۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۰
کد خبر: ۲۹۹۵۴۵
سفیر سابق بوسنی در خاورمیانه مطرح کرد؛

عربستان به متحد رژیم صهیونیستی مبدل شده است

خبرگزاری رسا ـ تحلیلگر مسایل خاورمیانه گفت: کشورهای عربی منطقه حاضر به پذیرش فلسطین به‌عنوان یک کشور واحد نیستند و عربستان یکی از متحدان رژیم صهیونیستی است.
زلاتکو ديزدارويچ

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست فوق العاده موسسه تحقیقات و پژوهش های سیاسی علمی ندا در خصوص تحولات ژئوپولوتیک خاورمیانه با حضور زلاتکو دیزدارویچ، سفیر سابق بوسنی در خاورمیانه غروب دوشنبه 11 آبان در محل موسسه ندا برگزار شد.

 

زلاتکو دیزدارویچ سفیر سابق بوسنی در کشورهای سوریه، اردن، لبنان و عراق در این نشست گفت: از منظر یک خبرنگار و سفیر کشورهای خاورمیانه در زمان جنگ که در سارایوو و تحت محاصره صرب‌ها بودم، کمک‌های کشور ایران را از نزدیک دیده و حس کردم. مردم ایران بسیار مهماندوست و روح بزرگی دارند و همیشه یکی از آرزوهایم این بوده که در ایران حضور و در میان خبرنگاران و رسانه‌های ایرانی به تبادل افکار و نظرات سیاسی و فرهنگی بپردازم.

 

سفیر سابق بوسنی در سوریه با بیان مطلبی در خصوص وضعیت کنونی خاورمیانه، بیان داشت: اکثر کشورهای عربی در خاورمیانه هیچ‌گاه به جمع‌بندی واحدی در مورد فلسطین نرسیده‌اند و سیاست‌مدارن حاکم در داخل و خارج فلسطین نیز نتوانسته‌‍اند با برقراری ارتباط منسجم و موحدی مشکلات فلسطین را در جامعه جهانی مطرح کنند.

 

رسانه‌ها چشم خود را بر روی جنایت صهیونیست‌ها بسته‌اند

 

دیزدارویچ با اشاره به رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: اقدامات تروریستی و خرابکارانه در فلسطین رو به‌روز در حال افزایش است و نسل‌کُشی مسلمانان در فلسطین اشغالی از چشم رسانه‌ها دور مانده است.

 

وی در خصوص فضای حاکم بر سازمان ملل متحد، ابراز داشت: منشور سازمان ملل که هفتاد سال پیش با رویکرد احترام به فرهنگ‌ها و عدم دخالت در امور یکدیگر تاسیس شده است امروز به‌صورت آشکارا این حقوق کاملا نادیده گرفته شده است. سازمان ملل در این چندسال اخیر هیچ‌کدام از جنایات و دخالت‌های نظامی رژیم صهیونیستی را مورد محاکمه قرار نداده است و سیاست سازمان بین الملل در رفتارهای دوگانه بیشتر مشروعیت پیدا کرده است.

 

سیاست سازمان ملل در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای، یک بام و دو هواست

 

ژورنالیست بوسنیایی با پرداختن به موضوع بمب‌های اتمی موجود در سرزمین‌های اشغالی، تاکید کرد: عدم واکنش جامعه بین المللی در مورد رژیم صهیونیستی نقض آشکار حقوق کشورهاست، در نقطه مقابل، شاهد هستیم که همین سازمان‌ها به تناوب به برنامه صلح آمیز اتمی ایران می‌تازند که این موضوع نیز نوع دیگری از نقض حقوق ملت‌هاست.

 

دیزدارویچ اظهار داشت: آمریکا با مسلح کردن رژیم صهیونیستی تأثیرات بسیاری را از نظر ژئوپولوتیک در خاورمیانه گذاشته است، استفاده از زور در اغراض سیاسی رژیم اشغالگر قدس به‌صورت کشتار مردم بی‌گناه فلسین امروز نمود پیدا کرده است.

 

وعده‌های توخالی اوباما به اعراب در خصوص فلسطین

 

وی با اشاره به وعده‌های رییس جمهور آمریکا به جامعه جهانی، تصریح کرد: اوباما در سال‌های ابتدایی ریاست جمهوری خود با دادن وعده به کشورهای عربی در خصوص حل بحران فلسطین آن‌ها را در ابتدا دچار یک خوشبینی مقطعی کرد، اما آن‌چه که در عمل و صحنه سیاسی رخ داد این بود که این وعده‌ها به هیچ عنوان عملی نشد.

 

سفیر سابق بوسنی در منطقه خاورمیانه در بخش دیگری از این نشست با بیان مطلبی در خصوص سیاست آمریکا در قبال فلسطین، بیان داشت: سیاست‌مدارن آمریکایی موضوع فلسطین را به گذر زمان و محو کامل فلسطین سپرده‌اند، از این رو سیل مهاجرت فلسطینیان در سال‌های اخیر رو به افزایش گذاشته و تصرف فیزیکی مناطق فلسطینی نشین از سوی رژیم صهیونیستی روز به‌روز در حال افزایش است.

