواند عملی را انجام دهد که فقط از روی عادت است، اما وقتی مومن شویم قطعا با وجود کامل این‌کار را انجام می‌دهیم.



وی تاکید کرد: تعریف ایمان این است که، باور و تصدیق به اصول خمسه توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد داشته باشیم، اگر فرد این‌ها را داشت می‌گویند که او ایمان دارد.



رییس بنیاد فارِس المومنین با مقایسه ایمان و علم، اظهار داشت: ایمان به تنهایی علم نیست، پس علم انسان را به ایمان نمی‌رساند، در قرآن کریم هم در داستان فرعون و آیه 14 سوره نمل بیان می‌شود که، در حالی که فرعون علم داشت که موسی بر حق است باز او را انکار می‌کرد، این یعنی علی‌رغم علم به حقانیت موسی(ع)، به وی باور نداشت.



استاد حوزه علمیه با اشاره به آیات مختلف قرآن، ابراز داشت: در سوره اسرا و در آیه 102 حضرت موسی(ع) به فرعون می‌گوید تو علم به حقانیت من داری اما باور نداری، در سوره قصص و آیه 38 هم این‌گونه امده است که؛ فرعون می‌گوید من به جز خودم برای شما خدایی نمی‌بینم، این یعنی در اصل انکار خدا را نمی‌کند اما باور به قدرت الهی هم ندارد.



رییس بنیاد فارِس المومنین، تاکید کرد: گام اول ایمان، معرفت است، پس باید آن‌را آموخت، زیرا معرفت خدادادی برای یک عده است و باید بقیه کسب کنند، شمردن اصول دین هم مهم نیست، باید این اصول را استدلال کرد.



وی افزود: در مسیر کسب ایمان هم باید در نظر داشت که اقرار زبانی نیز باید وجود داشته باشد و فرد ایمان و باور خود را حتما باید به زبان نیز بیاورد.



حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به روایتی، بیان داشت: امام علی در خصوص پیامبر(ص) گفتند؛ رسول خدا دستور دادند که این روایت را بنویس؛ ایشان گفتند: ایمان آن‌چیزی است که در قلب باشد، اقرار زبانی هم باید به‌همراه آن باشد و به واسطه عمل تصدیق شود، اما اسلام آن‌چیزی نیست که قطعا از درون می‌آید تنها یک اعتقاد بیرونی اولیه است.



وی در خصوص خصلت واقعی مومنان، بیان داشت: کسانی‌که ایمان دارند با دشمنان پیامبر مماشات نمی‌کنند و با آنها مقابله نیز می‌کنند، زیرا این افراد ایمان قلبی به وجود مقدس رسول خدا(ص) دارند.



استاد حوزه علمیه با اشاره به زندگی زلیخا، گفت:  او با وجود خطای فاحش، خدای خود را قبول داشت، ابتدا می‌خواست عمل بد خود را را در پستو انجام دهد، ضمنا روی بت هم پارچه ای کشید تا در برابر خدای تصنعی خود گناه نکند.



حجت الاسلام علوی تهرانی با انتقاد شدید از دزدی‌های  هزار میلیارد تومانی، تصریح کرد: دزدی های اقتصادی و بی حیایی در جامعه نشان می‌دهد که عاملین این کارها به طور کل باور الهی ندارد و فقط به شکل یک اعتقاد سست با خدا هستند.



وی در خصوص محرم نیز، گفت: مشکی پوشیدن و گریه برای امام حسین(ع) اگر مقبول شود مهم است، اگر امام حسین(ع) عزای ما را امضا کند ما پیروز هستیم، وگرنه می تواند عمل ما یک کار از روی عادت باشد.



حجت الاسلام علوی تهرانی، تاکید کرد: بسیاری از روایات برای ارزش‌گذاری فرد به نماز و روزه وی اشاره نمی‌کنند، این قبیل روایات برای ارزش‌گذاریِ سطح وجودی افراد، به ایمان آن‌ها اشاره دارند.


 
رییس بنیاد فارِس المومنین، با بیان حدیثی از رسول خدا(ص)، ابراز داشت: پیامبر فرمودند؛ وفای عهد کنید، خیانت در امانت نکنید، از حرام دوری کنید، شهوت رانی نکیند و در آخر زورگویی هم انجام ندهید تا وارد بهشت شوید.



حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان، گفت: در روایات حتی آمده است که نماز و گریه بر سر نماز از سوی فرد نباید ملاک قضاوت باشد، بلکه باید سنجید که وی از نظر ایمانی چگونه انسانی است.



گفتنی است در مراسمات مذهبی امسال مسجد امیر(ع) در ایام محرم در خصوص اجزا و ارکان تشکیل دهنده ایمان صحبت خواهد شد./856/202/ب1

ارسال نظرات