۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۲۹۶۹۱۳
حجت الاسلام ماندگاری:

جهاد اقتصادی، نیازمند روحیه شهادت طلبی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: جهاد و مجاهدت دیروز، میدان جنگ نظامی بود و جهاد امروز، جهاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی است و کسب روزی حلال، تربیت فرزندان، تولید، و حتی ورزش کردن به تعبیر رهبر معظم انقلاب، همگی نوعی از مجاهدت است.
حجت الاسلام ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلا محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه امروز در جمع عزاداران سیدالشهدا در حسینیه فاطمه الزهرا نجف آباد، درباره درس های عاشورا گفت: یکی از اصلی ترین درس های عاشورا، داشتن روحیه شهادت طلبی است.

 

وی درباره تفاوت میان داشتن روحیه شهادت طلبی و شهادت گفت: برای رسیدن به درجه شهادت همیشه محدودیت هایی وجود دارد و همه لحظه ها سفره شهادت باز نیست و تنها در یک دوره و زمان خاص است که باب شهادت باز می شود ولی داشتن روحیه شهادت هیچ محدودیتی ندارد.

 

حجت الاسلام ماندگاری یکی از علل زمین گیر شدن دشمنان را داشتن روحیه شهادت طلبی بیان کرد و افزود: کاروان 72 نفره امام حسین همگی شهید شدند ولی در طول تاریخ همین کاروان عاشورا، روحیه شهادت طلبی را نه تنها در میان شیعیان بلکه در میان تمام آزادی خواهان جهان ایجاد کرد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: نبودن محدودیت جنسی در داشتن روحیه شهادت طلبی، همانند زینب کبری در نبرد رویارو با یزید و یا خطبه خوانی حضرت سکینه خاتون که در عین زن بودن، ولی با داشتن روحیه شهادت طلبی، کاخ یزیدیان زمان را فرو نشاند.

 

بزرگ ترین درس عاشورا، داشتن روحیه شهادت طلبی است

استاد حوزه و دانشگاه روحیه شهادت طلبی را بزرگترین درس عاشورا و درس دین بیان داشت و افزود: از دیگر ویژگی های روحیه شهادت طلبی، نداشتن محدودیت سنی است که نمونه آن شهادت 36 هزار شهید دانش آموز در زمان دفاع مقدس، شهادت قاسم بن حسن در میدان کربلا، و حتی شهید 6ماهه نیز می تواند دارای روحیه شهادت طلبی باشد.

 

وی با بیان این که داشتن این روحیه حتی به سابقه و گذشته افراد نیز مربوط نمی شود، بیان داشت: شهدایی چون حر که تا دقایقی قبل از شهادت در جبهه مخالف حق ایستاده بود، و امثال این افراد نشان از داشتن روحیه شهادت طلبی است.

 

دوری از عافیت طلبی، شاخصه داشتن روحیه شهادت طلبی است

حجت الاسلام ماندگاری در ادامه درباره شاخصه های روحیه شهادت طلبی گفت: نخستین شاخصه روحیه شهادت طلبی، پرکاری و دوری از عافیت طلبی است و کسی که اهل شهادت است، باید اهل مجاهدت باشد «یجاهدون فی سبیل الله» و توقف و عافیت طلبی، در این مسیر ممنوع است چون شهادت بالاترین مقصد دنیایی است.

 

وی در ادامه بیان داشت: خداوند در قرآن کریم حدود 600 آیه درباره جهاد و شهادت آورده است و آنانی که در هر مسیری حرکت کنند تنها به دنبال حداقل ها هستند این گروه هیچ گاه روحیه شهادت طلبی نخواهند داشت و برای داشتن این روحیه باید «السابقون السابقون اولئک المقربون» بود که اگر می خواهید به مقصد شهادت برسید، باید با نهایت دقت و با تمام توان گام بردارید.

 

جهاد اقتصادی، نیازمند روحیه شهادت طلبی است

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که روحیه شهادت طلبی هیچ گاه بازنشستگی ندارد، ادامه داد: جهاد و مجاهدت دیروز، میدان جنگ نظامی بود و جهاد امروز، جهاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی است و کسب روزی حلال، تربیت فرزندان، تولید، و حتی ورزش کردن به تعبیر رهبر معظم انقلاب، همگی نوعی از مجاهدت است.

 

وی با سوال که آیا ما بیشتر مشکل اشتغال داریم یا مشکل عرضه، افزود: یکی از مشکلات امروز جامعه، بحث اشتغال است که متاسفانه یکی از دلایلش نوع نگاه افراد به شغل است در حالی که خداوند در قرآن کریم می فرماید اگر شما خدا را باور داشته باشید و مجاهدت کنید، از آسمان و زمین بر شما برکت نازل می شود.  

 

روحیه شهادت طلبی نیاز به رزمندگی دارد نه بزمندگی

حجت الاسلام ماندگاری با این تعبیر که، مردم خدا دارد محموله برکت را می فرستد، مهم این است که ما در جاده مجاهدت باشیم ولی ما از این جاده وارد، جاده عافیت شده ایم و تنها به دنبال تن پروری و بیکاری هستیم و این یک شعار قرآنی است که بیکاری محل تخم گذاری شیطان است.

 

وی در ادامه بیان داشت: ما به جای آن که در جاده دنیا، رزمنده باشیم، بزمنده شده ایم و روحیه شهادت طلبی، نیاز به رزمندگی دارد که اگر اینگونه نباشد، همانندحزب قاعدین در دوران امام علی که حضرت را به قیام دعوت کردند ولی خود کنار کشیدند ما نیز در دوران غیبت این گونه خواهیم شد و امروز بالاترین مجاهدت، ادای حق در هر شغلی که هستیم، انجام ورزش و تهذیب نفس است./1306/202/ب1

ارسال نظرات