 

وی افزود: در سال‌های 2009 و 2008 شاهد نسل‌کُشی انجام شده از سوی عاملان صهیونیستی بودم، در آن زمان نیروهای صهیونیستی تا شعاع دویست متری حماس نزدیک شده و حماس به لحاظ نظامی نمی‌توانست عکس العمل محکمی را نشان دهد.

 

انفعال جامعه جهانی در خصوص آوارگان فلسطینی

 

سفیر سابق بوسنی در خاورمیانه، ادامه داد: موضوع بازگشت آوارگان همچنان مهجور مانده است و جامعه جهانی و سازمان ملل تاکنون راه حلی برای آوارگان ارائه نداده و رژیم صهیونیستی زیر بار هیچ مرز جغرافیایی در سازمان ملل نرفته است.

 

دیزدارویچ با اشاره به نیاز غرب به رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: آمریکایی‌ها و اروپاییان به این دلیل از رژیم اشغالگر قدس حمایت می‌کنند که تسلط بیشتری بر اوضاع خاورمیانه پیدا کنند و یک عامل همیشه آماده را در منطقه حفظ کنند.

 

وی در خصوص سازمان آزادی بخش فلسطین، گفت: این سازمان از سال 1948 تا به امروز به‌صورت کامل نابود شده است و نسل جوان امروز در فلسطین دیگر هیچ اعتقادی به سازمان آزادی بخش فلسطین(فتح) ندارند.

 

حمایت رژیم صهیونیستی از جنایات صرب‌ها

 

وی با بازخوانی جنایات صرب‌ها بر علیه مردم مظلوم بوسنی و هزرگووین، گفت: کمک‌های نظامی رژیم صهیونیستی به صرب‌ها باعث خسارات جانی، مالی، روانی و امنیتی فراوانی در بوسنی و هرزگووین شد و امروز کشور بوسنی در سیاست خارجی استقلال عمل ندارد و با ساختاری ناقص که از سه رییس جهمور که از احزاب به‌صورت شورایی انتخاب می‌شوند، اداره می‌شود.

 

دیزدارویچ با واکاوی تاریخچه مذاکرات در فلسطین اشغالی، تاکید کرد: مردم فلسطین تاکنون از جریان مذاکرات به نتیجه مشخص و مطلوبی نرسیده‌اند و کسانی‌که در شکل‌گیری حماس نقش داشتند و کمک زیادی به حماس کرده‌اند نتوانسته‌اند از نظر سیاسی تاثیرگذار باشند.

 

عربستان حامی رژیم اشغالگر قدس در منطقه است

 

سفیر سابق بوسنی در خاورمیانه درباره کشورهای عربی منطقه، گفت: کشورهای عربی حاضر به پذیرش فلسطین به‌عنوان یک کشور واحد نیستند و عربستان یکی از متحدان رژیم صهیونیستی است. آمریکایی‌ها با فریب محمود عباس و خوش‌بین کردن او با وعده تشکیل حکومت یکپارچه فلسطینی شروع به جنگ‌های ظالمانه و ددمنشانه در غزه کردند و در این بین رژیم صهیونیستی بیشترین بهره‌برداری را از از تفرقه بین حماس و فتح برده است.

 

وی ادامه داد: حماس و فتح در صورت متحد شدن می‌توانند بهترین تصمیمات را در مذاکرات صلح بگیرند و امتیاز بسیاری را عاید خود کنند، باید این دو گروه تاثیرگذار در فلسطین توجه داشته باشند که دور شدن آن‌ها از هم آرزوی رژیم اشغالگر قدس است.

 

نقش کلیدی ایران در امنیت و ثبات فلسطین

 

دیزدارویچ با تاکید بر نقش کلیدی ایران در منطقه، تصریح کرد: ایران به لحاظ سیاسی با گروه فتح و حماس رابطه دارد و می‌تواند با برقراری تبادل افکار با احزاب فلسطینی تاثیر بسزایی را در جهت صلح و امنیت آن منطقه بگذارد.

 

ژورنالیست بوسنیایی با پرداختن به مسایل کلی منطقه خاورمیانه، ابراز داشت: انتفاقات سریالی خاورمیانه و حضور داعش و تکفیری‌ها در تحولات فلسطین بی تاثیر نبوده است، زیرا تمرکز جهانی بیشتر به‌سمت داعش و تکفیری‌ها معطوف شده است و مسأله بحران فلسطین در رسانه‌ها مفغول مانده است.

 

سفیر سابق بوسنی در خاورمیانه، درباره واقعیت فلسطین، اظهار داشت: حماس و فتح ریشه در آب و خاک فلسطین دارند و هیچ جنبش خارج از فلسطین نمی‌تواند به اندازه احزاب داخلی مسمر به ثمر باشد، جامعه جهانی حاضر به مذاکره با چندین گروه نیست مگر این‌که نماینده واحدی از سوی فلسطین معرفی شود.

 

دیزدارویچ در پایان، گفت: واتیکان به تازگی فلسطین را به رسمیت شناخته است و آمریکایی‌ها نیز در سیاست‌های جدید خود قطعنامه‌هایی که بر علیه رژیم اشغالگر قدس باشد را کمتر وتو می‌کنند، این مسأله حاصل دستاورد زحمات و خون شهدای فلسطین و اندیشمندان حقوقی است که در دادگاه بین المللی لاهه پرده از جنایات رژیم صهیونیستی برداشته‌اند./856/ ب202/د

ارسال نظرات