۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۳۰۱۷۴۳

برنامه های هفته کتاب در خراسان رضوی تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی به تشریح برنامه های هفته کتاب در خراسان رضوی پرداخت و گفت: درباره کتابخانه مرکزی خراسان رضوی شورای فنی استان باید پاسخگو باشد که دلایل طولانی شدن این پروژه چه عواملی بوده است.
اکبري نهاد کتابخانه هاي عمومي خراسان رضوي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حسین اکبری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی امروز بیستم آبان‌ماه در نشست خبری به مناسبت 24 آبان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به تشریح برنامه های این هفته پرداخت.

 

وی با بیان این که هرسال هفته کتاب فرصتی است که به یاد خواندن بیفتیم، افزود: در واقع این هفته تلنگر و بهانه ای است که این موضوع به صورت یک باور عمومی دربیاید که کتابخوانی حائز اهمیت است.

 

وی با بیان این که کتابخوانی به عنوان یک دغدغه جدی مورد توجه مسؤولین و دستگاه های فرهنگی است، ادامه داد: در این روز همه نگاه‌ها به حوزه کتاب معطوف است.   

 

اکبری در ادامه با اشاره به فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در سال جاری و نمایشگاه کتاب مشهد، گفت: تبلیغ و ترویج کتابخوانی، برگزاری نشست‌های کتابخوان، برپایی نمایشگاه کتابخانه سیار از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان این که تبلیغ کتاب وظیفه ملی است، اظهار کرد: همه برنامه های این نهاد در راستای داشتن جامعه کتابخوان است.

 

وی در ادامه  به برنامه‌های 24 آبان‌ماه در استان اشاره و بیان کرد: افتتاح چند کتابخانه در شهرستان‌های نیشابور، سبزوار و تربت جام که از کتابخانه‌های خیر ساز است، از جمله برنامه های روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار محسوب می‌شود.

 

سیر مطالعاتی عاشورا

وی افزود: با توجه به این که روز کتابخوانی با ایام محرم و صفر همزمان شده است، کتابچه‌هایی تهیه شده و نمایشگاهی را در کتاب خانه‌‌های استان برپا کرده‌ایم که در این کتابچه‌ها در یک سیر مطالعاتی به علل، پیدایش و انگیزه امام حسین علیه السلام، اهداف قیام عاشورا، ویژگی‌های شخصیتی امام حسین علیه السلام و یارانشان، تاریخ تحلیلی واقعه عاشورا، درس و عبرت‌های عاشورا و ماهیت نهضت عاشورا پرداخته شده است.

 

اکبری برگزاری مسابقات فرهنگی، نواختن زنگ کتاب و کتاب‌خوان، برپایی ایستگاه اهدا کتاب، دیدار با خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان، غبارروبی مزار شهدا توسط کتابداران، برگزاری نشست‌های فرهنگی، ثبت‌نام رایگان در این روز را از دیگر برنامه‌های 24 آبان در خراسان رضوی برشمرد.

 

افتتاح کتابخانه مرکزی خراسان رضوی در هفته دولت سال آینده

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت مراحل ساخت کتابخانه مرکزی، بیان کرد: در این باره این موضوع در واقع بایستی شورای فنی استان پاسخگو باشد که دلایل طولانی شدن این پروژه چه عواملی بوده است.

 

وی افزود: متأسفانه بیش از 20 سال است که کتابخانه مرکزی خراسان رضوی مراحل ساخت خود را طی می‌کند، امیدواریم با قول‌های مساعد داده شده از سوی دستگاه‌های تأمین کننده اعتبار بتوانیم در هفته دولت سال آینده شاهد بهره‌برداری و افتتاح این کتابخانه باشیم.

 

وی با بیان این که مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه در این سال همه نگاه‌ها به سوی مشهد است، نیمه تمام ماندن چنین ساختمان مهم و ارزشندی جلوه مناسبی ندارد، به همین دلیل همه نهادهای مربوطه تلاش خود را برای به پایان رسیدن این پروژه انجام خواهند داد.

 

اکبری در ادامه با اشاره به بودجه نیم درصدی که باید توسط شهرداری‌ها به نهاد کتابخانه‌های عمومی داده شود، گفت: بر اساس قانون از سال 82 مصوب شد که  پانزدهم هر ماه شهرداری‌ها نیم درصد از درآمد خود را به نهاد کتابخانه‌ها واریز کنند که این قانون در طول این سال‌ها با مشکلات زیادی روبه رو بوده که امیدواریم برطرف شود.

 

وی در ادامه تأکید کرد: آن موضوعی که در شرایط حاضر دارای اهمیت است این است که نخواندن کتاب در جامعه مشهود است و باید به دنبال راهکارهایی برای برطرف شدن این موضوع و تشویق افراد به مطالعه باشیم./934/پ202/ق

ارسال نظرات