۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۲۹۹۲۰۹
نماینده نهاد رهبری در دانشکده علوم اجتماعی تهران:

حرص و طمع سبب خسران انسان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده نهاد رهبری در دانشکده علوم اجتماعی تهران گفت: در روایات آمده است شجره ممنوعه‌ای که حضرت آدم(ع) موظف بود به آن نزدیک نشود همان حرص و طمع بود و در واقع حرص بود که آدم را از بهشت راند و در زمین ساکن کرد.
299209

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی فرج الله نماینده نهاد رهبری در دانشکده علوم اجتماعی تهران امروز با حضور دانشجویان این دانشکده با اشاره به حکمت اول نهج البلاغه، گفت: امام علی(ع) فرمودند هرکسی که طمع داشته و انسان حریصی باشد او خود را پست و خوار کرده است.

 

وی افزود: یکی از اصولی که اسلام روی آن تاکید دارد عزت نفس و حفظ شخصیت انسانی است و هر انسانی باید برای خود احترام قائل باشد زیرا خداوند او را محترم و عزیز خلق کرده است «لقد کرمنا بنی آدم» و این کرامت و آقایی را باید حفظ کرد.

 

حجت الاسلام فرج الله بیان داشت: هر انسانی وظیفه دارد شخصیت خود را حفظ کند و از اموری که عزت و کرامت او را خدشه‌دار می‌کند پرهیز کند.

 

نماینده نهاد رهبری در دانشکده علوم اجتماعی تهران تصریح کرد: حضرت علی(ع) فرمودند کسی که طمع را در خود داشته باشد و جان خود را به طمع ورزی بپوشاند چنین فردی خود را خوار و ذلیل کرده است.

 

وی افزود: کسی که به امور مادی و دنیوی حریص و طماع است و با حرص و ولع می‌خواهد همه چیز را به دست آورد از هر راهی که باشد چنین انسانی نمی‌تواند عزت نفس داشته باشد و چه بسا با خلقت و خواری به یک خواسته‌ای برسد و انسان حریص چیزی نمی‌بیند به جز آرزوی خود که به آن برسد و در این راه حتی شخصیت خود را از دست می‌دهد.

 

حجت الاسلام فرج الله ابراز کرد: در روایات آمده است که شجره ممنوعه‌ای که حضرت آدم(ع) موظف بود به آن نزدیک نشود همان حرص و طمع بود و در واقع حرص بود که آدم را از بهشت راند و در زمین ساکن کرد.

 

نماینده نهاد رهبری در دانشکده علوم اجتماعی تهران گفت: امام سجاد(ع) فرمودند همه خوبی‌های عالم را در قطع طمع از امور مادی و دنیوی می‌داند؛ علی(ع) فرمودند طمع بندگی و بردگی همیشگی است.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: انسان طمع کار همیشه در بند و گرفتار است آن بند آرزوها و خواسته‌های مادی که در دست دیگران می‌بیند و حریص است که به دست آورد و چه بسا به آن هم نمی‌رسد اما عزت و کرامت خود را از دست می‌دهد./813/202/ب1

ارسال نظرات