۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۹
کد خبر: ۲۹۸۶۶۴
کارشناس مذهبی:

امانت‌داری صفتی اخلاقی و پایبندی به آن ضرورت است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی پایبندی به امانت را یک ضرورت دانست و گفت: امانت داری حالتی است در انسان که موجب تعهد و پایبندی به امانت‌ها و میثاق ها و مسؤولیت‌های دینی و حقوقی و قراردادهای قانونی و اجتماعی بین او و خدا و اولیاء الهی و مردم می شود.
حجت‌الاسلام مرادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شهاب مرادی کارشناس مذهبی، شامگاه پنج شنبه 7آبان ماه در مراسم دهه دوم محرم که در مسجد عمار یاسر برگزار شد، با اشاره به اینکه فضائل اخلاقی انسان که دارای اهمیت و ارزش فوق العاده ای است، درباره امانت داری اظهار داشت:  کتمان در حقیقت یک بی مبالاتی در نگهداری اسرار است، امانت داری یک صفت اخلاقی ملکوتی است داری ویژگی های زیبا و مقدسی است.خصلت امانت داری باعث افزایش امنیت و گسترش فضای آرامش در جامعه می شود این خصلت روحانی در سرشت انسان نهفته است همواره می تواند در رفتار و کردار و اعمال انسان نمایان شود.

 

وی با اشاره به اینکه در قرآن مجید  در خصوص مقام امانت داری بسیار توصیه شده افزود: امانت به صورت مفرد یا جمع بارها تکرار شده است، امانتداری در واقع از قوانین بین المللی اسالم می باشد و انسان مؤمن در برابر همه انسان ها موظف است که در امانت خیانت نکند، و این مطلب از روایات فراوانی استفاده می‌شود.

 

این کارشناس مذهبی افزود: امام محمدباقر(ع) می فرماید: سه چیز است که خدای متعال در آن ها برای کسی رخصتی قرار نداده، اول برگرداندن امانت به انسان، نیک باشد یا فاجر، دوم وفای به پیمان برای نیکوکار یا فاجر و سوم نیکی کردن به پدر و مادر، نیک باشند یا بدسرشت.


وی در ادامه افزود: درحدیث دیگری از امام صادق(ع) آمده است تقوا پیشه کنید و بر شما باد امانتداری، پس اگر قاتل امیرمؤمنان(ع) امانتی را به من بسپارد، هر آینه آن را به او باز می گردانم.

 

حجت‌الاسلام مرادی پایبندی به امانت را یک ضرورت دانست و افزود: امانت‌داری حالتی است در انسان که موجب تعهد و پای بندی به امانت ها و میثاق‌ها و مسؤولیت های دینی و حقوقی و قراردادها قانونی و اجتماعی بین او و خدا و اولیاء الهی و مردم می‌شود.


وی تصریح کرد: امانت داری فضیلتی است که دارنده خود را از تجاوز و خیانت به حقوق دیگران باز داشته و موجبات حفظ و مراقبت و اداء صحیح حقوق را فراهم می آورد. امانت داری از مهمترین و عالی ترین صفات و خلقیات الهی است که صورت نازله آن را خداوند به انسان عرضه داشته است.

 

این کارشناس مذهبی در پایان با اشاره به فضائل امانت‌داری افزود: در آیات و روایات فوائد، آثار و برکات بی شماری بر این فضیلت اخلاقی مترتب است، سبب جلب و توسعه رزق می شود. وصول انسان به مقام محمود و مقامات معنوی میشود سبب بهره مندی از مغفرت الهی سبب افزایش عزت و احترام اجتماعی انسان می گردد سبب افزایش اعتماد عمومی افراد در نهاد خانه و خانواده و اجتماع می‌شود./817/202/ب2

ارسال نظرات