۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۳۰۵۹۵۲
زمزم معرفت(۱)

ضرورت زیارت قبور اهل‌‌بیت بر اساس قرآن

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم در بیان اهمیت زیارت قبور اهل بیت(ع)، گفت: تلاش این فرقه پلید نشان از آن است که مشهد اهل بیت(ع) از شعائر الهی است و زیارت اهل بیت(ع) طبق نص قرآن برای حفظ شعائر لازم و مؤکد است.
زمزم معرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدرضا مدرسی در برنامه تلویزیونی زمزم معرفت که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به تبیین ابعاد زیارت اربعین پرداخت و گفت: زیارت اربعین در روز اربعین بسیار تأکید شده است.

 

استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به این سؤال که زیارت چیست و معنای حقیقی آن در ادبیات دین چگونه تفسیر می شود، اظهار کرد: در پاسخ به این سؤال باید حدیثی از امام صادق(ع) بیان کرد که مفهوم کلی زیارت برای شیعیان ایشان تداعی شود؛ چراکه حضرت می فرمایند«من زارنا بعد مماتنا فکأنّما زارنا فی حیاتنا».

 

حجت‌الاسلام مدرسی با اشاره به اهمیت بیان منابع حدیثی از سوی واعظین به منظور مراجعه مخاطبین و تقویت روحیه تحقیق در بین مؤمنین منبع این حدیث شریف را کتاب شریف وسائل الشیعه جلد10، صفحه260 عنوان کرد و گفت: امام صادق(ع) در این حدیث شریف می فرمایند«کسی که ما اهل بیت(ع) را بعد از شهادت مان زیارت کند مثل این است که ما را در حیاتمان زیارت کرده است».

 

کارشناس و مبلغ علوم دین آستان مقدس حضرت معصومه(س) به تبیین این موضوع از نگاه قرآن کریم پرداخت و ابراز کرد: خداوند متعال در سوره حج آیه 32 می فرمایند«ذلِکَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ» یعنی این است برنامه های حج و حدود و مقرّرات خدا و هر کس شعائر خدا را بزرگ شمارد بدون تردید این بزرگ شمردن ناشی از تقوای دل هاست.

 

وی ادامه: یکی از همین مصادیق بزرگداشت شعائر الهی زیارت اهل بیت(ع) است چرا که در تفسیر این آیه مبارکه علامه طباطبائی می فرماید«امر چنین است و هر کس که شعائر الهی را بزرگ بدارد این امر از پرهیزگاری دل ها است بنابراین شعائر یعنی علامات و نشانه هایی که خداوند آنها را برای اطاعت خود نصب فرموده مثل صفا و مروه که خداوند آنها را از شعائر الهی می نامد به هر جهت می‌فرماید قضیه از این قرار است که هر کس که احترام شعائر الهی را حفظ کند امر الهی را محقق ساخته است».

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه بر مؤمن لازم است که هر چیزی که از شعائر دینی او است را حفاظت کند، اظهار کرد: این محافظت از شعائر الهی باید تا صبح ظهور حضرت امام زمان(عج) ادامه یابد؛ بنابراین در هشت سال دفاع مقدس حماسه هایی در حفاظت از دین خلق شد بر همین مدار حفاظت و پاسداشت شعائر دین مبین اسلام است.

 

کارشناس برنامه تلونزیونی زمزم معرفت به جمع‌بندی معنای زیارت در بیان دین پرداخت و ابراز کرد: در تاریخ کربلا شاهد آن بوده‌ایم که فرقه پلید وهابیت چقدر تلاش برای نابود کردن نشانه‌های این قیام خونین داشته اند.

 

وی ادامه داد: تلاش این فرقه پلید نشان از آن است که مشهد اهل بیت(ع) از شعائر الهی است و زیارت اهل بیت(ع) طبق نص قرآن برای حفظ شعائر لازم و مؤکد است./837/پ202/ف

ارسال نظرات