۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۲۹۸۸۳۹

آغاز به کار نمایشگاه بزرگ کتاب فارس از سوم آذر

خبرگزاری رسا - نمایشگاه بزرگ کتاب امسال فارس با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد از سوم تا هشتم آذر ماه به همراه تفاوت های ویژه ای برای ریشه دارترین رویداد حوزه فرهنگ برگزار می شود.
نمايشگاه کتاب فارس

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، شفیعی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس امروز در جمع خبرنگاران گفت: نمایشگاه بزرگ کتاب فارس، امسال نیز چون سال‌های گذشته در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس شهرک گلستان برگزار خواهد شد و در آغازین روزهای ماه آذر، ورق می خورد.

 

در این باره بهاره شفیعی با اشاره به اینکه نمایشگاه بزرگ کتاب فارس از سوم تا هشتم آذر ماه برپا می شود، بیان داشت: تعداد بیشماری برنامه فرهنگی برای استفاده در طول این رویداد ادبی مد نظر است و ناشران شرکت کننده امسال قرار است با تازه های نشر وارد شهر ادب و فرهنگ شوند و رویکرد جدید در این مقطع، تقلیل کمیت و افزایش کیفیت است.

 

وی افزود: آیین گشایش رویداد فرهنگی یاد شده، ساعت 4 بعد از ظهر سوم آذر ماه جاری با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و ناشران کشوری و استانی به همراه اصحاب فرهنگ و ادب و هنر در محل نمایشگاه های بین المللی شهرک گلستان شیراز کار خود را آغاز خواهد کرد.

 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، تعداد ناشران متقاضی که تاکنون ثبت نام کرده اند را 729 و تعداد ناشران مستقل را نیز 459 اعلام داشت و افزود: تفاوتهایی در امسال مدنظر است که می توان به کیفیت حضور ناشران و آنهایی که در سال های پیش نبوده اند اشاره داشت.

 

شفیعی همچنین به برنامه "آسمان شب" که در آن رویت کهکشان از طریق فضایی سینمایی سه بعدی است و در زیر چتری بزرگ نمایش داده می شود خبر داد و گفت: در این غرفه ویژه علومی که در این زمینه منتشر شده نیز در قالب تازه های نشر ارائه خواهد شد و همچنین این آسمان نمای راه اندازی شده دارای یک چادر 4 متر بادی بوده و بر گنبد آن سفر در اعماق آسمان شبیه سازی می شود و افراد درون آن به میان اجرام سفر کرده و انواع کهکشان ها سحابی ها و صورت های فلکی را از نزدیک مشاهده خواهند کرد و در کنار آن نمایشگاهی نیز از ابزار و کتابهای نجومی و لوازم رصد بر پا خواهد شد تا بازدیدکندگان از نزدیک با چگونگی کار با ابزار و انواع آن آشنا شوند.

 

وی به بخش ویژه کودکان با برنامه های متعدد، برپایی سرای اهل قلم، اجرای تعزیه و 4 نمایش خیابانی نیز به عنوان فعالیت های فرهنگی هنری نمایشگاه بزرگ کتاب امسال اشاره داشت و افزود: هر روز ویژه یک شهرستان اختصاص یافته که در آن برای معرفی فرهنگ و ادبیات منطقه مورد نظر برنامه هایی خاص در نظر گرفته شده است.

 

شفیعی با تاکید بر اینکه سعی کرده ایم حضور ناشران را محدودتر کرده، اما در قبال آن به روزانه ترین آثاری که مطالبه و چشم انتظاری کتاب خوان های سراسر استان را فراهم می آورد، توجه داشته باشیم، گفت: در این مسیر قصد داریم تا ناشران با حداقل 40 عنوان تازه از آثار منتشر شده به فارس، گهواره تمدنی ایران زمین بیایند تا مردم علاقه مند و همچنین فرهیختگان و اهالی اندیشه در گشت و گذار نمایشگاه امسال با اشتیاقی بیشتر از پیش ما را همراهی کرده و لذت تورق بر یار مهربان را احساس کنند.

 

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد فارس اظهار داشت: نمایشگاه فعلی بر روی معرفی کتاب های سال 94 تاکید دارد و بنا داریم تا تازه های نشر به گذر گاه این نوبت آورده شود و در کنار آن با رونمایی از تولیدات جدید، بتوانیم ناشر برتر، رسانه فعال و غرفه های حرفه ای را نیز در کنار دیگر برنامه های نمایشگاه امسال معرفی و تجلیل کنیم.

 

شفیعی افزود: تلاش شده تا تفاوت‌هایی اساسی با نمایشگاه ‌های گذشته داشته باشیم که تعداد ناشران دعوت شده در این نمایشگاه محدود خواهد شد و سعی می‌شود همین ناشران محدود نیز از ناشران برتر کشور انتخاب شوند.

 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: در این میان ناشرانی هستند که حتی در نمایشگاه بین‌المللی تهران شرکت نمی‌کنند ولی به صورت مقدماتی رایزنی و هماهنگی اولیه برای حضورشان در نمایشگاه انجام شده است.

 

شفیعی محدود کردن ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه کتاب استان فارس را در راستای ارتقای سطح کیفی نمایشگاه اعلام داشت و گفت: امید است با دعوت از ناشران برتر و شاخص کشور، فرصت به‌ وجود آمده در عرضه کتاب را به حضور ناشران و کتابهایی اختصاص دهیم که احتمال کمتری برای حضور در استان دارند و بر این اساس سیستم پخش کتاب استان و بخصوص کتابفروشان فارس نیز آسیب کمتری ببینند.

 

وی در پایان ابراز داشت: تلاش شده تا نشست‌های تخصصی از هم‌اکنون برنامه‌ریزی شود و این برنامه‌ها نیز در سطح وسیعی باشد که در این مسیر سایت «مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران» مسؤولیت ثبت‌نام ناشران را به عهده گرفته است و ناشران می‌توانند تا اواسط آبان ماه 94 نسبت به ثبت‌نام خود از طریق این سایت اقدام کنند./839/پ202/ق

ارسال نظرات